In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
December 2003













advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be




'Samen voor Zeeland' steeds actueler

De Stichting Economische Promotie en Acquisitie Zeeland ( SEPAZ) werd drie jaar geleden door de provincie en de gemeentes in Zeeland met twee taken op pad gestuurd: het coördineren van economische promotie voor de regio en het leggen van acquisitiecontacten voor de gemeenten.


Frans van Spaandonk en Hanneke Blok.

"Inmiddels heeft de promotie duidelijk handen en voeten gekregen en we zien dat de belangstelling voor ondernemen in Zeeland de laatste tijd toeneemt", vertelt Frans van Spaandonk, hoofd acquisitie van SEPAZ.

'verhalen van Zeeuwse bedrijven spelen een hoofdrol'
"Bij onze promotie gaat het vooral om het bijstellen van het beeld dat ondernemers buiten de provincie van economisch Zeeland hebben. Nog te vaak is Zeeland een witte vlek op het netvlies. Om daar verandering in te brengen hebben wij ervoor gekozen een nieuwsbrief uit te geven. Meer dan 2000 belangstellenden krijgen sinds 2001 Zeeland Nieuws gratis op hun bureau, elk kwartaal", gaat van Spaandonk verder. "De verhalen van Zeeuwse bedrijven spelen hierin een hoofdrol.

Ervaringen over werken in Zeeland, met personeel en met de overheden laten een levendige provincie zien, waarin werkelijk van alles mogelijk is. Natuurlijk is er ook aandacht voor actualiteiten zoals bijvoorbeeld de opening van de Roosevelt Academy in 2004 en de Westerscheldetunnel in maart dit jaar." SEPAZ heeft de nieuwsbrief tot speerpunt van de activiteiten gemaakt. "Op beurzen vertellen we bezoekers alles wat ze over Zeeland willen weten, maar we sturen ze ook regelmatig de nieuwsbrief, zo kunnen we de relatie consolideren en uitbouwen. Hetzelfde doen we met onze advertenties, ze vertellen kort wat Zeeland te bieden heeft en nodigen uit om een gratis abonnement op Zeeland Nieuws aan te vragen om zo op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen".

In 2002 is door de provincie de imagocampagne 'Welkom in Zeeland' gelanceerd. Radiospotjes, advertenties én een website vertellen Nederlanders waarom het zo prettig wonen en werken is in het Deltagebied. Steeds meer Zeeuwse partijen willen actief bij de campagne worden betrokken. "Iedereen die aanhaakt zorgt voor een versterking van het merk Zeeland. De regio, en wij dus ook, heeft daar baat. SEPAZ heeft zich daarom met veel plezier bij de Welkom in Zeeland-karavaan aangesloten. Op al onze publicaties vind je bijvoorbeeld het campagnelogo terug."

Informatiemakelaar
Naast promotiemotor fungeert SEPAZ ook als hét vestigingsloket voor Zeeland. Bedrijven van buiten de provincie die belangstelling hebben voor de regio, kunnen zich in Terneuzen melden. "Op basis van het wensenlijstje van de ondernemer maken wij een inventarisatie van mogelijkheden. Deze gaat meestal verder dan het aanbieden van een locatie of een bedrijfspand, want dat levert eigenlijk de minste problemen op. De aanwezigheid van toeleveranciers, goede aan- en afvoerwegen, gekwalificeerd personeel, internetaansluitingen, stroomvoorzieningen, dat zijn zaken die net zo belangrijk zijn, maar moeilijker inzichtelijk zijn te maken", aldus Van Spaandonk. "Om een de klant een compleet overzicht van mogelijkheden te kunnen bieden, hebben we bij de start van de activiteiten contacten gelegd met verschillende Zeeuwse organisaties en instellingen. Zij bieden diensten of informatie die bedrijven nodig kunnen hebben bij het opzetten van een nieuwe vestiging. Je kunt hierbij denken aan het RPA Zeeland voor personeelsvraagstukken of de provincie en gemeentes voor vergunningtrajecten. Omdat wij op non-commerciële basis opereren, kunnen wij razendsnel met deze organisaties de klant een volledig informatiepakket voorleggen. Vervolgens begeleiden we hem naar partijen waarmee hij zaken kan doen."

"Ons informatieloket werkt goed", vervolgt Van Spaandonk, "sinds 2001 hebben zo'n 150 bedrijven zich gemeld, zijn meer dan 20 mede door onze informatie geïnteresseerd in vestiging in de provincie en zijn acht ondernemers inmiddels hier neergestreken".

Speerpunt gericht op drie sectoren
De afgelopen drie jaar bereikte een verscheidenheid aan vragen de stichting. "Wat ons daarbij opvalt is dat Zeeland bij drie sectoren erg in trek is. De recreatiebranche toont veel belangstelling en dan met name voor watersport gelieerde activiteiten. Van bedrijven afgeleid van de landbouw, waaronder ook voedselproducenten, krijgen we veel reacties. Tot slot maakt de aanwezigheid van de havens deze regio interessant voor alles wat met transport en logistieke dienstverlening te maken heeft." Om de interesse te vergroten zullen de marketingactiviteiten de komende jaren met name op deze sectoren worden gericht. "Wat we verder voor toekomstpannen hebben? Meer gezamenlijk optrekken zowel binnen als buiten de provincie", antwoordt Van Spaandonk direct. "Veel partijen in Zeeland houden zich bezig met promotie en acquisitie. Denk bijvoorbeeld aan de Kamer van Koophandel, Zeeland Seaports en makelaars. Door afstemming en cošrdinatie kunnen middelen effectiever worden ingezet. Tevens kunnen signalen uit de markt beter in beeld worden gebracht zodat beleid gemaakt kan worden dat past bij de hedendaagse wensen van ondernemers. Onze eerste advertentieslogan 'Samen voor Zeeland' blijft actueel".


...informeert
Fiscale helpdesk voor ondernemers

...start
"Je weet voor wie je werkt"

...innoveert
Innovatieve ondernemers duiken in gat in de markt

...verhoogt
Business Intelligence - De sleutel tot optimale resultaten

...wint
KvK West-Brabant blijft nummer één in kwaliteit

...netwerkt
Eindejaarsbijeenkomst voor ondernemers

...organiseert
Startersdag succesvol

...rijdt
Zakelijk Onderweg

...onderneemt
Een ondernemer is ook maar een mens

...verandert
Nieuwe regelgeving omtrent facturering en BTW

...wijzigt
Verdere beperkingen in de vennootschaps- belasting

...regelt
Fiscale aspecten kerstpakketten en auto's

...beheert
Pensioenen in eigen beheer

...besluit
Brabant krijgt een eigen Innovatieraad

...reikt uit
Het voorbeeld voor collega's wordt beloond

...spreekt
In 't kort

...promoot
'Samen voor Zeeland' steeds actueler

...herstructureert
NVB wijst op noodzaak herstructurering van kantorenaanbod in Nederland

...rapporteert
Non-profitinstellingen 'redders in nood'