In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Januari 2007

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
www.sitesupport.nl
www.deondernemer.com
www.storimansenpartners.nl

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

Netwerken over de grenzen heen
Hoe doe ik zaken met mijn buurland Belgie?

Dat ondernemers veel van elkaar kunnen leren is vaak uitgangspunt voor het organiseren van netwerkbijeenkomsten.

Dat Nederlanders van Belgen en Belgen van Nederlanders kunnen leren is hét uitgangspunt van de projectpartners binnen het project 'Zaken doen met het buurland'. Maar er valt nog veel meer te halen wanneer je het Nederlandse MKB en het Belgische KMO bij elkaar brengt dat de wens heeft uitgesproken te willen gaan exporteren naar elkaars land. Wat te denken van de waarde die het heeft elkaar te introduceren in de verschillen in cultuur, verschillen in de manier van zaken doen, in marktbewerking, in acquisitie etc. En het tot stand komen van nieuwe zakelijke contacten.

Hoe pak je zaken doen met het buurland aan
In het kader van het project 'Zaken doen met het Buurland' zetten de Nederlandse en Belgische projectpartners een eerste netwerkbijeenkomst op touw. Op 28 november j.l. verzamelden meer dan 120 Nederlandse en Vlaamse ondernemers in Hof Ter Smisse in Hoogstraten. Drie gastsprekers gaven tekst en uitleg over hun ervaringen met zaken doen met hun buurland.

Het reclamebureau
Nederlander Cees Faes runt in Breda een goed renderend reclamebureau The Communicaton Company. Het buitenland, België, lonkt. Toch loopt het opzetten van het kantoor in België niet van een leien dakje. Nederlanders hebben een langere traditie in reclame maken dan Belgen, en zijn ook op dit vlak iets meer ruimdenkend en open minded dan Belgen. Toen Cees jaren terug een Belgisch bureau wilde oprichten, bracht hij zijn Nederlandse crew naar België in een mooi pand, goochelde hij met grote Nederlandse referenties en waren zijn campagnes ook Nederlands geïnspireerd. Al gauw moest hij hieruit een les trekken: Belgen respecteren Nederlanders, maar houden niet van hun manier van communiceren. De 'Nederlandse' campagnes bleken voor België te vrijdenkend, en niet zelden werd de achterliggende boodschap verkeerd begrepen. Het kantoor was genoodzaakt zijn deuren te sluiten. Enige jaren later probeerde Cees het opnieuw. Geleerd uit de fouten uit het verleden nam hij ditmaal hij een bestaand Belgisch reclamebureau over, werkte hij met Belgisch personeel en kon hij Belgische referenties voorleggen. Een goede zet -zo blijkt- want zijn bedrijf kent nu ook een bloeiende groei in België.

De producent voor beregening- en waterwinningsinstallaties
Reinier Teunissen van Mooris Pumps & Irrigation uit Oud-Turnhout is volgens eigen zeggen een "Nederbelg". Geboren in Nederland, maar opgegroeid in België voelt hij zich eerder Belg dan Nederlander. Reinier haakt in op een aantal verschillen tussen Belgen en Nederlanders: In België kun je als Nederlander het beste zelf je koffie meebrengen, maar je mag altijd aanschuiven voor de lunch. In Nederland worden sloten koffie aangeboden maar kan de Belgische zakenman het beste pilletjes tegen koffievergiftiging bij de hand houden. Lunchen zit er niet in. Belgen zijn weer niet zo stipt in het nakomen van afspraken, maar heb je een afspraak bij een Nederlander, dan wordt van je verwacht op tijd te komen. En tot slot: een Belg laat je in het ongewisse over het al dan niet tot stand zijn gekomen van een deal, terwijl een Nederlander ongezouten verteld waar het op staat.

Netwerken volgens een expert
Hendrik Deckers van Close Partners uit Mechelen introduceert de aanwezigen in het belang van netwerken, zowel fysiek als online. Ook hier zijn zeker verschillen. Wanneer Belgen netwerken leggen zij in eerste instantie een referentienetwerk aan. Zij zijn tijdens een netwerkactiviteit niet per se uit op het doen van zaken. In Nederland is netwerken daarentegen zoveel mogelijk kaartjes uitwisselen met interessante mensen, die contacten onmiddellijk opvolgen en zo snel mogelijk zaken doen. Hendrik wijst ook op de mogelijkheden van netwerken via het internet, volgens hem de grote toekomst. Aan het einde van de avond kregen alle deelnemers de opdracht op zoek te gaan naar vijf nieuwe contacten en met hen een gesprek te voeren. Deelnemers moesten daarbij op zoek gaan naar ondernemers met eenzelfde kleur bolletje op hun badge. En of dit werkte. Dan blijken Nederlandse en Belgische ondernemers ineens allemaal gelijk. Want wie er niet iets over zijn eigen bedrijf te vertellen en is geïnteresseerd in het bedrijf van de ander! 'Zaken doen met het buurland' wordt mede gefinancierd door: - De Europese Gemeenschap, Interregprogramma voor de Euregio Benelux Middengebied - Ministerie van Economische Zaken Nederland - het Regionaal Actieprogramma West-Brabant (REAP) - De Vlaamse Gemeenschap.


...leeft
Leven wordt zoveel leuker als je probeert je grenzen te verleggen

...verkoopt
Als de omzet achterblijft...

...komt samen
Eindejaarsbijeenkomst van de Kamer van Koophandel West-Brabant

...start
Syntens en ABAB starten met vijf leren-van-elkaar-kringen

...leert
Hoe doe ik zaken met mijn buurland Belgie?

...fuseert
KvK ook na fusie goed bereikbaar voor ondernemer

...groeit
'Het is bijna onvermijdelijk om te groeien'

....behartigt
ZLTO is meer dan belangenbehartiging

...snoept
De gezonde zoete oplossing

...verpakt
Een lekkere frisrode kleur

...verfraait
Vormgeven aan de integrale kwaliteitsverbetering van het gebied

...kijkt
Wie kijkt naar wie...?!

...bouwt
Op een steenworp afstand

...verft
Erfgoed in kleur

...woont
Bijzondere stoffeerders van het landschap

...zorgt
Zorgen voor het milieu

...introduceert
Samen-werken en zelf-verantwoordelijk leren

...kweekt
Praktijk en opleiding sluiten op elkaar aan

...fokt
Wij gaan voor de absolute top!

...verandert
Plezier in het ondernemerschap

...kiest
De ondernemer heeft de sleutel voor de toekomst

...wint
Winnaar Nationale Ondernemers Quotiënt-Test

...wenst

...rijdt
Zakelijk onderweg

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...verwacht
Groei kantoorwerk gelegenheid heeft weerslag op kantooropname