In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
December 2004













advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl




Mercedes-Benz A-klasse laat de ster stralen

Uiteindelijk werd het vorige model A-klasse nog een succes maar het had niet veel gescheeld of het niet goed kunnen ontwijken van een eland val naar zijn introductie, was hem toch fataal geworden. Klanten hebben het niet op een omvallende auto, zo bleek. Mercedes nam de kwestie op de enig juiste manier op: hoog. Het kostte ene paar centen, maar de eer was gered. Dat zou hen een twee keer niet meer gebeuren.

Mercedes-Benz A-klasse

En reken maar dat de nieuwe A-klasse die nu in de Mercedes-showrooms staat, door en door eland-proof is gemaakt. Maar er is aanzienlijk meer veranderd ten aanzien van het voorgaande model. Het meest in het oog springend is eigenlijk de hele uitstraling van de auto. Das Haus pakte de A bij de kladden en nam geen genoegen met wat aanpassingen. De A-klasse die nu in de showroom staat te glanzen is een volledig nieuwe auto geworden. En een met een aanzienlijk robuustere uitstraling dan de vorige. Belangrijk voor Mercedes-Benz rijders is dat deze compacte auto een echte Mercedes is. Niet alleen de buitenkant oogt aanzienlijk stoerder dan zijn voorganger, ook het interieur is vanaf heden 'typisch Mercedes', iets dat de oude A nooit voor elkaar heeft kunnen krijgen.

De nieuwe A-klasse is vanaf de sandwichbodem tot het dak opnieuw getekend en geconstrueerd. Heel bijzonder is de driedeurs uitvoering want die was niet eerder leverbaar. Mercedes heeft er zelf hoge verwachtingen van omdat in het segment waarin de auto zich bevindt nu eenmaal veel driedeurs versies worden verkocht. Bovendien heeft een driedeurs variant een wat sportievere uitstraling dan een vier- of vijfdeurs variant. Vanaf de introductie in september is direct een fors aantal varianten en motorkeuzes leverbaar. Klanten hebben een keuze uit maar liefst zes verschillende motoren en drie uitrustingsniveaus. De viercilinder benzinemotoren zijn tot maar liefst 38 procent krachtiger dan voorheen en verbruiken daarbij ook nog eens tot tien procent minder brandstof. Mercedes-Benz heeft er alles aan gedaan om het wat arrogante imago dat vroeger aan het merk kleefde, van zich af te schudden. De vanafprijzen zullen menig concurrent 's nachts woelend naar het plafond laten staren, want ten opzichte van het voorgaande model werden de prijzen zelfs verlaagd. Uiteraard heeft Mercedes-Benz ervoor gezorgd dat op het gebied van veiligheid deze benjamin top of the bill is. Bij een ernstige frontale crash schuift de motor zelfs onder de sandwichbodem door om zo de inzittenden te vrijwaren van kwetsuren doordat ze onzacht in aanraking komen met dit blok metaal. In de nieuwe A is maar liefst een aantal van 200 patenten verwerkt. Vermeldenswaard is absoluut het optionele vario-plus susteem voor de achterste stoelen. Door een slimme constructie hoeven deze niet te worden uitgenomen om een reusachtige vlakke laadvloer te krijgen. Wie alle ruimte benut kijkt nadat de stoelen zijn weggeklapt aan tegen een pleinvreesachtige ruimte van twee kubieke meter. De auto groeide zowel in de lengte als in de breedte en kreeg daardoor een imposante voorkomen. Als nooit te voren is deze A een echte Benz en nog wel eentje die de ster krachtig doet stralen. Mercedes ziet met name de VW Golf en eventueel de 1-serie van BMW als naaste concurrenten. Prijzen beginnen rond 20.600 euro (inclusief BTW).

Peugeot 407: raspaard van Franse bodem
Het werd ook tijd. Zijn voorganger 406 werd inmiddels door veel concurrenten links en rechts voorbijgestreefd. Junior takes over en dat doet de nieuwe 407 met veel bravoure. Peugeot doet het op dit moment in Europees verband verschrikkelijk goed en dat zal niet minder worden na de introductie van deze 407 waarvan wij een versie reden met 2.0 Hdi (diesel)motor. Kort na de officiële introductie is de 407 eigenlijk al een veel gezien model op de Nederlandse wegen. Dat duidt op een prettige, en voor dit Peugeotmodel, zeer rooskleurige toekomst.

Peugeot 407

De Franse leeuw is van oudsher een sterk merk in de zakelijke middenklasse. Decennia geleden was dat al zo met de 404, later de schitterende 504 en ook de 405 en 406 deden het meer dan uitstekend in dit segment. Nu is het dus de beurt aan de 407 die, ook al traditioneel, een vooruitstrevend en opmerkelijk koetswerk heeft meegekregen. Een van de meest opvallende stijlelementen van de 407 is de enorme neus met een grille die eruitziet als een gulzige haaienbek. Het is vast en zeker de nieuwe stijl die het Franse merk zich de komende jaren voor nieuwe modellen hanteert en niet zonder reden want er zullen niet veel mensen zijn die de 407 geen fraaie auto vinden. Onlangs werd van dit nummer een nog opvallender vormgegeven SW (stationwagon) versie geïntroduceerd. Ook die zal ongetwijfeld zijn weg naar talrijke tevreden klanten vinden. Het exterieur van deze 407 mag dan opmerkelijk gevormd zijn, het interieur is eigenlijk vrij zakelijk van opzet al biedt de gereden XT-uitvoering absoluut een surplus aan warme, fraaie materialen.

Minder florissant is het uitzicht naar achteren, waaraan de koetswerkvorm natuurlijk debet is. Het maakt het vrij lastig de auto zonder schade achterwaarts te parkeren omdat goed zicht volledig ontbreekt. Wie het kan financieel kan missen doet zichzelf waarschijnlijk absoluut een plezier door aanschaf van het optionele park-distance control systeem.

De Ondernemer koos voor een testwagen met de sterkst leverbare dieselmotor van dit moment: een hypermoderne tweeliter versie met een stoeterij van 136 paarden onder de lange kap. Wie minder behoefte heeft aan kracht onder kap kan overwegen de versie met 1.6 liter cilinderinhoud te nemen. Daarmee wordt dik 2000 euro bespaard.

De 407 rijdt, met de dikke tweeliter onder de kap, zoals van hem verwacht mag worden. Soepel, snel en betrekkelijk geruisloos. Geen moment heb je het gevoel dat je kracht mist of dat de motor te nadrukkelijk hoorbaar is. Deze 407 is een uitermate prettige reiswagen die is voorzien van een redelijk forse bagageruimte.

Vanafprijzen voor deze 407 starten bij 24.500 euro voor de benzineversies. Wie wil dieselen moet rekenen op een minimale financiële aderlating van 28.700 euro. De gereden 2.0 Hdi in chique XT-jas kost vanaf 33.550 euro, (prijzen inclusief BTW).

'Van of the Year 2005'

Mercedes-Benz Vito:'Van of the Year 2005'
Tijdens de internationale bedrijfswagenbeurs IAA te Hannover is de Mercedes-Benz Vito verkozen tot 'Van of the Year 2005'. Deze prestigieuze titel werd officieel bekendgemaakt door Pieter Wieman, voorzitter van de internationale vakjury en hoofdredacteur van het Nederlandse tijdschrift Truck & Transport Management.

De Vito scoorde veel punten op het gebied flexibele inzetmogelijkheden. Voor iedere inzet is er een Vito die aansluit op de specifieke werkzaamheden. Mercedes-Benz biedt de Vito aan in een indrukwekkend aantal varianten. Zo is de Vito leverbaar met drie stille, zuinige en krachtige CDI-dieselmoteren en met een V6-benzinemotor. Naast het motorenconcept is er de keuze uit twee wielbases, drie verschillende carrosserielengten en twee dakhoogtes. De Vito is beschikbaar in vele verschillende uitvoeringen, bijvoorbeeld als gesloten bestelwagen, dubbele cabine en 9-persoons combi-uitvoering. Bovendien is de Vito in lange uitvoering leverbaar met hoog dak voor een maximaal laadvolume van maar liefst 6,49 kubieke meter. Naast de flexibele inzetmogelijkheden oordeelde de jury ook gunstig over zaken als kwaliteit, betrouwbaarheid en comfort. Op het gebied van veiligheid voldoet de Vito aan de hoge veiligheidsstandaard van Mercedes-Benz. De Vito is als eerste bestelwagen in zijn klasse standaard uitgerust met het Electronic Stability Programma (ESP). Ook keek de jury uitgebreid naar de economische aspecten. Het lage brandstofverbruik, de gunstige aanschafprijs en de hoge restwaarde van de Vito en de kwaliteit van de officiële Mercedes-Benz serviceorganisatie zorgen voor lage kosten per kilometer.


...spreekt
'Nederlandse overheid is anti-familiebedrijf'

...start
"Eén op de zes ondernemers krijgt de financiering niet rond"

...streeft
De sterren van Verhoeven Constructie

...stimuleert
Nyquist van maak- naar kennisindustrie

...werkt
'Beter dan beroepskeuzetest'

...netwerkt
'Grootste netwerk- bijeenkomst West-Brabant'

...rijdt
Zakelijk onderweg

...wint
"We kwamen om te winnen"

...belegt
De beleggings- adviseurs

...onderneemt
Een zakelijk goed huwelijk

...wijzigt
Worden grijze ken- tekens volgend jaar geel?

...informeert
De bijleenregeling en de bijleenregeling bij echtscheiding

...analyseert
Ondernemen: leidend of lijdend?

...regelt
Mijn bedrijf is mijn pensioen

...combineert
Alles over de nieuwe Wet kinderopvang, ingaande 1 januari 2005

...groeit
Personeel aannemen, wat moet en kan er geregeld worden?

...adviseert
Oei, ik groei

...helpt
Valkuilen voor snelgroeiende ondernemers

...digitaliseert
"Begin vooral tijdig met de digitale aangifte"

...verandert
Werkruimteregeling vanaf 1 januari 2005

...introduceert
Nieuwe wetgeving moet kwaliteitsimpuls geven

...organiseert
'Jij bent aan Z' geeft aanzet om eigen loopbaan te organiseren

...waardeert
Afwaarderen van leningen en deel- nemingen

...begint
Soiree de Beaujolais zeer geslaagd voor 250 ondernemers

...reist
Queens maken 'reis om de wereld'

...huisvest
'Kantorenmarkt lijdt aan fruitschaal- syndroom'

...intensiveert
Nog meer inzet voor West-Brabant

...bouwt
Bouw gestart eerste bedrijfsgebouwen op Heilaar Noord

...leest
In 't kort

...interesseert
Veel interesse voor eigen bedrijf