In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Juli 2003













advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be




Stormkracht met Corolla Hatchback 2.0 D-4D

Een dieselmotor met een vermogen van 116 paardenkrachten in een tamelijk compacte middenklasser, dat belooft stormkracht. En dat klopt. Het nieuwe tweeliter D-4D blok in het vooronder geeft deze Corolla-variant vleugels. Zolang je de teugels strak houdt tenminste.

Beneden tweeduizend toeren per minuut merk je eigenlijk weinig van de kracht die Toyota in zijn liefdeskind Corolla heeft gestopt. Te weinig misschien, maar het is een gegeven waar veel common-rail dieselmotoren last van hebben. Maar houdt het gas erop en Toyota's best verkochte auto gaat er vandoor als een dolgeworden stier naar een rooie lap. Vorig jaar al kreeg deze zelfontbrander een plaatsje in de fonkelnieuwe Avensis die er ook heel prettig snel, stil en handelbaar door werd. Met de komst van dit blok in de Corolla waardeerde Toyota aan aantal Corollaversies bovendien verder op. Passieve veiligheid werd verder vergroot door verstevigingen in de veiligheidskooi en vanaf heden zijn windowcurtains optioneel. Het onderstel werd verbeterd en deze versie kreeg een maatpak aangemeten waarin meer geluids- en trillingsisolatie is verwerkt. Toyota heeft gestreefd naar een zo laag mogelijke uitstoot en deze Corolla behoort dan ook tot de schoonste diesels van het moment. Als zodanig voldoet hij aan de strenge EURO IV-norm die pas over een aantal jaren van kracht wordt. Toyota heeft ervoor gekozen de motor niet voor alle Corollavarianten tegelijk beschikbaar te stellen. Het eerst zijn de hatchbacks aan de beurt, zowel met drie- als vijf deuren. Later volgen de sedan, de Wagon en de populaire Verso. Prijzen van de Corolla D-4D 116 vanaf: 20.615 euro, exclusief. BTW (23.290 inclusief BTW).

Smart forfour, meer ruimte voor
Smart is een betrekkelijk nieuw merk dat meevliegt onder de vleugels van de Daimler-Chrysler-groep (onder meer Mercedes-Benz). Onder ondernemers is vooral de City-Coupé geliefd, meestal wagenbreed voorzien van reclamemateriaal.

Smart is vooral het merk van de jonge lefgozerige zakenman (m/v), de Pietje Bell van de zakenwereld als het ware. Onlangs lanceerde het merk een tweetal kittig sportkarretjes onder de naam Roadster en Roadster Coupé. In het voorjaar van 2004 komt het volgende model op de markt: de forfour. Het eerste smart-type met ruimte voor vier personen. En niet te vergeten: met meer ruimte om hem te bestickeren. Echt een auto voor ondernemers derhalve...

Nieuwe BMW 5-serie: altijd iets bijzonders
Zo spectaculair vormgeven als ze met de 7-serie deed, durft ze toch niet meer voor een volumemodel. BMW zet een nieuwe 5-serie op de markt maar omdat ze zich een tweede echec niet kan permitteren werd die toch behoudender geboetseerd. Zonder saai te zijn overigens, want een BMW moet wel een BMW blijven.

In bedekte termen geeft de zegsman van BMW het na enig aandringen toe: de spectaculaire vormgeving van de 7-serie heeft BMW niet gebracht wat er van werd verwacht. Je ziet de Beierse mastodont dan ook maar weinig in het verkeer en dat heeft niet alleen te maken met zijn duizelingwekkende aanschafprijs. De 5-serie moet het dus beter doen. Ten aanzien van het vorige model werd de nieuwe 'Fünfer' ruimer, lichter en paart hogere prestaties aan een lager brandstofverbruik. In eerste instantie komen er drie motorvarianten op de markt, een met een inhoud van 2,2 liter (520i) en twee varianten die zijn voorzien van drieliter motoren. Twee exemplaren derhalve die benzine lusten en een dat gebaat is bij de toediening van dieselolie, 5201, 530i en 530d. We reden alvast een rondje met de 530i.

De nieuwe 5-serie is onmiskenbaar een BMW van de nieuwe tijd. Geen dashboard meer dat zich naar de bestuurder nijgt, maar sec en zakelijk alles in het midden. Toepassing van excellente materialen waren we al gewend en ook daarin is deze 530i geen uitzondering. BMW heeft echter voor de bouw meer lichte materialen gebruikt (aluminium/staalcombinaties) en zorgde tegelijkertijd voor meer ruimte achterin en in de kofferbak. Achterpassagiers kunnen inderdaad goed uit de voeten en hoeven zich niet misdeeld te voelen ten opzichte van de gelukkigen die voorin vertoeven. Natuurlijk is BMW er weer in geslaagd een echte rijdersauto te maken. De drieliter benzinemotor reageert bliksemsnel op de stand van het gaspedaal wat een meer dan vlotte rijstijl mogelijk maakt. De stijve carrosserie geeft absoluut geen krimp, hoe pijnlijk de excercities ook zijn. De toepassing van het veel bekritiseerde iDriveconcept van de 7-serie (door middel van een draaiknop die je in no-time in een elektronisch labyrint laat verdwalen) is voor de 5-serie vereenvoudigd en toegankelijker gemaakt. Dat scheelt kopers naar alle waarschijnlijkheid! De eerste exemplaren gaan in juli de weg op. Vanzelfsprekend is de lijst opties ellenlang en zijn deze soms innovatief. Heel bijzonder is Active Front Steering, een wereldprimeur waarmee al naar gelang de rijsnelheid minder of meer stuurwielomwentelingen nodig zijn. Een wereldprimeur.

Prijzen voor de nagelnieuwe 5-serie beginnen bij 46.750 euro (inclusief BTW) voor de 520i.

Light wordt ook de trend in zwaar vervoer
Binnen de wereld van luxueuze personenwagens heeft de trend al ingezet, maar tot op heden waren de echt zware jongens van de weg, nog niet op dieet gezet. Met de introductie van de MAN TGA TS gaat dit veranderen. Ook zware vrachtauto's moeten gewicht kwijt. Zonder in te boeten aan inzetmogelijkheden, kwaliteit of comfort zet MAN de TGA TS op de weg. Ten aanzien van zijn 'normale' broertje viel hij zomaar 505 kilo af...

Door de verscherpte controle op aslasten (weeglussen) in de weg in zowel binnen- als buitenland wordt het eigen gewicht van transportcombinaties kritischer dan ooit. De kans op overschreidingen van de wettelijke maxima neemt af naarmate het eigen gewicht van de combinatie minder is. Bovendien komt dit verminderde gewicht rechtstreeks ten goede aan het nuttige laadvermogen van de wagens. Het afgelopen najaar presenteerde MAN op de IAA in Hannover deze lightweight 4x2 trekker. Met ingang van heden wordt hij in productie genomen, het begin van een trend. De vrachtwagenfabrikant heeft er overigens voor gekozen niet een 'uitgeklede' versie op de markt te brengen. Het gewicht werd onder emer omlaag gebracht door de toepassing van een 7,1 tons vooras (in plaats van 7,5 ton) en een slanker chassis en hulpraam. Door de toepassing van een revolutionaire kruisstabilisator met vierpuntsophanging kon de aparte stabilisator (die schommelbewegingen tegengaat) vervallen, wat ook weer gewicht scheelt. Doordat een alumium brandstoftank wordt gebruikt (met een inhoud van 300 liter) en door het weglaten van het reservewiel werd nog meer gewicht bespaard.


...reist
Voor het werk op reis

...start
Het creëren van de juiste sfeer

...groeit
Aantal bedrijven groeit nog steeds

...verandert
Landelijk gebied schakelt om

...wijzigt
Seminar licht rechtspersoonlijkheid personenvennootschap toe

...innoveert
Hoe houd ik mijn onderneming succesvol?

...begeleidt
Samenwerking Provincie Noord Brabant en Syntens: 900 bedrijven beter toegerust voor de markt

...hapt
Haring smaakte best bij Kiwanisclub Oosterhout

...wint
De eerste Channel of Trade Award uitreiking een succes

...rijdt
Zakelijk onderweg

...presenteert
Triagilitas presenteert "KEN Oosterhout"

...organiseert
Wat kan E-business betekenen voor het bedrijfsleven?

...onderneemt
Skoda Superb ingezet naast Mercedes Benz

...herinnert
Toezegging minister-president maakt aanleg A4-zuid mogelijk

...reageert
Regionaal Ondernemers Congres: Nu al reageren op betere tijden

...evalueert
"Een werkweek van vijftien dagen..."

...kijkt terug
Een droom met een knapje

...sponsort
Sportsponsoring biedt bedrijven kansen

...helpt
En wat doen we met de kinderen...?

...brouwt
Bedrijven weten oude bierbrouwerij te vinden

...spreekt
In 't kort

...treft
Tegenvallende economische groei treft uitgifte bedrijventerreinen

...overvalt
In 2002: lichte stijging overvallen dienstverlening

...ontwikkelt
BOG in Kadernota 2004 van gemeente Breda: Accent op Spoorzone als kantoorlocatie

...bouwt
Met kracht doorwerken aan Moerdijkse Hoek