In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Juni 2007

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
www.deondernemer.com
www.sitesupport.nl
www.storimansenpartners.nl

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

Maatschappelijk ondernemen op de Bredase Beursvloer

Fortis, KPMG, Rotary Mark en Aa zijn samen met Matchpoint, onderdeel van Breda-Actief, de initiators van de Beursvloer in Breda. Coördinator Agnes Moust: "De Beursvloer is geen eendagsvlieg: in Breda wordt de activiteit voor de tweede keer georganiseerd. In Nederland blijkt het concept op verschillende plaatsen in het land een succes. Er is zelfs internationale belangstelling: tijdens de Bredase Beursvloer op 8 juni in het stadskantoor is een Noorse delegatie aanwezig die een Beursvloer in Oslo wil gaan opzetten."



De Beursvloer is een evenement waarbij maatschappelijke behoeftes worden verhandeld: vraag en aanbod van vrijwilligerswerk in de meest brede zin. De bedoeling is dat bedrijven, lokale overheden, serviceclubs, scholen, maatschappelijke organisaties en vrijwilligersorganisaties elkaar ontmoeten en in een informele sfeer matches maken. Wat de één over heeft of graag wilt bieden, is voor de ander zeer gewenst. Doel van een beursvloer is om matches tot stand te brengen. Deze matches hebben betrekking op menskracht, kennis, toegang tot netwerken, materiaal, faciliteiten en creativiteit. Om matches te realiseren, is het van belang dat de partijen weten wat ze willen vragen en kunnen bieden.

Aansluiten bij de bedrijfsfilosofie
Moust weet dat bedrijven door het hele jaar worden overladen met aanvragen van maatschappelijke organisaties om te sponsoren of een donatie te doen. "Vaak hebben bedrijven nauwelijks binding met zo'n organisatie. Jammer; een gemiste kans voor beide partijen. Het mooie van de Beursvloer is dat het bedrijfsleven en de maatschappelijke organisaties één op één kunnen onderhandelen en een match maken die aansluit bij de visie en maatschappelijke filosofie van het bedrijf."

Ze vertelt dat de vrijwilligers van de werkgroep die de Beursvloer voorbereidt en begeleidt zeer betrokken zijn. "Bijvoorbeeld Paul Groenewegen van Fortis en Mathé Oomen van KPMG. Hun bedrijven steunen de Beursvloer niet alleen financieel maar zijn ook actief in de werkgroep. Flyeren op de bedrijvencontactdagen, spreekbeurten op bedrijfsborrels, noem maar op. Ze doen er alles aan om de Beursvloer te promoten." Matchpoint heeft ervaren dat informatie sturen naar bedrijven niet het gewenste resultaat oplevert. "We moeten het hebben van enthousiaste ambassadeurs die de Beursvloer ondersteunen. Zo hebben Marion van Hellenberg-Hubar en Ela Vloet van de Rotary Mark en Aa ook enorm veel werk verzet. Zij zijn degenen die de 'hoekmannen en - vrouwen' van de Beursvloer rekruteren." Matchpoint streeft ernaar dat het geen eenrichtingsverkeer is."Maatschappelijke organisaties kunnen op hun beurt ook diensten aanbieden in de vorm van workshops, uitjes of iets in die geest. Om organisaties daarbij te helpen hebben we op 16 mei een workshop georganiseerd. We denken absoluut dat dat scheelt in de wijze waarop ze zich straks op de Beursvloer gaan presenteren."

Nieuw op de Beursvloer 2007 is de onderwijshoek. "NHTV, Avans en Florijn College. En een afvaardiging van de SESAM academie: Senioren en Samenleving. SESAM heeft vorig jaar in Tilburg meegedaan en een stevig aantal matches voor haar rekening genomen. Die krachtenbundeling tussen studenten, bedrijven en SESAM, daar verwacht ik veel van, ja."

Beursvloer Breda vrijdag 8 juni 2007
Stadskantoor Breda
Claudius Prinsenlaan 10, Breda

Programma:
16.00u Ontvangst;
16.30u Opening Beursvloer Breda 2007;
18.30u Afsluiting Beursvloer Breda 2007;
18.45u Borrel en bekendmaking matches.

Een actueel overzicht van vraag en aanbod: www.beursvloerbreda.nl

Maatschappelijk Ondernemen
Maatschappelijk verantwoord ondernemen is het streven van een organisatie om in haar activiteiten evenwichtig aandacht te geven aan de sociale en maatschappelijke belangen (People), het milieu (Planet) en gezonde winst (Profit). Samen worden de P's wel Triple P of de Triple Bottom Line genoemd, waarop het functioneren van ondernemingen wordt beoordeeld. Winst op lange termijn is alleen maar gewaarborgd als het bedrijf ook aandacht geeft aan effecten, die de bedrijfsvoering heeft op mens, maatschappij en milieu.

Maatschappelijk Betrokken Ondernemen is een onderdeel van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Het richt zich op activiteiten of investeringen van bedrijven, maatschappelijke organisaties en onderwijsinstellingen door middel van het inzetten van mensen, middelen, media, massa en/of munten voor het realiseren van projectaanvragen ten behoeve van de (lokale) samenleving. Door te investeren in Betrokken Ondernemen ontstaat gedeelde verantwoordelijkheid voor de leefomgeving.

Voordelen van Betrokken Ondernemen genoemd door bedrijven zijn:

  • voegt structureel waarde toe aan zowel bedrijf als maatschappij
  • onderscheiden van de concurrent
  • bewerkstelligen van teambuilding, verbeteren van de samenwerking/concreet resultaat
  • ontwikkelen van competenties
  • onderdeel van het Management Development traject
  • motivatie van personeel
  • versterking van imago/reputatie
  • voldoen aan maatschappelijke normen en waarden
  • versterken van de relatie met de omgeving
  • nieuwe ervaringen en contacten biedend, uitbreiding netwerk
  • zinvol, inspirerend èn ontspannend (plezier).


...huurt
Telemarketing is vakwerk

...ontwikkelt
Breda piekt in de Delta

...zit
De stoel

...werkt
Avans en banken werken samen

...exporteert
Profiteren van elkaars kennis, ervaring Ún cultuur

...beveiligt
'KeyProtector' innovatieve oplossing tegen autodiefstal

...leert
Bijscholing voor een baan in de procesindustrie

....bouwt
Webwinkel biedt kansen voor ondernemer

...onderzoekt
Voorbeeldproject maakt bedrijventerrein veiliger

...remt
Rem op nieuwe bedrijventerreinen

...netwerkt
MKB Oosterhout staat voor netwerken

...verandert
P3 Transfer: meedenken met globalisering

...peilt
Ondernemer iets optimistischer: 7,3

...beslist
Via Vinci van start

...investeert
Krachtenbundeling bij onderhoud

...verzorgt
ROC: opleiding kraamverzorger

...traint
'Taalvakwerk is meer dan woorden'

...belegt
De beleggingsadviseurs

...praat
Bedrijven praten over maatschappelijk ondernemen

...berekent
MKB laat kleine vorderingen liggen

...organiseert
Queen of the Office

...feest
Bedrijven netwerken op stadskantoor

...reist
Pendelen tussen Breda en Barcelona

...bekijkt
De stand van zaken...

...rijdt
Jaguar XKR convertible: De roofkat slaat terug

...investeert
Dintelmond in de schoolbankjes

...kiest
Uitsterven of uitbreiden: dat is de grote vraag

...onderneemt
Maatschappelijk ondernemen op de Bredase Beursvloer

...sponsort
Makelaars: geef MKB de ruimte

...discuseert
Regionale samenwerking is heel belangrijk

...bekijkt
Makelaars positief over toekomst

...groeit
Ook kwaliteitsverbetering is groei van economie

...financeert
Capaciteiten belangrijk voor financiering

...ontsnapt
'Van bedrijventerrein moet je iets moois maken'