Ineke Bakker, directeur generaal Ruimte ministerie VROM, schetste in haar presentatie de manier waarop haar ministerie de komende tijd bezig gaat met de inrichting van
Nederland. Begin 2004 verschijnt de 'Nota Ruimte'. In de nota wordt onder andere duidelijk dat de landelijke overheid in toenemende mate op hoofdlijnen zal sturen.
Ruimtelijke ordening vindt voortaan meer op lokaal en regionaal niveau plaats. Wel ziet de landelijke overheid een duidelijke directe betrokkenheid bij projecten op
toplocaties, zoals de Kop van Zuid in Rotterdam. Verder hoopt het ministerie door het terugbrengen van het aantal regels de doorlooptijd van projecten op het gebied van
ruimtelijke ordening aanzienlijk te verkorten.
Spannend
Drs. Pauline Terreehorst, directeur van het Amsterdam Fashion Institute, gooide het over een andere boeg: "Maak het winkelen weer aantrekkelijk en spannend." Diversiteit,
spanning en afwisseling zijn elementen die, volgens haar, consumenten weer naar de winkels moeten lokken. In het buitenland ziet Terreehorst talloze voorbeelden van winkelgebieden
waar het shoppen voor de consument een bijzondere belevenis is. "Nederlanders moeten het maar al te vaak met een eenheidsworst van retailconglomeraties doen, hoewel initiatieven
zoals Bataviastad wel een trendbreuk vormen. Wees niet bang voor creativiteit en creëer een interessante mix van bijvoorbeeld kleine specialistische winkeltjes en factory outlets
door elkaar heen die voor de consument de spanning terugbrengen bij het winkelen."
Vestingen
Prof. dr. Sweder van Wijnbergen (Infomedics) besteedde aandacht aan enkele ontwikkelingen die in de nabije en verdere toekomst van invloed zijn op de retailwereld. Korte termijndenken
zorgt voor winkelgebieden die eerder op onbereikbare vestingen lijken (opmerkelijk vaak duikt tijdens het Debat de Nijmeegse binnenstad als voorbeeld op) dan gebieden waar de consument
graag z'n euro's besteedt. Ontwikkelingen op de langere termijn die van invloed zijn op de retail, zijn internet en de toenemende vergrijzing van de bevolking. "Hoewel het internet
consumenten in staat stelt zich optimaal te informeren over producten en diensten, kan de slimme retailer inspelen op het feit dat men producten graag wil zien en voelen", sprak Sweder
van Wijnbergen. "Bovendien wordt men in een winkel geconfronteerd met vele alternatieven en keuzes die de kokerblik van internet mogelijk verborgen laat. Ouderen vormen een steeds
belangrijkere doelgroep voor retailers. Deze relatief kapitaalkrachtige groep blijft maar al te vaak weg uit voor ouderen moeilijk toegankelijke binnensteden."
Weg met de gekte
Twee duidelijke boodschappen vormden een rode draad in de presentatie van Marcel Kokkeel (AHOLD): 'Back to basics' en 'De gekte moet uit de markt'. Op dit moment vindt een geforceerde
overproductie van vierkante meters plaats. Dit heeft volgens Kokkeel niets meer te maken met de wensen van de consument, maar met de in de ogen van Kokkeel doorgeschoten vastgoedmarkt.
De nadruk moet weer komen te liggen op de primaire kwaliteit van het retailaanbod. "Wat voor een ontwikkelaar een topproject is, hoeft dat voor de consument niet te zijn. De behoefte
van de consument is de hoogste prioriteit, pas daarna het belang van de belegger."