In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Oktober 2000













advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl




Gedragscode brengt de discussie over integriteit in de organisatie op gang
Een katechismus, daar lijkt het op

'Integriteit, een kwestie van helderheid' was het thema van de KPMG Ontbijtbijeenkomst die op de ochtend na Prinsjesdag aan boord van de 'Jules Verne' in aanwezigheid van bijna 300 onder-nemers uit Nijmegen, Arnhem en Doetinchem werd gehouden. Gastspreker was mevrouw Janine Pijl, directeur van de Stichting Het Geldersch Landschap en van de Stichting Vrienden der Geldersche Kasteelen. Zij sprak over de Gedragscode die in haar organisatie van kracht is. Wat kun je maken, tot hoever kun je gaan.

Een uitnodiging voor een prachtige reis naar een exotisch land, het uitwisselen van vertrouwelijke informatie, met collega-bedrijven prijsafspraken maken, je met de regelmaat van de klok laten fêteren in dure restaurants of het aannemen van geschenken. En dat allemaal met een kennelijke bedoeling...

Iedere ondernemer komt het wel eens tegen. Zijn integriteit of die van zijn medewerkers (op de zaak kopietjes maken voor de voetbalclub, werktijd of bedrijfseigendommen gebruiken voor privÈ, ten onrechte ziekmelden) wordt meer dan eens op de proef gesteld. Iedere ondernemer komt het wel eens tegen. Zijn integriteit of die van zijn medewerkers (op de zaak kopietjes maken voor de voetbalclub, werktijd of bedrijfseigendommen gebruiken voor privé, ten onrechte ziekmelden) wordt meer dan eens op de proef gesteld.

Geen Twijfels
"Over het algemeen weet een ieder wat wel kan en mag en wat niet. Toch is het niet altijd eenvoudig om te bepalen wat in concrete situaties de juiste handelswijze is", schrijft Janine Pijl in het voorwoord bij de Gedragscode die sinds februari van dit jaar geldt voor het bestuur, het management en alle medewerkers van de Stichting Het Geldersch Landschap en van de Stichting Vrienden der Geldersche Kasteelen.

"Voor het opstellen van onze Gedragscode was geen directe aanleiding, nee. Er bestonden en bestaan geen twijfels over de integriteit van wie dan ook. Maar de organisatie is hier wezenlijk veranderd. Er zijn verantwoordelijkheden gedelegeerd. Daar horen bepaalde normen en waarden bij en die moet je ergens in tot uitdrukking laten komen. Zo is onze Gedragscode ontstaan", zegt Janine Pijl.

Over praten
Het voeren van een Gedragscode beschouwt de directeur van de stichtingen die het Gelders Erfgoed beheren als een kwaliteitselement dat zowel intern als extern gericht is. "Intern werkt het omdat het zaken bespreekbaar maakt", legt ze uit, "dat is een van de winstpunten die we met de Gedragscode bereikt hebben. Er wordt druk over gesproken, in positieve zin. Dat gebeurde ook al toen we met de voorbereidingen bezig waren. Komt iemand in z'n werk een kwestie tegen, dan is het met de Gedragscode makkelijk om er over te praten met collega's of chefs. Het bevordert ook de interne communicatie. Het management worden eerder geïnformeerd over heikele kwesties en kan dan in alle rust en overleg dingen sturen of besluiten nemen."

In de krant?
Pijl vertelt dat naar aanleiding van de Gedragscode min of meer spontaan een ijkpunt is ontwikkeld waarmee de keuze in integriteitsdilemma's wat makkelijker gemaakt kan worden. 'Wil je ermee in de krant?' luidt de geijkte vraag nu als er een kwestie opduikt. "Nee? Dan moet je het niet doen' is ons steevaste antwoord op die vraag. Vind ik het leuk om in de krant te komen als ik een kennis een kuub hout voor de open haard meegeef? Nee! Dus moet ik dat ook niet doen. Zo simpel is het eigenlijk."

Aan de Gedragscode van Het Geldersch Landschap/Vrienden der Geldersche Kasteelen is een wijde verspreiding gegeven. In de vorm van een mooi gedrukt boekwerkje hebben de 80 werknemers in vaste dienst, de 70 parttimers, de meer dan 400 vrijwilligers, alle bestuurs- en commissieleden de code ontvangen. "Maar we hebben hem ook in grote aantallen gestuurd naar relaties, leveranciers, afnemers, partnerorganisatties en overheidsinstellingen. En natuurlijk hebben we onze donateurs er over geïnformeerd."

Vertrouwen
Ook extern werkt de Gedragscode dus als kwaliteitselement. Pijl: "Dat moet ook. We werken in een organisatie die midden in de maatschappij staat met een jaaromzet van twintig miljoen gulden. Eenderde deel is overheidsgeld. Tweederde deel genereren we zelf uit donateursgelden, sponsoring en andere bronnen van inkomsten. We verhuren, verpachten, verbouwen en brengen produkten aan de man. We beheren tienduizend hectare natuur in Gelderland en hebben 650 gebouwen in beheer, waaronder vijftig landhuizen en zeven kleine musea.
Natuurlijk, ook zonder Gedragscode kun je omzet en winst maken. Maar het gaat vooral om die kwaliteit. Dat moet ook een doelstelling zijn. Talloze mensen vertrouwen onze organisatie. Ze verwachten dat wij integer en zorgvuldig handelen. Met de Gedragscode laten we zien dat we ons uiterste best doen dat vertrouwen en die verwachtingen niet te beschamen."

Schimmige scheidslijn
Tussen duidelijke regels en wetten enerzijds en integriteit en dilemma's anderzijds ligt een schimmige scheidslijn, die met een Gedragscode mogelijk wat meer zichtbaar wordt gemaakt. "Diefstal, oplichting, fraude. Het is duidelijk: dat mag niet. Wetten worden overtreden. Er zijn administratieve procedures, accountantcontroles en andere opsporingsmethoden voor om dat soort dingen te bestrijden en aan te pakken", licht Janine Pijl toe.


"Moeilijker ligt het natuurlijk met de dealtjes die altijd en overal gemaakt kunnen worden. Die leveren vaak dilemma's op. Hoe ver kun je gaan. Waar ligt die scheidslijn. Vaak is het antwoord op die vragen moeilijk en niet eenduidig. Dan kom je aan te integriteit van de persoon, maar ook van de organisatie. De Gedragscode kan dan uitkomst bieden. Een katechismus, daar lijkt het op. Regels waar een zekere interpretatie aan gegeven moet worden en die iets belerends hebben. Met als voornaamste doel dat mensen zich bewust zijn van de normen en waarden die gelden bij de dingen die ze doen."


...informeert
De Ondernemer: Nieuw voor het bedrijfsleven

...schenkt
Gestolde emotie waar kies je voor?
Nostalgie of trends

...start
"De eerste 2 jaren zullen pittig zijn" Startende ondernemer Niels van Loon

...communiceert
BKD West-Brabant: Netwerken in eigen regio

...switcht
“Een politicus is ook een ondernemer” Joost Gielen switcht van politiek naar bedrijfsleven

...leert
Wie kan een ondernemer verder helpen?

...adviseert
Wat willen we met wap?

...bespreekt
Een katechismus, daar lijkt het op Gedragscode brengt de discussie over integriteit in de organisatie op gang