In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Maart 2005













advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl




Bedrijfsautospecial 2005
Volkswagen

U bent het al een beetje van ons gewend: een jaarlijkse bedrijfsautospecial. Dit jaar hebben we gemeend het eens wat anders te moeten aanpakken dan voorheen. Minder merken maar wel meer informatie per merk en wat grotere foto's waardoor een beter beeld ontstaat van de getoonde modellen.


Het Duitse Volkswagenconcern (met daarin onder meer de personenautomerken Audi, Seat, Skoda, Lamborghini en Rolls Royce) is, net als DaimlerChrysler een wereldmerk met merken en typen voor vrijwel elke beurs. Van de voordelige Skoda Fabia of (in de nabije toekomst de Volkswagen Fox) tot de waanzinnig prestigieuze Rolls Royce Phantom, een glij-ijzer dat zijn gelijke slechts in de teutoonse Maybay vindt. Dat geldt al evenzeer voor de bedrijfsautosectie van VW. Van groot tot klein, in vrijwel elk formaat Van heeft Volkswagen wat in de melk te brokkelen en is er succesvol in. Alleen grotere bedrijfswagens, daarin heeft het merk geen positie doordat het daar geen types in het programma heeft. Aan de onderkant van het gamma heeft Volkswagen de Caddy, bekend tot en met maar met de introductie van de laatste serie enorm vergroot. Daarboven de uiteindelijke opvolger van het befaamde Busje, de Transporter. Een van de best verkochte bestelwagens in dit segment en daar spelen zowel zijn uiterlijk als grote betrouwbaarheid, alsmede een enorme diversiteit aan modellen en uitvoeringen een enorme rol in. Minder bekend in dit kader is de LT, de wat forsere bestelwagen van VW met een klassiekere vormgeving dan de andere modellen. Speciaal gericht op de Nederlandse markt zijn de Van-uitvoeringen van onder meer Golf Variant, Touran en de handgebouwde (!) prestigieuze Touareg. We zullen ons in dit kader met name tot de bestelwagens beperken.

Caddy
Met name het vorige model was een knaller van jewelste. Compact, op basis van de al even succesvolle Polo, werd deze Caddy in elkaar gesleuteld. Het huidige model is ruimer, zowel van binnen als van buiten. Daarmee werd de auto eveneens duurder en dat is natuurlijk jammer. Het is een auto die er buitengewoon goed uitziet. Hij ligt laag op de weg wat tegelijk een lage tildrempel bewerkstelligt. Met een laadvolume van 3,2 kubieke meter en twee toegangen tot die ruimte, waarvan een schuifdeur met een breedte van 70 centimeter, kan er veel worden verstouwd in een Caddy. Ook hier zie je in de laadruimte, net als bij veel andere merken overigens, een aantal voorzieningen om de lading te kunnen vastzetten. Een van de successen van VW is het aantal goede en krachtige motoren dat leverbaar is en dat geldt al evenzeer voor de Caddy. Benzine- of dieselblokken het is er allemaal. De moderne dieselmotoren van Volkswagen hebben een goede naam qua zuinigheid en duurzaamheid. In de Caddy zijn ze verkrijgbaar met of zonder turbo. De benzineblokken zijn verkrijgbaar met een cilinderinhoud vanaf 1.4 liter. Er is een Caddy leverbaar vanaf 10.395 euro (ex BTW).

Transporter
Weinig bestelwagens mogen zich al zo lang in zo'n grote populariteit verheugen als de Transporter. Ooit ontstaan vanuit het concept van de Bus, de luchtgekoelde bestelauto uit het Kever-tijdperk. De Transporter is leverbaar met een keur aan motoren, van tweeliter benzine tot riante V6 met een cilinderinhoud van zelfs 3,2 liter en met dieselmotoren van 1,9 tot en met 2,5 liter. Daarmee behoort de Transporter tot een van de meest flexibele auto's in de markt. En daar blijft het niet bij want je kunt vrijwel geen carrosserievariant bedenken of de Transporter kan er mee worden uitgerust. Als Pick-up, lang, kort, hoog, laag, voor vracht en/of passagiers, het kan allemaal niet op. Er is zelfs een uitvoering met vierwielaandrijving op de markt. Reken op een vanafprijs van zo'n 15.800 euro (ex. BTW).

LT
Misschien wel de minst bekende bestelauto van Volkswagen.en qua carrosserievorm in ieder geval de meest klassieke. Hij volgt het sterkst de kubusvormige vorm van een doos en iedereen weet dat daar, bij een degelijk formaat als van de LT, heel veel in kan. Dat is dus ook zo en dat is direct een van de sterke punten van deze grootste Volkswagen bestelwagen. Lading en mensen vinden allemaal wel een plek in een LT, of het nu een gesloten bestelwagen is, een aannemersuitvoering of een Kombi met een fors aantal zitplaatsen. De LT is leverbaar in drie lengtematen. De maximale wielbasis bedraagt dik vier meter wat in combinatie met het verhoogde dak van die uitvoering een laadvolume genereert van bijna 13,5 kubieke meter. Een LT is er vanaf 16.785 euro, ex BTW.


...fuseert
Eén ROC voor West-Brabant

...start
Pragmatisch omgaan met moeilijke milieu-, Arbo- en veiligheidsregels

...vernieuwt
Het Blushuis komt tot leven.

...exporteert
Internationale handelsdag nuttig voor beginnende exporteur

...presenteert
Moerdijkse Hoek weer stap dichterbij

...belegt
De beleggings- adviseurs

...spreekt
Bedrijfsbezoeken verhelderen blik van bestuurders

...viert
Samen sterker dan alleen

De Ondernemer Bedrijfsautospecial '05

- Ford
- Iveco
- Mercedes-Benz
- Nissan
- Peugeot
- Renault
- Scania
- Skoda
- Volkswagen

...organiseert
Vijfde BIT-Trofee in het teken van 'gevonden worden' op internet

...adviseert
Familiebedrijf; strategisch management en planning (deel 2)

...coacht
Coaching kan wel een steuntje in de rug geven

...wint
Stijn Deelen van Interbrew Key-Account Manager van het Jaar

...kleedt
Patty Zomer: "Het vak van modestyliste wordt vaak onderschat"

...draagt
Zomertrends voor de mannen

...shopt
Zomertrends voor de vrouwen

...ontvangt
Duurzame energie leidt tot Zeeuwse Milieuprijs

...huisvest
Kantorenmarkt moet anders worden benaderd

...leest
In 't kort

...onderzoekt
Bedrijfsactiviteiten niet massaal naar het buitenland