In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
April 2007

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

Blushuizers aan het woord

Tjebbe Will van Team Work, bureau voor communicatieadvies vindt dat het concept van het Blushuis werkt. "De omgeving is prettig. Je ontmoet elkaar informeel en je praat over hoe je iets vanuit verschillende invalshoeken kan aanpakken.

Zakelijk gezien is het ook handig dat diverse disciplines in het Blushuis te vinden zijn. De dienstverlening naar je klant kan daardoor compleet zijn. Voor een creatieve campagne heeft het Blushuis alles in huis." Hij ziet de andere creatieve ondernemers zeker niet als concurrenten. "Nee, iedereen heeft toch een eigen stijl en een eigen invalshoek. We kunnen elkaar juist aanvullen!"



Will zou graag zien dat het Blushuis zich iets meer als eenheid zou presenteren. Dus binnen het Blushuis een opdracht vanuit verschillende disciplines oppakken. "Aanvankelijk was het idee dat de organisatie TripleO dat zou initiëren maar dat blijkt toch een lastig te zijn. In de praktijk is de organisatie meer faciliterend bezig en moet het gezamenlijk optrekken vanuit de ondernemers zelf komen. En dat is niet eenvoudig: iedereen heeft deadlines en heeft het druk met eigen klanten."

Hij ziet vestiging van de gameopleiding als een aanwinst. "Gamen, dáár zou Breda zich op moeten focussen. Dat nu ook ineens de filmindustrie in beeld is, begrijp ik niet. Ik vind dat Breda zich moet positioneren op gamen. Dat zou nationaal én internationaal uitgebouwd kunnen worden. Ga je je ook bezig houden met audiovisueel dan moet je concurreren met andere steden, Rotterdam bijvoorbeeld. Gamen biedt enorm veel mogelijkheden. Denk dan niet alleen aan spelletjes maar ook aan mogelijkheden richting de gezondheidszorg. Geheugentraining bijvoorbeeld. De potentie van de gamemarkt is groot. Breda moet gamen aan zich binden en moet zijn ambities krachtig neerzetten. De burgemeester zou zich daar ook positief over kunnen uitlaten en de website van de gemeente kan best een leuke game gebruiken." René Bego verhuisde met zijn Uitgeverij Mo'media van de Speelhuislaan naar het Blushuis. "Het pand aan de Speelhuislaan was wat gedateerd, voldeed niet meer helemaal aan onze eisen.

Iemand van de gemeente Breda wees ons op het Blushuis. Het bevalt ons hier prima, we zijn blij met de mooie ruimte die we hier hebben." Mo'media werkt inmiddels binnen het Blushuis samen met een reclamebureau en verschillende vormgevers. "Het concept om synergie tussen verschillende creatieve ondernemers te creëren, werkt!" Bego denkt dat Mo'media is een wat a-typisch bedrijf is binnen het Blushuis. "We zijn met zijn dertienen en hebben onze eigen dynamiek. We doen minder beroep op de gemeenschappelijke voorzieningen als de vergaderruimte, het kopieerapparaat en de afwasmachine. Die hebben we zelf in huis." In de Canteen daarentegen zijn de mensen van Mo'Media regelmatig te vinden. "Enorm handig om er met je klanten af te spreken. Echt een pluspunt van het Blushuis!" Maaike Klijn, grafisch ontwerp heeft de bewegwijzering in het Blushuis ontworpen en was verantwoordelijk voor het kaartensysteem van de bijzondere 'bellentafel' bij de entree.

"Hierdoor heb ik de Blushuizers in een beginstadium leren kennen. Daar heb ik veel profijt van ondervonden want daardoor heb ik al met verschillende bedrijven in het Blushuis kunnen samenwerken. Mijn dienstverlening naar opdrachtgevers kan dus ook veel completer zijn. Ik kan mogelijke samenwerkingspartners snel vinden. Alle creatieve disciplines zijn aanwezig en ik loop er zo binnen!" Ze plaatst een kleine kritische kanttekening bij het Blushuis concept. "Ik had verwacht dat het conceptbeheer en de daarmee gepaardgaande activiteiten sneller van de grond zouden komen. Maar ik heb inmiddels begrepen dat er volop activiteiten op de planning staan dus daar heb ik alle vertrouwen in. En ik kijk er ook naar uit want de die gezamenlijkheid is één van de belangrijkste redenen waarom ik mijn bedrijf naar het Blushuis heb verhuisd.

Voordat Klijn naar het Blushuis verhuisde, had ze een bureau aan huis. Ze vertelt eerlijk dat ze in het begin enigszins sceptisch was. "Er was mij een ruimte voorgespiegeld - hoge plafonds - maar in de praktijk viel dat een beetje tegen. Nu ik er eenmaal zit, ben ik er aan gewend en ervaar ik mijn werkruimte als prettig; ik kan er heerlijk werken." Ze vertelt dat ze elke dag in de Canteen luncht. "Fijn, even weg uit je werkruimte!" Een ander groot voordeel van het Blushuis voor Klijn is dat ze, als haar kind geboren is, ook gebruik kan maken van de in de campus aanwezige kinderopvangvoorziening. "Ideaal, toch?!" Kees Zorge van Tim_online, internet dienstverlener, bevalt het prima in het Blushuis. Samenwerken met ondernemingen uit het Blushuis is er nog niet van gekomen. "Het concept past wat misschien wat minder bij ons bedrijf", denkt hij. "We hebben intern al wel wat opdrachten gekregen maar van samenwerken is het nog niet gekomen." De toegevoegde waarde van het creatieve bedrijfsverzamelgebouw zit 'm wat hem betreft vooral in de representativiteit. "Het is een prachtig pand. Onze klanten vinden het leuk om langs te komen en een hapje te eten in de Canteen. Nee, wij hebben geen spijt van onze verhuizing." Het bedrijf Tim_online heeft zes personeelsleden en groeit uit zijn jasje.

"De pakhuizen is net weer een slag te groot voor ons. Ik hoop dat we intern kunnen verhuizen." Heeft hij geen last van concurrentie van ondernemers in het Blushuis zelf? "Nee", antwoordt hij heel beslist, "Ieder internetbedrijf in het Blushuis doet zijn eigen ding op specifieke terreinen." Henk Leenders, Area consult, bureau voor beleid- en organisatieontwikkeling. "Het bevalt ons uitstekend in het Blushuis. Het grand-café heeft een duidelijke ontmoetingsfunctie. Het gebouw werkt enorm inspirerend op onze medewerkers. Spraken we voorheen nogal eens met onze klanten af in het centrum; nu werken we het liefst op de zaak zelf, ontvangen we er graag onze klanten en lunchen we met hen in de Canteen." Hij vertelt dat je in het Blushuis van alles tegen komt: "Van driedelig grijs tot een oor vol oorbellen. Dat is echt leuk. Het is een afspiegeling van de maatschappij. " Hij heeft zijn omzet door de komst naar het Blushuis niet zien stijgen. "Nog niet nee, daar is het nog te vroeg voor. Er zijn ook wat aanloopproblemen geweest.

Het heeft even geduurd voordat alles goed werkte maar vanaf september-oktober behoren de opstartproblemen tot het verleden." De positieve effecten van het samenwerken zijn wat hem betreft dan ook nog niet zichtbaar. "Nee, nog geen concrete resultaten van de samenwerking. Dat moet zich nog bewijzen. Het campusmanagement speelt daar een cruciale rol in. De campusmanager is de smeerolie van het Blushuis. Zonder de campusmanager is het Blushuis toch een verzameling van losse bedrijven door het toeval bij elkaar gebracht. Die samenwerking moet nog goed uitgenut worden. De grotere, gevestigde bedrijven van naam kunnen daar ook een voortrekkersrol in spelen." Wat hem betreft zijn alle voorwaarden aanwezig om Breda, als creatieve place to be, te laten meespelen op de creatieve markt. "Organisaties en instellingen hoeven voor hun creatieve campagne écht niet meer naar de Randstad. De TripleO campus kan de concurrentie aan."

...inter­nationaliseert
West-Brabant profiteert enorm van globalisering

...legt contact
'Chinezen zijn harde werkers'

...specialiseert
Van Bedaf Metaal: van machinebedrijf naar totaaloplosser

...discussieert
West TOP bijeenkomst trekt 150 bezoekers

...handelt
"Productietijd kopen in een Chinese fabriek"

...start
100e Starterspas uitgereikt

...bezoekt
5e editie van de Regio Business Dagen West-Brabant

....groeit
'De kracht van de regio laten zien, dan heb je iets te vertellen!'

...regelt
Regio Business Dagen West-Brabant 2007 Racketcentrum Breda

...oogst
Onno Hoes: Het is nu tijd om te oogsten

...vervoert
EVO biedt praktische oplossingen

...zoekt
Transport en Logistiek biedt volop werk

...rijdt
zakelijk onderweg

...ontwikkelt
Trends in trucks

...koopt
Bedrijfsauto's: altijd maatwerk

...rekent
Reden voor optimisme rondom BPM-regels voor ondernemers

...versnelt
Mitsubishi laat zijn spierballen zien

...werkt efficient
Optimale efficiency in distributie

...levert
Opel nog altijd betrouwbaar

...strekt uit
VW reikt verder

...liegt niet
Ford uit het slechte weer

...belegt
De beleggingsadviseurs

...staat bij
Starterslift is een groot succes

...herkent
"Een jaar Blushuis: enthousiaste Blushuizers én ruimtegebrek"

...timmert
Bergen op Zoom timmert hard aan de weg

...spreekt
Blushuizers aan het woord

...bouwt
Solide fundament is onontbeerlijk

...betaalt
Vermindering faalkosten door intensieve samenwerking

...heeft behoefte
Behoefte aan nieuwe bedrijventerreinen blijft onverminderd groot