In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
December 2000













advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be








BN/Destem wint Bredase Internet Trofee

BN/DeStem heeft 27 november de Bredase Internet Trofee (BIT) gewonnen met de bezorgerssite van de krant en een derde plaats met de algemene website van BN/DeStem. In totaal deden 38 ondernemingen, particulieren en verenigingen mee aan de prijsvraag. De jury bestond uit M. Marijenen, burgemeester Roosendaal, W. Hengel productmarketing manager Ericsson, N. Raupp directeur CreaVisie/Breda Digitaal, F. Tiesing directeur De beyerd en L. Krijnen internetredacteur BN/DeStem

1. www.bndestembezorger.nl Site bezorgers van BN/Destem
2. www.mannaert.nl Site webwinkel in cadeau-artikelen
3. www.bndestem.nl Algemene website BN/DeStem
4. www.netart.nl Site Bredase bouwer van websites
5. www.quasarheelal.nl Site van de sterrenwacht in Hoeven




Dagbladen nog steeds favoriet bij sollicitanten.

Uit onderzoek is gebleken dat de meeste sollicitanten via het dagblad een baan zoekt.

- Dagbladen 83 %
- Vakbladen 33 %
- Vrienden/bekenden 30 %
- Internet 11 %
- Uitzendbureaus 10 %
- Interne procedures 5 %
- Arbeidsbureaus 4 %
- Werving & selectiebureaus 2 %
(Bron CBS/Wegener)  




E-commerce wordt volwassen.

Online onderzoeksbureau Multiscope heeft en onderzoek E-commerce nederland uitgevoerd onder 1700 internetgebruikers. De voorspelling in het vorige onderzoek, dat medio 2000 de helft van alle internetgebruikers gekocht zou hebben via dit medium, blijkt te zijn uitgekomen. De hoogte van de e-commerce omzet overtrof echter de verwachting. Dit was vooral te wijten aan het feit dat de internetpopulatie en de gemiddelde besteding sneller groeiden dan verwacht. Uit alle facetten van het onderzoek blijkt dat e-commerce steeds meer 'volwassen' wordt.

Ontwikkeling e-commerce omzet

Tijdens de vorige onderzoeksperiode (april 1998-maart 1999) werd nog ruim 1 miljard gulden via internet besteed door Nederlandse internetgebruikers. Gedurende de huidige onderzoeksperiode (april 1999-maart 2000) kwam de e-commerce omzet uit op bijna 3,5 miljard gulden. Hiervan is 42% te typeren als privé bestedingen en 58% als zakelijke bestedingen. tot 5,6 miljard gulden.

De meest populaire productgroepen (naar omzet) voor privé aankopen blijken weinig veranderd ten opzichte van het vorige onderzoek. Nieuwe productgroepen zijn DVD's met een omzet van 41 miljoen en levensmiddelen met een omzet van 26 miljoen. Er is duidelijk meer variatie gekomen in de 'top 15 - laatste online aankoop'. Men koopt niet langer alleen 'standaard producten' zoals boeken en cd's, maar ook toegangskaartjes, cadeautjes, spelletjes, verzamelobjecten en (mobiele) telefoons vertonen een stijgende populariteit.




TOP10 ONLINE AANKOOP

1. CD 23 %
2. Boek 22 %
3. Software 8 %
4. Hardware 8 %
5. Kleding 7 %
6. Reis,vakantie 6 %
7. Entree bewijs 4 %
8. Geschenk, bloemen 4 %
9. Spellen(cd-rom) 3 %
10. Verzamelobject 3 %




Liever geen CV op Internet

Uit onderzoek van bureau Pro Active International blijkt dat 57% van de Nederlanders geen CV's of andere informatie achterlaat op vacaturesites. Ook via internet het CV versturen naar een mogelijke nieuwe werkgever wordt door 52% niet gedaan. Ouderen zijn veel terughoudender in het versturen van hun gegevens dan jongeren en opvallend is dat vrouwen vaker een CV achterlaten op internet dan mannen.




Ontwikkeling Internet gebruik

Online onderzoeksbureau Multiscope heeft onder ruim 1600 Nederlanders van 12 en ouder een telefonisch onderzoek verricht naar de penetratie en potentie van zowel apparaten als diensten op het gebied van mobiele telefonie, computers en internet. Opvallende conclusie uit dit Communication & Multimedia "onderzoek is dat ondanks een groeiende markt, de Nederlandse internet gebruiker weinig interesse heeft voor geavenceerde internet diensten zoals internet tv en breedband internet. Een overgrote meerderheid van de gebruikers kiest nog steeds voor een (gratis) aansluiting via een modem.

De opkomst van gratis internet zorgt voor grote verschuivingen en ongeveer 40% van de markt is in handen van gratis internetproviders. Maar liefst 67% van de ondervraagden kiest voor een aansluiting via een modem, 16% via ISDN en 13 % via een kabelmodem.

Top 10 providers naar marktaandeel

1 Planet internet
2 Het Net
3 World Online
4 Freeler
5 Zon
6 XS4All
7 12Move, Casema,Compuserve, HCC Net
8 UPC/Chello, Wanadoo, Wish
9 Euronet, MyWeb, Uunet
10 @Home, Free Acces, Superweb

Top 5 tevredenheid abonnees

  zeer
tevreden
tevreden neutraal on
tevreden
zeer
ontevreden
Planet Internet 31 % 55 % 14 % - -
Het Net 25 % 59 % 10 % 6 % -
Zon 27 % 49 % 17 % 7 % -
Freeler 15 % 54 % 25 % 6 % -
World Online 11 % 60 % 14 % 11 % 4 %
Alle providers 24 % 53,5 % 15 % 6 % 2 %




...denkt
Het nut van de blafgiraf

...start
Challenge Team Sailing verhoogt de teamgeest

...traint
Traint Nederland zich te pletter?

...bekijkt
Een kijkje achter de bedrijfsschermen

...onderneemt
'Dat wat je doet,
doet ertoe!'

...leest
In 't kort...

...portretteert
Originele olieverf schilderijen voor bedrijven en particulieren

...helpt
Bedrijfsleven Steenbergen heeft 9,6 hectare nodig

...kvk helpt
KvK helpt ondernemers verder op weg

...spreekt
Veel animo voor Everdenberg

...groeit
Tieners in de markt

...cleant
Stoffels Cleaning poetst imago op

...werkt
Mensen vinden, binden en boeien

...werkt
Stichting Werklijn biedt allochtone arbeidskrachten