In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Juli 2007

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
www.deondernemer.com
www.storimansenpartners.nl
www.sitesupport.nl

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

Mazda MX-5 Roadster Coupe
Elke rit een feestje


Zeker! Er zijn sportwagens die sneller zijn. Er zijn ook sportwagens die je meer status opleveren. Toch kunnen nog steeds maar bitter weinig auto's tippen aan het superieure rijplezier dat je met een MX-5 kunt beleven. En al helemaal als je kiest voor de roadster coupe. Twee auto's in een, aldus Mazda. Dat gaat wat ver, maar dat het een superbommetje is, is na een weekje sturen wel duidelijk.



Waarom kies je voor een roadster met een stalen kap. O absoluut, noodzakelijk is het niet. Tevoren leek het me zelfs overdreven en niet bij de auto passen. Immers, ook in de roadster klap je met een behendig gebaar de twee klipjes van de kap los en gooit de kap met een zwierig gebaar naar achteren. Zo hoort een MX-5 te zijn. Wars van opsmuk, een rijdersauto die je alleen rijdt voor jezelf. Niet om mee te pronken. Maar een dergelijke kap heeft wel wat nadelen. Hij is ongevoerd dus lawaaiig en in de winter kouder dan een stalen exemplaar. Bovendien is een zachte kap, vervelend maar waar, gevoeliger voor onheil van buitenaf zoals een mes of een schaar door het dak of ander molest. Daarvan heb je met de roadster coupe allemaal minder last.

Met gesloten kap is hij inderdaad wat stiller en die kap ligt, net als bij de 'gewone' roadster, in een mum van tijd waar hij hoort. Namelijk achter de passagiers. Gelukkig heeft Mazda er voor gezorgd dat de fraaie lijnen van de MX-5 nauwelijks werden aangetast. Niet bij gesloten, noch bij open gebruik. En wát een fijne kar is die MX-5 toch nog steeds. Stap in en rij een stukje en je bent levenslang bedorven. De stoelen omvatten ze als zuignappen van een reuzenoctopus, als vanzelf laat je de raampjes naar beneden suizen en het feest kan beginnen. De MX-5 van deze derde generatie is leverbaar met een motor met een inhoud van 1.8 liter en een van twee liter. Mazda was in een verwenbui en wij kregen de pittigste mee. Is heerlijk, maar niet strikt noodzakelijk want het gaat in een MX-5 niet om absolute snelheden. Het is het rijgenot dat telt en dat wordt in welke versie ook, met bakken tegelijk over je uitgestort.

Al rijdend merk je al dat de auto zich via het gaspedaal de bocht om laat manoeuvreren. Geweldig, wat een kick geeft het sturen in deze auto! Alle knoppen, meters en hendels zitten, op Japanse wijze, op een logische plaats en laten zich kinderlijk eenvoudig bedienen. Elke rit een feestje. Bovendien heeft het verleden aangetoond dat de MX-5 een probleemloze auto is; in tegenstelling tot veel sportwagens van andere merken. Voor wie tegen wil en dank geen heel goeie vriendjes wil worden met zijn dealer is de MX-5 roadster coupe een geweldige rijdersauto. Reken op een basisprijs van dik 31.000 euro, inclusief BTW.


Mercedes-Benz - In between




De tijden dat het personenautogamma van Mercedes-Benz het af kon met slechts een paar letters uit het alfabet liggen wel definitief achter ons. Met de huidige modellenserie wordt ongeveer alle letters gebruikt.

In 2005 kwamen de Duitsers met de R-klasse. Een combinatie van een luxe limousine, een SUV en een sportieve stationcar. Ondanks het feit dat de R-klasse relatief kort op de markt is, heeft Mercedes toch onlangs de R bij de kladden gevat en naar de schoonheidsspecialist en de sportschool gestuurd. Daar werd niet alleen het uiterlijk kordaat aangepakt, maar werd ook nog eens naar het aantal uitvoeringen gekeken. Tot de voornaamste kenmerken van de 'oude' R-klasse behoorde het feit dat hij altijd was uitgerust met een permanente vierwielaandrijving. Dat gegeven is met ingang van dit vernieuwde model verlaten. Met het idee in het achterhoofd dat verreweg de meeste R'en nooit een zwaarder traject voor de kiezen krijgen dan de A27, is met ingang van het vernieuwde model ook de keuzemogelijkheid van louter achterwielaandrijving beschikbaar. Deze vernieuwde grote Mercedes is bovendien vanaf heden leverbaar als vijf-, zes- of zevenpersoons uitvoering.

Voorheen was de auto geschikt voor luxe vervoer van zes personen. Mercedes gokt er op dat met deze uitbreiding een grotere doelgroep wordt bereikt. Zeker wanneer de auto wordt besteld in vijfpersoons variant is het bagageruim natuurlijk aanzienlijk door het ontbreken van de derde zitrij. Bovendien is de auto voortaan leverbaar met korte en lange wielbasis. De uitvoering met lange wielbasis heeft zelfs een bagageruimte van meer dan 2400 liter en is daarmee met afstand de ruimste personenwagen van dit moment. Maar ook de 'korte' versie liegt er qua ruimte niet om. Ook hier is nog een bagageruimte van meer dan 2000 liter beschikbaar. Ook iets om pleinvrees van te krijgen als je in dat gapende gat staat te kijken. De nieuwe versie is uiterlijk herkenbaar aan een vernieuwde voor- en achterzijde. De tekenaar heeft er als voorbeeld een AMG-versie naast gehad; daar lijkt de nieuweling tenminste zeer op. Natuurlijk is de standaarduitrusting nog steeds riant, net als het veiligheidsniveau.

Nieuw in het motorpallet is de R280, met V6 benzinemotor. De topper van de reeks is de R500 4-Matic die maar liefst 388 paarden op de vier wielen afstuurt; maar liefst 82 stuks meer dan bij zijn voorganger het geval was. Het is Mercedes eigen dat het accessoireboekje een bijna mythische omvang heeft. Echt iets om een avondje lekker op te puzzelen als je toch al van plan was een bedrag vanaf 63 mille af te laten tikken door de dealer.


Daimler Super Eight - Beelderig weelderig



Een aantal jaren heeft het er nog naar uitgezien dat ook het oudste Engelse automerk Daimler definitief het loodje had gelegd. Vrijwel ongemerkt was met het afscheid van het laatste model Jaguar ook Daimler naar de eeuwige jachtvelden gevoerd. Een plaats waar het zich kennelijk niet zo thuis voelt want een aantal maanden geleden was daar ineens weer het bericht dat het merk weer een topmodel in de prijslijst had staan. Daimler, sinds 1960 onderdeel van Jaguar, maakt overigens louter topmodellen, laat dat duidelijk zijn.

Het merk hoort zonder twijfel thuis in het dure rijtje waarin ook Aston Martin thuishoort, Bentley zelfs misschien en wat Teutoonse krachtpatsers. Maar ook nu werd een Jaguar XK als patroontje genomen om die door en door te verfijnen en bij te schaven. De sterkste motor werd erin gelepeld en zo ontstond er weer een echt topmodel. Wie een Daimler en een topmodel van Jaguar na elkaar rijdt, merkt absoluut verschillen. Een Daimler is nóg zachter geveerd, nóg luxueuzer en met nóg meer liefde vervaardigd. De hoogpolige (reken op zeker vier centimeter) lamswollen - en peperdure - Wiltontapijtjes in het interieur zijn een lust voor het oog en voelen heerlijk aan.

Zolang je niet in de poep hebt getrapt zijn ze een absolute weelde. Het ingelegde hout van het dashboard, de tafeltjes achterin, de rust in het interieur; in de Daimler is het allemaal piekfijn voor elkaar. De plaats achterin is hier nog belangrijker dan die van de chauffeur. In een Daimler laat je jezelf rijden, hoewel het zelf sturen niet bepaald als strafwerk gezien mag worden. Natuurlijk ligt dat deels aan de weelderige omgeving maar toch zeker ook aan de beresterke motor met mechanische compressor die deze enorme auto in een seconde of 5 (!) naar snelheidslimieten stuurt. Een Daimler is geen katje om zonder handschoenen aan te pakken. Een uitnemende auto, uiteraard, maar dat mag natuurlijk ook wel voor een vanafprijs van 157.000 euro.



...investeert
Student brengt nieuws op internet

...went
Bio-producten hebben de toekomst

...schaft af
KvK: van instelling tot bedrijf

...zit
De stoel

...bekijkt
De stand van zaken

...beveiligt
Succesvolle aanpak inbraak, diefstal en vandalisme

...ontwikkelt
'Je kunt niet alles zelf doen'

....schreeuwt
Ruimteplanner geeft behoefte van ondernemers weer

...snuffelt
Bedrijven voor snuffelstage gezocht

...compenseert
Nadeelcompensatie: een lange weg te gaan

...vangt
Haring voor het goede doel

...vertegenwoordigt
Bedrijven vinden Beursvloer

...belegt
De beleggingsadviseurs

...vliegt
Skydiving: vliegen zonder vleugels

...verwent
De gast wil verwend worden

...campeert
Van camping tot multinational

...sport
De Stok, daar gebeurt het

...reist
Brabants 'reisbureau van het Jaar'

...winkelt
Breda is een toeristisch product

...kiest
Uitzendbureau van het jaar

...studeert
Hbo- opleiding voor campingbaas

...werkt
Werk maken van vakantie

...bouwt
Een perfecte opknapbeurt

...revitaliseert
Majoppeveld: Een terrein met potentie

...peilt
Nog steeds een dikke zeven

...rijdt
Zakelijk onderweg

...herstructureert
NVB zoekt naar mogelijkheden om herstructurering te bekostigen