Hans van Poorten (38 jaar) is het brein achter MKBoutlet. Na een technische opleiding en MEAO is hij als schade-expert bij een multinational gaan werken. In de avonduren
en in de weekends was hij al met computers bezig. Hij maakte zelf programma's en zocht ook steeds een commercieel draagvlak. Zijn eigen bedrijf opstarten wilde hij al heel
lang. Na anderhalf jaar aan het concept van MKBoutlet bezig geweest te zijn, staat Hans van Poorten sinds 1 oktober 2003, met een compagnon die het technische gedeelte voor
zijn rekening neemt, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.
Een vuist tegen de grootwinkelbedrijven
Hans van Poorten: "Hoe het idee ontstaan is? Mijn schoonmoeder heeft een winkel in sportmode in Middelburg. Elk seizoen kwam de nieuwe collectie weer in de winkel en ging de
oude regelrecht naar het magazijn en bleef onverkocht. Van de ondernemers waarmee ik sprak, hoorde ik dezelfde verhalen. Als je als ondernemer een keer verkeerd inkoopt, kun je
de overvoorraad op de site zetten en deze proberen te verkopen. Met het geld dat hierdoor binnenkomt, koop je weer opnieuw in. Zo maken we in principe een grote vuist tegen de
grootwinkelbedrijven die gezamenlijk inkopen. Als zij producten over hebben, gaat deze naar de outletstores in Roermond en Lelystad. Op deze manier krijgen ze toch een gedeelte
van het geïnvesteerde vermogen terug. Bij de uitverkoop in de winkel krijgen ze alleen regionale klanten, door de outletstores boren ze ook nieuwe verkoopkanalen aan."
Consument koopt steeds meer via internet
MKBplanet wordt het portaal voor de ondernemer: hiermee beheert hij zijn eigen site. Hij kan nieuwe producten aanbieden, nieuws lezen en verkoopoverzichten bekijken. De site is gemakkelijk
te bedienen en er komen geen moeilijke en ingewikkelde zaken op. Hierdoor blijft de gebruiksvriendelijkheid gewaarborgd. De consument zoekt steeds meer producten via internet. Hans van Poorten:
"Laatst had ik een televisie nodig. Ik ga naar de winkel om me te laten informeren en daarna zoek ik zelf op internet, waar ik de televisie zo goedkoop mogelijk kan aanschaffen. Ik denk dat veel
mensen zo te werk gaan, het kan enkele honderden euro's schelen. Koopjes koop je via het net. Kopen via internet is niet anders dan het kopen in een winkel. Je mag zelfs ruilen en je krijgt er ook
garantievoorwaarden bij." Heeft zijn bedrijf een kans van slagen? Kopen via internet is immers nog niet in de maatschappij ingeburgerd. Hans: "Momenteel kent internet 500.000 kopers die meer dan
drie keer per jaar iets via internet aanschaffen. Afgelopen jaar is het percentage met 38 procent gestegen. De toekomstperspectieven zien er voor ons bedrijf goed uit, want het aantal personen dat
met internet werkt groeit steeds."
De opbrengsten die Hans van Poorten behaalt, komen niet van de inschrijf- of deelnamekosten. Nee, de opbrengsten genereert hij door de verkoop van de producten: hij ontvangt vijf procent van de
verkoopprijs van het verkochte artikel. Ook Interessant voor consument, want die kan goedkoop inkopen. De detaillist komt van zijn overtallige voorraad af. Zo worden twee problemen in een doelstelling
gevangen. Hans van Poorten: "Eigen ondernemer zijn, schenkt je veel voldoening. Je krijgt meer adrenaline als je iets verkoopt of als je iets lukt. Voor mij is het al een compliment als mensen met mijn
product werken."
Meer informatie
Internet: www.mkboutlet.nl
E-mail: sales@mkboutlet.nl