In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
September 2006

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
www.deondernemer.com
www.storimansenpartners.nl%2F%3Fmakelaar%3Dbreda

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

Bedrijvig Brabant wetenschappelijk op de kaart gezet

Ilse Kamperman (21) is een aanwinst voor het team business consultants van Target Vision Consultants in Roosendaal. Ze studeerde onlangs af aan de Universiteit van Tilburg op een onderzoek waar bedrijvig Brabant haar voordeel mee kan doen. En passant wees ze een conclusie die de internationaal befaamde Amerikaanse professor Michael Porter trekt in zijn alom bekende managementstrategieën - wetenschappelijk onderbouwd - naar de prullenbak.



Ilse Kamperman: "Mijn onderzoek heb ik in opdracht van Target Vision Consultants uitgevoerd. Voor mijn onderzoek heb ik gebruik gemaakt van 218 strategische bedrijfsplannen van diverse bedrijven in West-Brabant. De bedrijfsplannen bevatten de in- en externe omgeving van bedrijven en legden de te volgen strategie bloot. Die strategieën heb ik allemaal doorgenomen. Per MKB-sector heb ik ze geclusterd zodat ik uiteindelijk een totale in- en externe beschrijving van de acht sectoren kreeg. Voor de indeling van de sectoren maakte ze gebruik van de Rabobankpublicatie Cijfers & Trends.

Kamperman maakte vervolgens een SWOT-analyse van de verschillende sectoren. "De sterktes, zwakten, kansen en bedreigingen van ondernemingen binnen één sector zijn eenduidig. Natuurlijk met enig voorbehoud; er zijn natuurlijk altijd kleine nuanceverschillen." Haar collega en mede-oprichter van Target Vision Consultants Jessy van Susteren vult haar aan: "Het gaat er dus om wat de bedrijven uit één sector zelf van hun organisatie vinden. Het is hun eigen SWOT. Hoe zien de ondernemingen hun eigen bedrijf?"

Opvallende conclusie uit haar onderzoek noemt Kamperman: "Alle sectoren vinden de vaardigheden van de werknemers zeer belangrijk, alsmede het assortiment en de verkoopkant van het bedrijf." Als voorbeeld noemt ze de sector dienstverlening. "Aan de vaardigheden van de medewerkers worden hoge eisen gesteld. Als zwakte wordt administratie genoemd. Dat is dus een onderdeel dat de sector wil verbeteren." Van Susteren noemt het opvallend dat als zwakte vaak 'inzicht in operationele processen' wordt genoemd. "Dat betekent dat een onderneming minder inzicht heeft in het rendement van het bedrijf. Het is kennelijk een klus om de vertaalslag naar het beleid te maken. Target Vision Consultants kan bedrijven hierbij ondersteunen."

Theoretische modellen
Behalve de SWOT-theorie heeft Kamperman haar onderzoek onder andere gekoppeld aan de bedrijfsprestatiescan van Target Vision Consultants en het vijfkrachtenmodel van Porter. Dit model bepaalt het winstpotentieel van een sector. "De vijf krachten zijn: de leveranciers, de afnemers, de toetreders, de interne concurrentie en de mate waarin vervangende goederen te verkrijgen zijn. Daaraan, samen met de zogenaamde DESTEP factoren (demografische, economische, sociale, technologische, ecologische en politieke factoren) heb ik mijn conclusies gekoppeld om een theoretische onderbouwing te verkrijgen. Van de vijf krachten blijken de afnemers en de concurrenten voor de ondernemers de belangrijkste factoren. Dat is nieuw. Ik ben het nog niet eerder tegengekomen in de theorie."

"Marketing en samenwerking zijn volgens Porter essentieel voor de differentiatiestrategie. In de differentiatiestrategie creëert de producent een uniek en superieur beeld van het product. In mijn onderzoek toon ik aan dat marketing en samenwerking niet de belangrijkste essenties zijn." Van Susteren lacht: "Iets anders dan altijd beweerd is."

De Bedrijfs Prestatie Scan van Target Vision Consultants noemt Kamperman een praktisch hulpmiddel in de adviespraktijk. "Het prestatieniveau wordt gerelateerd aan de bedrijfs-prestatie-verbeterpunten van de onderneming, in het bijzonder gericht op de kritieke bedrijfsprocessen. Welke acties moeten ondernomen worden om op de korte en langere termijn de organisatie en daarmee het rendement te verbeteren?"

Toepassingen
Target Vision Consultants gaat als adviesbureau voor het MKB in West-Brabant, de conclusies van het onderzoek van Kamperman in de praktijk toepassen. Van Susteren: "Je moet je voorstellen dat het voor ons zeer bruikbaar is om te weten wat bedrijven uit een bepaalde sector vinden van hun branche. We kunnen daarmee sneller tot de kern komen omdat we die afspiegeling van de sector gebruiken. We kunnen eerder aan oplossingen werken omdat we door dit onderzoek een stap vooruit zijn."

Kamperman kan haar onderzoek via Target Vision Consultants meteen in de praktijk brengen want haar is een dienstverband aangeboden. Ze zal dan ook aanwezig zijn op het Semigres dat Target Vision Consultants op 21 september organiseert, waarbij onder andere ingaan zal worden op het item 'Hoezo personeelstekort?'.

Meer informatie:
www.targetvision.nl


...stimuleert
Prioriteiten in Bergen op Zoom

...promoot
Je kunt alle uitdagingen aan gaan

...is echt
Ondernemers zijn net echte mensen

...onderzoekt
Programma Stratos opent ogen van jonge ondernemers

...verft
Pionier Rubia krijgt steuntje in de rug van Syntens

...exporteert
Zaken doen met het buurland?

...introduceert
KvK introduceert pasje voor starters

....raadpleegt
Handelsregister nu ook internationaal

...biedt
Geld geven is uit de tijd

...adviseert
De Beleggingsadviseurs

...vormt
Breda zet er de schouders flink onder

...combineert
Breda, stad met karakter

...monitort
Breda introduceert derde vastgoedmonitor

...verzilvert
Economische Impulsnota 2006-2010

...kenmerkt
Samenwerking tussen twee bedrijventerreinen

...ontwikkelt
KVO traject boekt succes

...revitaliseert
Bedrijventerrein met potentie

...staat samen sterker
De kracht van een bedrijvenvereniging

...sluit zich aan
Alliantie BZW en BIC: ondernemers vormen een sterk platform

...plant
Unieke evenementenlocatie weer een stap dichterbij

...doet zijn voordeel
Bedrijvig Brabant wetenschappelijk op de kaart gezet

...spreekt
In 't kort

...vult in
'Er zijn nog voldoende kansen voor de ontwikkeling van binnenstedelijke locaties in Brabant'

...rijdt
Zakelijk onderweg