|
Waar kies je voor? Nostalgie of trends
|
Gestolde emotie
|
Nu het eind van het jaar met rasse schreden nadert, giert de adrenaline door het bloed van diegenen die zich met geschenkpakketten bezighouden.
Immers, december is nog steeds dÈ maand bij uitstek om een klant of werknemer eens extra in het zonnetje te zetten. En hoewel de branche het graag
anders zou zien, wordt het relatiegeschenk bij de meeste bedrijven pas in de laatste drie maanden van het jaar gekozen. Dit zorgt uiteraard voor
grote drukte bij de aanbieders van relatiegeschenken. Naast grote spelers op de markt van geschenkpakketten - Deli XL, Makro en De Bijenkorf - grazen
veel kleinere organisaties mee uit de steeds rianter gevulde ruif. Het relatiegeschenk als gestolde emotie.
|
Een eindejaarsgeschenk kan bij de ontvanger in twee soorten aarde vallen: goede of slechte. Oudere medewerkers van de VARA zullen zich ongetwijfeld het
alternatieve eindejaarsgeschenk van een aantal jaren geleden nog voor de geest kunnen halen. De vuilniszakken waarop de medewerkers toen onder meer werden
'getrakteerd' vielen dermate slecht bij het personeel dat weldra de pakketten met doos en al door de gangen vlogen. Een eindejaarsgeschenk wordt veelal gezien
als een extraatje, een blijk van waardering, en de vuilniszakken bleken zogezegd een regiefoutje.
|
Maar de economie bloeit, de markt groeit en Nederland lijkt te zwemmen in het geld. Die overdaad uit zich
in geschenken die aan relaties en medewerkers worden geschonken. Op een riante positie binnen de markt bevindt
zich nog steeds het eindejaarspakket. Al jaren is de trend dat juist een non-foodartikel als anker van een pakket
wordt beschouwd. Trends voor het komende jaar zijn daarbij artikelen uit het verre oosten, waarbij Japan en China
tot de favorieten worden gerekend. Maar ook zijn er pakketten waarbij kleuren een voorname rol spelen. Voor 2000:
zilver, goud en violet.
|
Tussen de naar schatting vijf miljoen geschenkpakketten die jaarlijks van eigenaar verwisselen wordt het steeds belangrijker
om op te vallen. Daarin spelen met name de kleinere, en vaak gespecialiseerde ondernemingen in de markt een voorname rol. Het
Ulvenhoutse bedrijf Field Five richt zich uitsluitend op de markt van schrijfwaren, pennen en vulpennen. Directeur Jozef Jansen:
"Een pen zal altijd een gewild artikel blijven. Voor veel mensen is een pen emotie. Bovendien heb je een vaste kern verzamelaars,
mensen die enorme sommen uitgeven aan een bepaald soort pen. Er zijn pennen die vele duizenden guldens kosten. Die worden inderdaad
cadeau gedaan, ja. Al blijft dat natuurlijk een gering deel van de markt."
|
Bijzonder zijn ook de mogelijkheden die Appels Promotions BV uit Teteringen aanbiedt. Alphons Maas: "Je ziet een trend naar artikelen in de
persoonlijke sfeer. Lichaamsverzorging begint daarbij een populair item te worden. Daarbij valt te denken aan een pakket met sauna-artikelen
of een badjas met de naam van de ontvanger erop geborduurd. Wil je helemaal scoren dan geef je er ook een met de naam van de partner erop.
Een heel bijzonder pakket? Een citruspers in een grote doos vol sinaasappelen vond ik wel geslaagd. Een levende aardbeienplant met inmaakpakket
trouwens ook, al speelde dat meer in de zomer."
|
Wie iets anders wil doen dan een feestpakket kan terecht bij het Rotterdamse bedrijf Pluimen. Accountmanager Bulbul rept over het concept van het bedrijf
dat zich met name richt op de markt van de vrijetijdsbesteding. "Een bezoek aan pretpark Duinrell of een middagje skiÎn, het hoort allemaal tot de mogelijkheden.
Jonge mensen zitten steeds minder te wachten op een kerstpakket, dat veelal wordt doorgeschoven naar ouders of schoonouders. Met name die jongere doelgroep wordt
door onze activiteiten meer geprikkeld." Dat de formule aanspreekt mag blijken uit de onstuitbare groei in de vier jaar dat het bedrijf bestaat, van tien- naar
dertigduizend 'Pluimen' in 1999. Voor dit jaar zijn zelfs vijftigduizend 'Pluimen' voorzien waarvan zeker zeventig procent aan het einde van het jaar wordt uitgereikt.
|
Wat vindt de fiscus?
Organisaties mogen jaarlijks driehonderd gulden besteden aan extraatjes voor hun werknemers. Daarboven geldt een fiscale bijtelling.
Relatiegeschenken aan derden zijn voor negentig procent aftrekbaar, ongeacht de hoogte van het bestede bedrag.
|
|
De Ondernemer:
Nieuw voor het bedrijfsleven
Gestolde emotie
waar kies je voor? Nostalgie of trends
"De eerste 2 jaren zullen pittig zijn"
Startende ondernemer Niels van Loon
BKD West-Brabant:
Netwerken in eigen
regio
“Een politicus is ook een ondernemer”
Joost Gielen switcht van politiek naar bedrijfsleven
Wie kan een ondernemer verder helpen?
Wat willen we met wap?
Een katechismus, daar lijkt het op
Gedragscode brengt de discussie over integriteit in de organisatie op gang
|
|
|