In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Juni 2006

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
www.deondernemer.com
www.sitesupport.nl
www.storimansenpartners.nl

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

Kwaliteitskring West-Brabant:
Al 25 jaar op zoek naar kwaliteitsverbeteringen

De Kwaliteitskring West-Brabant startte 25 jaar geleden met een aantal enthousiastelingen die bij elkaar in de bedrijfskeuken wilde kijken. Nu het zilveren jubileumjaar is aangebroken, wil het bestuur eens extra uitpakken en organiseert naast de gebruikelijke lezingen een seminar in De Efteling. Als een soort mystery guests zullen deelnemers de klantgerichtheid van het attractiepark onderzoeken en beoordelen.


Voorzitter Johan van Kessel.

De Kwaliteitskring West-Brabant heeft als voornaamste doel het bevorderen en verbeteren van de kwaliteitszorg in de bedrijfsvoering van haar circa 110 leden. Deze nobele doelstelling wordt vooral bereikt door het organiseren van lezingen, de uitwisseling van kennis en ervaringen en de verdere ontwikkeling van kwaliteitsbewustzijn. Johan van Kessel hanteert al enige jaren de voorzittershamer en vertelt: "Zes keer per jaar houden we kringbijeenkomsten voor onze leden.
Deze lezingen worden vooraf door een speciale programmacommissie op verschillende onderdelen gecheckt om het lerende effect voor onze deelnemers te waarborgen." Bovendien vindt binnen de vereniging een kruisbestuiving plaats door het onderling netwerken van ervaringen van leden. Dat is een extra toegevoegde waarde van de Kwaliteitskring.

Efficiënte bedrijfsprocessen
Op de vraag naar mogelijke redenen om lid te worden van de Kwaliteitskring antwoordt voorzitter Van Kessel: "Ieder bedrijf heeft processen die gestuurd moeten worden. Hoe beter dat sturen gebeurt, hoe efficiënter de organisatie wordt, waardoor een beter rendement behaald wordt. Er zijn verschillende technieken van kwaliteitsmanagement die je binnen een bedrijf kunt toepassen."
Kwaliteitsmanagement is door de jaren heen een zeer ruim begrip geworden. Het gaat niet meer over enkel het controleren van producten, maar steeds meer over het functioneren van een organisatie in al haar facetten.
"We werken steeds meer met doelstellingen en elke manager wil dan ook doelen hebben om op te kunnen sturen. Grote ondernemingen hebben al die kwaliteitsscenario's voor het goed functioneren op lange termijn allemaal wel voor elkaar, maar voornamelijk MKB-bedrijven zijn vaak vooral operationeel bezig.
Ze werken vaak van dag tot dag en focussen zich alleen maar op hun omzet op korte termijn. Er is echter vaak meer nodig om te overleven," weet Van Kessel.

'Aan de bak'
Zes maal per jaar houdt de Kwaliteitskring haar interactieve bijeenkomsten. Deze dragen titels als 'De kwaliteitsmanager als interne adviseur', 'Bedrijfsvoering gestructureerd verbeteren' en 'Met enthousiaste medewerkers uw doelen nabij'. Van Kessel vertelt: "We beginnen elke sessie met een spreker die het aangekondigde onderwerp aansnijdt. Onze sprekers zijn altijd vooraf goed geïnstrueerd wat het leerdoel aan het einde van een bijeenkomst is. Al snel op de lezing moeten de aanwezigen echt 'aan de bak' en wordt de lezing interactief. Het is de bedoeling dat onze leden niet alleen van de spreker, maar ook zeker van elkaar leren." De kwaliteitskring heeft leden in alle voorkomende branches. Opvallend is echter dat - in tegenstelling tot vele andere verenigingen - er weinig dienstverlenende bedrijven lid zijn. "Dat klopt inderdaad, maar ieder bedrijf is welkom. Wij vinden het echter meer opvallend dat onderwijs- en zorginstellingen schijnbaar niet zo snel lid worden. Ook deze instellingen hebben allemaal hun processen die kwalitatief verbeterd kunnen worden," aldus de voorzitter.

Seminar
In 2006 bestaat de Kwaliteitskring 25 jaar en heeft daarom iets bijzonders in petto. Na al deze jaren de leden te hebben voorzien van een gewaardeerd programma, wordt dit jaar extra uitgepakt met bijzondere bijeenkomsten en sprekers. De grote klapper is de jubileumdag op 10 oktober aanstaande. De Kwaliteitskring West-Brabant organiseert dan een uniek seminar in De Efteling. "Klantgerichtheid is het thema van het seminar en dat kan natuurlijk prima in De Efteling. Het park krijgt internationale prijzen en trekt 2 miljoen bezoekers per jaar. Deelnemers krijgen een kijkje achter de schermen hoe De Efteling klantgericht werken realiseert. Na ontvangst en inleidende presentaties brengen we als 'mystery guests' een bezoek aan het park en beoordelen wij de klantgerichtheid," aldus Van Kessel.
Voor uitvoerige informatie en aanmelding voor de lezingen of het seminar belt u naar het secretariaat, mevrouw Terpsma-Vuijk (076-5153264) of stuurt u een email naar kwb.ada.terpsma@planet.nl en surft u op het internet naar www.kwb.kwaliteitbrabant.nl.


...borrelt
Bedrijven­bijeenkomst Stadskantoor Breda

...verbruikt
Gestart met een brok ervaring

...stept
Bredase Stepafette 2006 zoekt sponsoren

...verbetert
FashionUnited.com koppelt emotie aan ratio in de modebranche

...verdiept zich
Workshops digitaal ondernemen

...maakt kennis
Bedrijven voor snuffelstage gezocht

...vestigt
West-Brabant in trek bij bedrijfsleven

....en zijn handtekening
Verscherpte legitimatie bij KvK

...kiest
Junior Kamer Etten-Leur verkiest de "meest in 't oog springende ondernemer"

...spreekt
In 't kort

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...rijdt
Zakelijk onderweg

...is klantgericht
Al 25 jaar op zoek naar kwaliteitsverbeteringen

...discussieert over bedrijfsonroerend
'Overheid moet coöperatiever worden'

...huurt flexibel
Toenemende vraag naar flexibele bedrijfsruimte

...ervaart
Gevolgen bouwenquête: vertrouwen en imago geschaad

...kiest voor nieuw
Vraag naar nieuwbouw bedrijfsruimte groeit

...concludeert
Prinslandse Polder voor grootschalige glastuinbouw

...profiteert
Aanvangsrendementen voor commercieel vastgoed verder gedaald