In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Oktober 2000













advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be




Waar kies je voor? Nostalgie of trends
Gestolde emotie

Nu het eind van het jaar met rasse schreden nadert, giert de adrenaline door het bloed van diegenen die zich met geschenkpakketten bezighouden. Immers, december is nog steeds dÈ maand bij uitstek om een klant of werknemer eens extra in het zonnetje te zetten. En hoewel de branche het graag anders zou zien, wordt het relatiegeschenk bij de meeste bedrijven pas in de laatste drie maanden van het jaar gekozen. Dit zorgt uiteraard voor grote drukte bij de aanbieders van relatiegeschenken. Naast grote spelers op de markt van geschenkpakketten - Deli XL, Makro en De Bijenkorf - grazen veel kleinere organisaties mee uit de steeds rianter gevulde ruif. Het relatiegeschenk als gestolde emotie.

Een eindejaarsgeschenk kan bij de ontvanger in twee soorten aarde vallen: goede of slechte. Oudere medewerkers van de VARA zullen zich ongetwijfeld het alternatieve eindejaarsgeschenk van een aantal jaren geleden nog voor de geest kunnen halen. De vuilniszakken waarop de medewerkers toen onder meer werden 'getrakteerd' vielen dermate slecht bij het personeel dat weldra de pakketten met doos en al door de gangen vlogen. Een eindejaarsgeschenk wordt veelal gezien als een extraatje, een blijk van waardering, en de vuilniszakken bleken zogezegd een regiefoutje.

Maar de economie bloeit, de markt groeit en Nederland lijkt te zwemmen in het geld. Die overdaad uit zich in geschenken die aan relaties en medewerkers worden geschonken. Op een riante positie binnen de markt bevindt zich nog steeds het eindejaarspakket. Al jaren is de trend dat juist een non-foodartikel als anker van een pakket wordt beschouwd. Trends voor het komende jaar zijn daarbij artikelen uit het verre oosten, waarbij Japan en China tot de favorieten worden gerekend. Maar ook zijn er pakketten waarbij kleuren een voorname rol spelen. Voor 2000: zilver, goud en violet.

Tussen de naar schatting vijf miljoen geschenkpakketten die jaarlijks van eigenaar verwisselen wordt het steeds belangrijker om op te vallen. Daarin spelen met name de kleinere, en vaak gespecialiseerde ondernemingen in de markt een voorname rol. Het Ulvenhoutse bedrijf Field Five richt zich uitsluitend op de markt van schrijfwaren, pennen en vulpennen. Directeur Jozef Jansen: "Een pen zal altijd een gewild artikel blijven. Voor veel mensen is een pen emotie. Bovendien heb je een vaste kern verzamelaars, mensen die enorme sommen uitgeven aan een bepaald soort pen. Er zijn pennen die vele duizenden guldens kosten. Die worden inderdaad cadeau gedaan, ja. Al blijft dat natuurlijk een gering deel van de markt."

Bijzonder zijn ook de mogelijkheden die Appels Promotions BV uit Teteringen aanbiedt. Alphons Maas: "Je ziet een trend naar artikelen in de persoonlijke sfeer. Lichaamsverzorging begint daarbij een populair item te worden. Daarbij valt te denken aan een pakket met sauna-artikelen of een badjas met de naam van de ontvanger erop geborduurd. Wil je helemaal scoren dan geef je er ook een met de naam van de partner erop. Een heel bijzonder pakket? Een citruspers in een grote doos vol sinaasappelen vond ik wel geslaagd. Een levende aardbeienplant met inmaakpakket trouwens ook, al speelde dat meer in de zomer."

Wie iets anders wil doen dan een feestpakket kan terecht bij het Rotterdamse bedrijf Pluimen. Accountmanager Bulbul rept over het concept van het bedrijf dat zich met name richt op de markt van de vrijetijdsbesteding. "Een bezoek aan pretpark Duinrell of een middagje skiÎn, het hoort allemaal tot de mogelijkheden. Jonge mensen zitten steeds minder te wachten op een kerstpakket, dat veelal wordt doorgeschoven naar ouders of schoonouders. Met name die jongere doelgroep wordt door onze activiteiten meer geprikkeld." Dat de formule aanspreekt mag blijken uit de onstuitbare groei in de vier jaar dat het bedrijf bestaat, van tien- naar dertigduizend 'Pluimen' in 1999. Voor dit jaar zijn zelfs vijftigduizend 'Pluimen' voorzien waarvan zeker zeventig procent aan het einde van het jaar wordt uitgereikt.

Wat vindt de fiscus?
Organisaties mogen jaarlijks driehonderd gulden besteden aan extraatjes voor hun werknemers. Daarboven geldt een fiscale bijtelling. Relatiegeschenken aan derden zijn voor negentig procent aftrekbaar, ongeacht de hoogte van het bestede bedrag.


...informeert
De Ondernemer: Nieuw voor het bedrijfsleven

...schenkt
Gestolde emotie waar kies je voor?
Nostalgie of trends

...start
"De eerste 2 jaren zullen pittig zijn" Startende ondernemer Niels van Loon

...communiceert
BKD West-Brabant: Netwerken in eigen regio

...switcht
“Een politicus is ook een ondernemer” Joost Gielen switcht van politiek naar bedrijfsleven

...leert
Wie kan een ondernemer verder helpen?

...adviseert
Wat willen we met wap?

...bespreekt
Een katechismus, daar lijkt het op Gedragscode brengt de discussie over integriteit in de organisatie op gang