In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Juli 2007

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
www.deondernemer.com
www.sitesupport.nl
www.storimansenpartners.nl

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

Brabants 'reisbureau van het Jaar'

West- Brabant heeft niet te klagen over goede reisbureaus. Het Bredase Relik&van Hooft werd al twee keer Brabants beste reisbureau en won de landelijke titel 'reisbureau van het jaar'. Dit jaar verkoos een deskundige jury Pelikaan Reizen uit Zevenbergen tot beste reisbureau. Van Brabant.

door Karin Fleur


Het personeel van Pelikaan Reizen vlak voor de prijsuitreiking.
Foto: Pelikaan

ZEVENBERGEN - John Goverde, directeur van Pelikaan Reizen is trots op de titel Reisbureau van het Jaar 2007 in Noord-Brabant. Dat zijn reisbureau ook nog tweede van Nederland is geworden, maakt het succes compleet. Meedoen aan de competitie, betekent voor hem een kwaliteitsslag maken: "Het noodzaakt je kritisch naar je eigen bedrijf te kijken."

Als kleine jongen hielp John Goverde al mee in het familiebedrijf. "Op de lagere school mocht ik de touringcars wassen en ze op het bedrijfsterrein parkeren. Het is met de paplepel ingegoten, ja. In de vakantie bracht ik samen met mijn broers en neven de reisfolders rond en mocht ik meerijden op de taxi." De geschiedenis van het bedrijf begint in de jaren dertig als de inwoners van Breda tegen betaling mee kunnen rijden met paard en wagen.

Om zijn elf kinderen te voeden, bouwt Opa Goverde het bedrijf uit door de aanschaf van een taxi. De bestemmingen liggen steeds verder; buiten de provincie en zelfs in het buitenland. Na de tweede wereldoorlog wordt de eerste touringcar gekocht. Het is het begin van een bloeiend busbedrijf. Kleinzoon John start in 1984 het eerste reisbureau. Tien jaar later wordt het bedrijf opgesplitst in Pelikaan Reizen, Brabant Expres en Taxibedrijf Goverde.

Succesvolle benadering
"Onze afdeling groepsreizen krijgt voor bedrijfsuitjes opdrachten uit het hele land. Dat loopt erg goed. Onze sterke punten zijn onze ongedwongenheid en gemoedelijkheid. Die benadering is ons succes." Maar niet alleen die persoonlijke benadering van Pelikaan Reizen heeft zijn bedrijf tot winnaar gemaakt. "In de eerste twee ronden hebben we vragenlijsten moeten invullen waarin werd ingegaan op de manier waarop we service verlenen aan onze klanten. Service waardoor klanten daadwerkelijk een reis bij ons boeken en een volgende keer weer een reis bij ons plannen. In de tweede ronde is er uitgebreider ingegaan op de verschillende aspecten van de bedrijfsvoering."

Vervolgens worden de best scorende reisbureaus bezocht door een training- en adviesbureau, dat de medewerkers en hemzelf onderwierpen aan een mondelinge vragenronde. "We hebben ook nog een mystery guest op bezoek gehad. We denken dat we hebben ontdekt wie het was. Tijdens onze kerstborrel kwam een ons onbekende, niet alledaagse klant met hele specifieke vragen. Zoals alle andere klanten die middag hebben we hem een drankje aangeboden." Hij lacht: "Het zal de einduitslag niet beïnvloed hebben."

Pelikaan Reizen heeft veertig medewerkers in dienst. "Ik koester mijn medewerkers. Ze zijn ervaren en hebben veel kennis van zaken. Ik weet dat mijn collega-reisbureaus zich specialiseren op een bepaalde markt of publiek maar wij doen dat niet. We werken voor een breed publiek en hebben een groot scala aan producten. Wij zijn ons wel goed bewust van het veranderende boekingpatroon en wensen bij onze klanten. Daar spelen we op in. We organiseren bijvoorbeeld een lifestyle- vakantiebeurs, brengen een eigen tijdschrift uit en in onze vernieuwde en grote winkel worden ook andere producten als koffers en reisaccessoires aangeboden."

Eigentijds
Op de vraag of een persoonlijk contact aan de balie nog wel van deze tijd is, reageert hij: "Op internet zien mensen vaak door de bomen het bos niet meer. Pelikaan Reizen is niet gebonden aan een touroperator, dus dat betekent dat wij onafhankelijk de prijs en kwaliteit van een reis kunnen beoordelen. Onze ervaring is dat 15 tot 20 procent van onze klanten via onze website of e-mail contact met ons heeft. De meeste vinden een gezicht aan de balie prettig en betrouwbaar."

Goverde gaat regelmatig mee met een door zijn reisbureau georganiseerde reis. "Het is goed om een reis zelf te ervaren en te praten met de reizigers. Ik zit ook nog wel eens achter het stuur van een bus. Dat vind ik nog steeds leuk." In het lijstje van meest geboekte bestemmingen staan Turkije, Portugal en Spanje bovenaan "Maar mensen gaan steeds verder weg op vakantie. Amerika, de Caraïben, Azië en Thailand. Goverde heeft zelf vorig jaar op vakantie met zijn gezin rondgetrokken in Canada. "Dat is heel goed bevallen. Ik wil wat dat betreft nog de hele wereld ontdekken."

Enthousiast blijft hij over de touringcarreizen. "De bus is gemakkelijk, kan op alle plaatsen komen. Een touringcar is comfortabel, uitermate betaalbaar en niet te vergeten nog steeds het veiligste vervoersmiddel. Onze slogan is niet voor niet voor niets: de wereld is te mooi om erover heen te vliegen."

Bijzondere herinneringen heeft hij aan de pelgrimsreis die zijn bedrijf in het heilige jaar 2000 organiseerde. Twee jaar later ging Pelikaan, vanwege het 150-jarige bestaan van het Bisdom Breda, op herhaling. "Met Bisschop Muskens en 2000 passagiers uit het Bisdom Breda naar Rome, écht heel bijzonder. Gelovigen die hun parochie, provincie of zelfs het land nog nooit zijn uitgeweest maar onder begeleiding van de pastoor het erop wagen. Mensen die voor het eerst van hun leven bergen zien!" De reisondernemer doet volgend jaar weer mee aan de verkiezing reisbureau van het jaar.

Verkiezing
De verkiezing Reisbureau van het Jaar is een initiatief van vakblad Reisrevue en heeft tot doel een bijdrage te leveren aan het voortdurende proces van kwaliteitsverbetering van de reisbureaus. Reisbureaus nemen op vrijwillige basis deel aan de verkiezing. Dit jaar stond 'de kunst van het verleiden' centraal en werd er met name gekeken naar de manier waarop reisbureaus hun klanten telkens weer weten te verleiden.
De elf provinciale winnaars dongen uiteindelijk mee naar de landelijke titel.

De uitslag:
Nr. 1 Reisbureau Internoord, Groningen
Nr. 2 Pelikaan Reizen, Zevenbergen
Nr. 3 Holland International Reisbureau Jansma, Roden

...investeert
Student brengt nieuws op internet

...went
Bio-producten hebben de toekomst

...schaft af
KvK: van instelling tot bedrijf

...zit
De stoel

...bekijkt
De stand van zaken

...beveiligt
Succesvolle aanpak inbraak, diefstal en vandalisme

...ontwikkelt
'Je kunt niet alles zelf doen'

....schreeuwt
Ruimteplanner geeft behoefte van ondernemers weer

...snuffelt
Bedrijven voor snuffelstage gezocht

...compenseert
Nadeelcompensatie: een lange weg te gaan

...vangt
Haring voor het goede doel

...vertegenwoordigt
Bedrijven vinden Beursvloer

...belegt
De beleggingsadviseurs

...vliegt
Skydiving: vliegen zonder vleugels

...verwent
De gast wil verwend worden

...campeert
Van camping tot multinational

...sport
De Stok, daar gebeurt het

...reist
Brabants 'reisbureau van het Jaar'

...winkelt
Breda is een toeristisch product

...kiest
Uitzendbureau van het jaar

...studeert
Hbo- opleiding voor campingbaas

...werkt
Werk maken van vakantie

...bouwt
Een perfecte opknapbeurt

...revitaliseert
Majoppeveld: Een terrein met potentie

...peilt
Nog steeds een dikke zeven

...rijdt
Zakelijk onderweg

...herstructureert
NVB zoekt naar mogelijkheden om herstructurering te bekostigen