|
|
Tieners in de markt
|
Hoewel uit onderzoek blijkt dat 97 procent van het aantal ondernemers binnen het midden- en kleinbedrijf
gebruik maakt van internet of e-mail, beschikt nog maar eenderde van dat percentage over een eigen website.
Gegevens die door de webpage designers Jochem Vlemmix en Jos Govaart handenwringend zijn aangehoord.
Samen met Jeroen Thoolen startte het tweetal, pas negentien jaar oud, eind 1997 het website ontwerpbureau
Netvlies. Een 'upcoming business' in handen van tieners.
|
Jochem Vlemmix, de commerciële regelaar van het drietal, vindt het niet zo vreemd.
"Mensen hebben misschien lang getwijfeld of internet wel nuttig zou zijn voor hun bedrijf.
Nu wordt ook hen duidelijk dat je er echt veel kanten mee uit kunt.
Het is duidelijk een upcoming business waar we dankbaar van profiteren, want we groeien enorm.
Van alle kanten stroomt het werk ons toe." Netvlies Webpage Design houdt kantoor aan
het Bredase Spinveld waar de vader van Jochem een bekende handel in etalagematerialen heeft.
"Deze leegstaande kantoorruimte konden we huren", zegt zoonlief stralend.
"Een goede ruimte is belangrijk omdat die de basis van je bedrijf vormt."
|
|
Het fundament van Netvlies werd gelegd toen de drie vrienden op de havo lid waren van een computerclub.
Jos Govaart: "Terwijl anderen spelletjes deden, waren wij met heel andere zaken bezig.
Spelletjes doen vonden wij kinderachtig.
Na het registreren van een domeinnaam kwam de vraag op of we niet eens een bedrijfje zouden willen beginnen.
Dat hebben we gedaan." Jochem valt hem bij: "Het eerste half jaar van Netvlies zaten
we nog gewoon op school. Toen het aantal opdrachten voor het bouwen van webpages groeide,
stelden we onszelf de vraag of we de school niet de school moesten laten.
Op een bepaald moment moet je keuzes maken.
Ofwel je bent een klein bedrijf en je doet maar wat, je sleutelt hier en daar wat aan computers
ofwel je pakt de zaken serieus aan omdat je de klanten serieus neemt.
Natuurlijk hebben wij voor dat laatste gekozen omdat we vinden dat je service moet bieden
en klanten snel van dienst moet kunnen zijn."
De concurrentie zorgt soms voor hoongelach aan het Spinveld. Jos Govaart:
"Een van onze voormalige concurrenten was slechts na vieren bereikbaar.
Dat kan natuurlijk niet. Weliswaar kun je in de avonduren best veel produceren,
maar als je niet of te moeilijk bereikbaar bent, verlies je de slag."
|
Gewoeker
Na eerdere publicaties over Netvlies merkte het drietal dat ze met name onder jongeren veel navolging kregen.
Het aantal webdesign bureautjes woekerde als brandnetels in een natte zomer. Jochem Vlemmix:
"Ze hadden één nadeel: het waren geen webdesigners.
Ze konden het gewoon niet en de meesten zijn er inmiddels dan ook mee gestopt.
Steeds meer begint bij bedrijven het besef door te dringen wat ze aan een goed webpage design hebben.
Het stadium van het neefje dat zo handig is met computers en zo een website ontwerpt,
raakt steeds verder achter ons. Ze zijn er nog wel maar het is een uitstervend ras."
Jos Govaart: "Webpages zijn oorspronkelijk ontstaan uit de behoefte naar differentiatie op het internet.
Alles op het net leek op elkaar en de informatie was te ongestructureerd om handig te zijn.
Niemand wist meer waar iets op te zoeken was.
Op een bepaald moment krijgen mensen blijkbaar toch behoefte aan structuur.
Een website kun je zien als een verlengde van het imago van het bedrijf.
Dat moet je serieus nemen. Net zoals een reclamefolder mooi gemaakt moet zijn om op te vallen,
geldt dat ook voor een website. In de kern is het gewoon een verlengstuk van je marketing.
Je moet voorzien in een behoefte die de consument heeft.
Dat deden wij door in dit gat in de markt te springen
en dat doen wij eveneens voor bedrijven die hier een site laten ontwerpen,
bouwen en, eventueel, laten onderhouden."
|
Voordelen
De voordelen van goede webpages zijn evident. Vlemmix:
"Zie het maar als een uitgebreide reclamefolder, alleen zijn de voordelen veel groter.
Informatie is gemakkelijker aan te passen, de verspreidingskosten zijn lager
en de informatie is gemakkelijk toegankelijk.
Buiten de uitgaven voor het ontwerp zijn er geen hoge kosten verbonden aan het on-line gaan.
Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij zeggen
dat het in de meeste gevallen handig is de website regelmatig aan te passen.
En dan ligt het aan de moeilijkheidsgraad van de pagina's of de klant dit zelf kan
of dat wij ook dat gedeelte voor onze rekening nemen.
Uiteindelijk ligt het toch aan het feit hoe de klant tegen een website aan kijkt
en wat hij met zijn website wil bereiken."
Het blijkt een misvatting dat ondernemers met een eigen website ook handig moeten zijn met internet.
Een goed webpage design bureau kan de zorgen voor het onderhoud geheel uit handen nemen.
Jochem Vlemmix: "Een van onze klanten stuurde per kwartaal zijn klanten een nieuwe brochure op.
Dat hebben ze nu teruggebracht naar eenmaal per jaar omdat ze nu een veel actuelere website hebben.
Overigens blijft het natuurlijk wel nuttig de website onder de aandacht te brengen en te houden.
Soms is het daarom noodzakelijk gebruik te maken van andere media om de website te promoten.
Maar in plaats van een hele catalogus stuur je dan bijvoorbeeld een opvallend kaartje naar je klanten:
kijk op onze website. Uiteindelijk is dat vaak veel voordeliger.
Bovendien heeft een site als extra voordeel dat je weet hoeveel mensen de site bezocht hebben,
waar ze vandaan komen, dat soort zaken. Via andere media liggen die kwesties veel moeilijker.
Via de statistieken zie je of de site aanslaat.
Ook de designer heeft er trouwens baat bij omdat zichtbaar wordt via welke browser wordt bezocht
of welke beeldschermresoluties het meest gangbaar zijn.
Daar kun je dan bij je volgende ontwerp rekening mee houden."
|
Bedrijf herkenbaar houden
Jochem Vlemmix komt nog even terug op wat hij eerder zei:
"Langzaam aan begint dus het besef door te dringen wat het nut is van een goed webdesign.
Het doel kan per bedrijf sterk verschillen. Sommige sites geven algemene bedrijfsinformatie.
Een van onze klanten, een café, zet wekelijks zijn agenda on-line.
Een webshop waar on-line besteld kan worden heeft weer andere wensen.
Alles is in wezen mogelijk.
Wij proberen voor een klant uit te zoeken wat de beste manier is om op het net te komen.
Heel belangrijk daarbij is dat je kijkt naar de stijl van het bedrijf.
Je kunt ons werk zien als een ondersteuning en uitbreiding van het reclamemateriaal.
Er zijn veel mogelijkheden maar uiteindelijk moet de huisstijl gehandhaafd blijven.
Ons advies: al zijn sommige ideeën nog zo leuk, zorg wel dat je bedrijf herkenbaar blijft."
|
|
Het nut van de blafgiraf
Challenge Team Sailing verhoogt de teamgeest
Traint Nederland zich te pletter?
Een kijkje achter de bedrijfsschermen
'Dat wat je doet, doet ertoe!'
In 't kort...
Originele olieverf schilderijen voor bedrijven en particulieren
Bedrijfsleven Steenbergen heeft 9,6 hectare nodig
KvK helpt ondernemers verder op weg
Veel animo voor Everdenberg
Tieners in de markt
Stoffels Cleaning poetst imago op
Mensen vinden, binden en boeien
Stichting Werklijn biedt allochtone arbeidskrachten
|
|
|