In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Mei 2007

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

onderweg
Chrysler 300C Touring CRD Amerikaans alternatief

Die ondernemer die veel ruimte voor zijn bedrijf nodig heeft en op zoek is naar een representatieve auto die ook nog eens goed rijdt zou zich eens moeten oriënteren bij de Chrysler dealer. Immers, enige tijd geleden werd de 300 C Touring ten doop gehouden en die versie is inmiddels ook beschikbaar met een heerlijke dieselmotor uit het huis van Mercedes-Benz. Geen slechte keuze, zo lijkt het dus, en dat geldt eigenlijk voor die hele 300C. Toegeven, je moet houden van de brullerige voorkant, maar en profil ben ik niemand tegengekomen die de auto onaantrekkelijk vindt. Met zijn aflopende daklijn en zijn kleine zijruiten maakt de auto een gedrongen en liftestyle-achtige indruk. Met een lengte van dik vijf meter is dat een prestatie van jewelste eigenlijk.


Deze 300C Touring wordt gebouwd voor een segment stationcars waar de Amerikanen tot dusverre niet aanwezig waren, de luxueuzere zakenwagens. Wel met hun sedans natuurlijk, maar deze Chrysler is betrekkelijk nieuw. Hij moet een alternatief bieden voor de aanzienlijk duurdere Mercedessen en dat doet hij ook. Natuurlijk, deze Chrysler wordt gebouwd naar maatstaven die golden voor de vorige E-klasse maar dat was ook een wagen waar - eufemistisch gesproken - weinig mee mis was. Althans, toen de elektronische gebreken waren opgelost en dat is inmiddels wel het geval. Niet iedereen, niet elke ondernemer, heeft altijd behoefte aan de laatste stand van zaken op het gebied van auto's. Lekker rijden, veel kunnen verstouwen en een goede prijs/kwaliteitverhouding en een aantrekkelijke kilometerprijs kunnen even goede argumenten zijn om tot een autokeuze te komen. Voor deze 300C Touring valt op veel fronten iets te zeggen. Zoals gezegd, hij is ruim, heeft een puike dieselmotor en zit riant is zijn toebehoren. Het enige dat enigszins ongewis is, is zijn inruilprijs. Een Amerikaan heeft bij inruil altijd heel wat twijfels te overwinnen wat zijn prijs drukt en op die manier een negatieve draai geeft aan de kilometerkostprijs.

Deze Touring heeft, omdat het ontwerp met zijn aflopende daklijn anders een te kleine laadopening zou hebben, de scharnierpunten van de achterklep een flink stuk naar boven/voren geplaatst zodat nu een deel van het dak mee omhoog scharniert. Heel slim bedacht en misschien krijgt het van andere fabrikanten navolging want het laadt erg makkelijk. Sinds kort is er ook een 300C Touring met vierwiel aandrijving beschikbaar net als een variant met een achtcilinder blok met een cilinderinhoud van maar liefst 6,1 liter. Behelpen is het niet dus, met de 300C. De minst dure - voordelig is in dit chapiter eigenlijk geen woord - 300C Touring is leverbaar vanaf dik 49.000 euro (inclusief BTW).

Mercedes SLK 200 Kompressor De waauwfactor...

Wanneer Mercedes-Benz een nieuwe roadster op de markt brengt geeft dat in de autowereld doorgaans veel reden tot 'oh' en 'ah'. Dat gold al zeker voor de SLK, de gedrongen variant van de SL. SLK, Sport, Licht, Kurz, daarvoor staan de letters.


Toen het vorige model van deze auto, halverwege de negentiger jaren werd geïntroduceerd, ging er een lichte siddering door de autowereld. Mercedes, die met een lichtere en minder dure sportcoupe/cabriolet uit kwam. Want daarin zat het bijzondere: deze Benz had een Variodak, zoals Das Haus het stalen klapdak noemde. Inmiddels is het stalen vouwdak gemeengoed geworden voor menig autofabrikant en Mercedes kwam inmiddels met de tweede generatie SLK. Die ook weer sterk lijkt op de SL, die door allerlei oorzaken, zich wat uit de markt lijkt te hebben geprezen.

Op zich misschien logisch, want deze SLK is een supersterke concurrent binnen het eigen huis. Hij is verkrijgbaar van betrekkelijk economische viercilinder tweeliter motor, met mechanische compressor, tot beresterke AMG versie met een loei van een achtpitter onder de kap. Dieselversies zijn, tot dusverre, nog niet beschikbaar. De Ondernemer koos voor de SLK 200 Kompressor. Alle faciliteiten die de SLK tot een heerlijke cabriolet maken, zitten er in, en je betaalt er geen godsvermogen voor. Wie de SLK vanaf de buitenkant bekijkt ziet een gedrongen koetswerk. De priemende voorzijde is een kenteken van zowel deze SLK, de SL als de peperdure, handmatig vervaardigde SLR-McLaren. Staat agressief, weliswaar is daar de motorisering van deze 200 Kompressor niet helemaal naar, maar de 'looks' heeft-ie in ieder geval!

Deze tweeliter SLK mag dan de minst snelle versie zijn, eigenlijk mis je dat enorme vermogen helemaal niet zo. De auto is voor dagelijks gebruik absoluut snel genoeg en zodra je kunt wil je toch open rijden. Dat kan ook makkelijk, omdat Mercedes dit type heeft ontwikkeld met een 'warmteshawl'. Een ingenieus idee eigenlijk waarvan het vreemd is dat fabrikanten er niet eerder op zijn gekomen. Maar ja, dat geldt vaker voor simpele ideeën. Vanwege de wind terugslag bij open rijden heeft Mercedes in de stoel een extra warmte uitstroom opening gemaakt die de warme lucht rond je hals geleidt. Een voortreffelijk systeem waardoor je geen moment een koude nek krijgt. Samen met de stoelverwarming en een uitstekende verwarming zit je er ook bij lagere temperaturen prinsheerlijk bij. Wil je gesloten rijden dan volstaat het beroeren van een knop; er hoeft niets meer te worden ont- of vergrendeld. Dat doet de auto helemaal zelf. Deze SLK is natuurlijk ook in het interieur krapper dan de SL, maar sluit zich als een handschoen om je lichaam. De SLK is leverbaar vanaf dik 52.000 euro, inclusief BTW.

Mercedes SLK 200 Kompressor De waauwfactor...


De Ford Tourneo Connect is vernieuwd en verbeterd en vanaf heden uitsluitend verkrijgbaar met - verbeterde - dieselmotoren. Het debuut van de vernieuwingen was vorige maand op de Auto RAI. Ford is er van overtuigd dat een bedrijfsauto, die ook is ingericht op het vervoer van personen, niet saai hoeft te zijn. Daarom is deze zowel; van binnen als van buiten opgewaardeerd. Een van de zaken die op hoger plan is getrokken is het entertainmentsysteem dat in de auto kan worden ingebouwd. Een cd-speler is overigens altijd standaard. Een rijkere aankleding met betere stoffen maakten het interieur prettiger om in te vertoeven. Helemaal nieuw in het programma is de Tourneo Connect met een langere wielbasis. Door deze verlenging wordt de auto ineens geschikt voor het vervoer van acht personen.

De Tourneo Connect is de personenversie van de Transit Connect. De motoren die in deze versies beschikbaar zijn de Duratorq 1.8 liter motoren die al bekend waren. Ford heeft ze echter sterk verbeterd. In de Tourneo Connect leveren ze, al naar gelang de gekozen versie, 90 of 110 paardenkrachten. Beide motoren leveren betere prestaties dan de varianten die ze vervangen. De vernieuwde Tourneo Connect is herkenbaar aan de nieuwe voorbumper en grotere grille. Deze zorgt voor een betere koeling van de motor. Het bekende Ford logo maakt vanaf dit nieuwe model deel uit van de grille en niet meer van de motorkap.

Elektrisch bedienbare ramen en spiegels en centrale deurvergrendeling behoren steeds tot de standaarduitrusting. De prijzen van de vernieuwde Tourneo Connect starten voor de korte wielbasis bij 23.020 euro inclusief BTW. De langere versies beginnen bij 28.285 euro. De vernieuwde Tourneo Connect staat vanaf nu bij de dealers.


...begint
Tackler tackelt arbeidsconflicten

...feest
Een nieuw begin

...zit
De stoel

...toekomst
Studenten techniek hebben de toekomst

...groeit
Bedrijf uit Halsteren krijgt ondersteuning van REWIN bij uitbreiding

...ontwikkelt
Innovatieve ondernemers uit West-Brabant in MKB Top 100

...werkt samen
Unieke samenwerking onderwijs en bedrijfsleven in West-Brabant

...innoveert
30 mei innovatiecongres

...vraagt
Gratis themadag: Levert uw bedrijf straks wat op?

...ontwerpt
Marlies Dekkers wil imperium

...netwerkt
Netwerken is soms net werken

...samen sterk
BZW wil vooral samen sterk zijn

...peilt
Het eerste cijfer van de barometer: 7,2

...lift
Internationale handel in de lift

...coacht
Het draait toch vooral om economische onafhankelijkheid

...verlangt
Techniek wil ambachtschool terug

...leert
Shell: Leerlingen enthousiast

...schakelt
De verbindende schakel tussen bedrijfsleven en student

...begeleidt
Goede vakmensen aan de slag in de techniek

...vult
Technisch personeel headhunten

...belegt
De beleggingsadviseurs

...rijdt
zakelijk onderweg

...betekent
'Ondernemers moeten iets betekenen voor de samenleving'

...kijkt
De stand van zaken...

...onroerend goed
Wateroverlast en de gevolgen voor het Nederlands vastgoed

...woont
Wonen en werken in een landelijke omgeving

...slaagt
Wonen en werken in een landelijke omgeving