In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Juli 2003













advertenties
www.storimansenpartners.nl
www.sitesupport.nl
www.deondernemer.com




Wat kan E-business betekenen voor het bedrijfsleven?

Enige tijd geleden organiseerde Jong MKB in samenwerking met de ING bank, ItsNews, Xtra Active Advertising en Accountants-kantoor Rommens en Partners een seminar in Roosendaal. De gastsprekers legden de verschillende digitale mogelijkheden uit voor het bedrijfsleven. Zo hoorde je, hoe je bankzaken elektronisch kunt regelen en hoe je via e-mail en SMS reclame kunt maken.



De seminar begint om half acht en vindt plaats in de moderne kantoren van Xtra (Active Advertising) en ItsNews op de Oude Markt. Voor deze bijeenkomst is de werkruimte van beide bedrijven drastisch omgebouwd: de ontvangsthal is omgetoverd tot een bar, de trendy vergaderruimte tot een spreekzaal en ook de twee kantoren zijn niet meer herkenbaar. Gelukkig zijn ze ruim, anders hadden ze de toestroom van geïnteresseerden niet kunnen verwerken. Franco van der Veeken van ItsNews: "We dachten dat er dertig mensen zouden komen, maar nu zijn er al zeventig." Bij binnenkomst krijgt iedereen een kaartje met een nummer. Het nummer correspondeert met de zaal, waar je het eerst heen gaat om een sessie bij te wonen.

Digitale marketing
De bijeenkomst in de vergaderzaal gaat over reclame via e-mail of met een mooi woord over digitale marketing. Chris Meeusen van Xtra geeft de presentatie. Het is vooral een bedrijfspresentatie en Chris vertelt hoe de reclame-uitingen veranderd zijn. Meeuwsen: "Wij proberen een merkbeeld en herkenbaarheid te ontwikkelen. Een goed voorbeeld hiervan zijn de zwanen van de KLM. Als je deze zwanen ziet, weet je al dat het om onze nationale vliegmaatschappij gaat." Xtra heeft een Customer Relation Management (CRM) systeem ontwikkeld. Hierin kun je alle klantgegevens invoeren en daarna kun je alle namen indelen in groepen. Met een druk op de knop verstuur je een mailing naar één of meerdere bedrijven of personen. Zo kun je zeer gericht e-mailmarketing voeren.

Call, face en click
De presentatie die er op volgt, wordt gegeven door Ton Jongeneelen, rayondirecteur van de ING bank. Zijn presentatie gaat over het bankieren van de toekomst. Jongeneelen legt uit dat de ING bank tegenwoordig via drie kanalen diensten aanbiedt. Allereerst via de telefoon voor de standaardvragen (call), vervolgens via persoonlijke advisering (face) en als laatste via het internet (click) voor snelle en gemakkelijke transacties. Omdat de bank vaak snel vragen van klanten moet beantwoorden en opdrachten moet uitvoeren is 'Face' contact is niet altijd meer nodig. Een voorbeeld is pinnen via de geldautomaten. Je moet er niet meer aan denken om lang in de rij te staan om via de balie geld op te nemen. Jongeneelen gaat ook in op de startersmarkt. Hij zegt dat 60% van de starters begint zonder lening, omdat ze eigen geld hebben. Waarop iemand uit de zaal roept dat het voor deze starters ook heel moeilijk is om geld te lenen. Maar volgens Jongeneelen is de ING geen bank, die bij voorbaat al 'nee' zegt. De geldschieter kijkt alleen kritisch naar de mogelijkheden van jonge bedrijven. Als de bank er toekomst in ziet, leent ze wel geld. En vaak is een goede opleiding of een aantal jaren ervaring in de branche al voldoende om voor een 'starterskrediet' in aanmerking te komen. Daarna komt Franco van der Veeken van ItsNews aan de beurt met zijn presentatie over SMS. Hij rekent ons voor, dat er momenteel dertien miljoen mobieltjes in omloop zijn. Er zijn ook mensen die twee mobiels hebben: één voor hun werk en één voor privé. Volgens Franco is SMS momenteel een 'killerapplication': "Per dag versturen we 42 miljoen SMS-jes." Onderzoeken wijzen uit dat de oudere leeftijdsgroepen deze berichten naar hun mobiele telefoon inmiddels ook handig vinden. SMS voor zakelijk gebruik staat eigenlijk nog in de kinderschoenen. ItsNews levert diensten, die ervoor zorgen dat je aanbiedingen, aankondigingen, bedrijfsnieuws en kortingsacties ook op een mobieltje kunt ontvangen. Je moet dan denken aan ouderen die een SMS-je ontvangen, wanneer ze hun medicijnen moeten innemen, zodat ze het niet vergeten. En reisbureaus, die een berichtje sturen wanneer de tickets klaarliggen om opgehaald te worden. Handig als bedrijven directer willen communiceren met hun doelgroep. Iedereen maakt er gretig gebruik van om na de presentaties nog wat in de gezellige bar te drinken. Omdat je al wat mensen tijdens de presentaties hebt leren kennen, kom je gemakkelijk met anderen in contact. Het mes snijdt aan twee kanten: meer leren over E-business en tegelijkertijd netwerken.


...reist
Voor het werk op reis

...start
Het creëren van de juiste sfeer

...groeit
Aantal bedrijven groeit nog steeds

...verandert
Landelijk gebied schakelt om

...wijzigt
Seminar licht rechtspersoonlijkheid personenvennootschap toe

...innoveert
Hoe houd ik mijn onderneming succesvol?

...begeleidt
Samenwerking Provincie Noord Brabant en Syntens: 900 bedrijven beter toegerust voor de markt

...hapt
Haring smaakte best bij Kiwanisclub Oosterhout

...wint
De eerste Channel of Trade Award uitreiking een succes

...rijdt
Zakelijk onderweg

...presenteert
Triagilitas presenteert "KEN Oosterhout"

...organiseert
Wat kan E-business betekenen voor het bedrijfsleven?

...onderneemt
Skoda Superb ingezet naast Mercedes Benz

...herinnert
Toezegging minister-president maakt aanleg A4-zuid mogelijk

...reageert
Regionaal Ondernemers Congres: Nu al reageren op betere tijden

...evalueert
"Een werkweek van vijftien dagen..."

...kijkt terug
Een droom met een knapje

...sponsort
Sportsponsoring biedt bedrijven kansen

...helpt
En wat doen we met de kinderen...?

...brouwt
Bedrijven weten oude bierbrouwerij te vinden

...spreekt
In 't kort

...treft
Tegenvallende economische groei treft uitgifte bedrijventerreinen

...overvalt
In 2002: lichte stijging overvallen dienstverlening

...ontwikkelt
BOG in Kadernota 2004 van gemeente Breda: Accent op Spoorzone als kantoorlocatie

...bouwt
Met kracht doorwerken aan Moerdijkse Hoek