In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
September 2007

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

'Het Sjammeke' vijftig jaar in Zundert
Elk seizoen is weer anders

Alleen een ingelijste sepiakleurige foto aan de muur in de directiekamer van Ardo herinnert nog aan tijden van weleer. Destijds werden de kistjes fruit dagelijks met paard en wagen aangevoerd. Slechts één gebouwtje van toen staat nog overeind op het huidige bedrijfsterrein. Maar ook dit tijdsbaken staat op de nominatie om gesloopt te worden. Het moet plaats maken voor de bouw van een nieuw kantoor, zodat innovatie niet wordt gehinderd.

door Annelies Wijnen


Groko in 1957.
Foto: archief Ardo

ZUNDERT - Tegenwoordig specialiseert Ardo, locatie Zundert zich hoofdzakelijk op de eigen productie van bladgroenten. Jaarlijks wordt hier veertigduizend ton bladgroenten geteeld en ingevroren. Dat betekent 4000 hectare contractteelt, van zaad tot groente. Het bedrijf beschikt over een eigen velddienst die het hele zaai-, teelt- en oogstgebeuren begeleidt en ook het vervoer naar de fabriek regelt. Alleen het transport naar de klant wordt uitbesteed. Vrijwel alles in eigen hand hebben is het credo, maar de natuur kan altijd 'roet' in het eten gooien.

"Door de grote hoeveelheden regen in de maand juli is de aanvoer van spinazie twintig procent minder dan gebruikelijk", stelt directeur Rob Teunissen (37). "In de maanden september en oktober moeten we weer terug naar de honderd procent." Ondanks geavanceerde apparatuur, goed opgeleid personeel en uitgekiende productieprocessen is elk seizoen weer anders. Dit vergt constant een flexibele inzet van mens en materieel.

Op dit moment heeft de grootste werkgever van Zundert 185 mensen in vaste dienst en ongeveer zestig extra seizoenmedewerkers tijdens de oogstmaanden. "Een mooi seizoen bestaat niet", zegt een lachende John Verschragen (60), personeelsmanager en sinds vijfentwintig jaar werkzaam bij de Zundertse diepvriesgroenteverwerker. Hij heeft in die periode veel zien veranderen. "Vroeger sprak men hier van 'het sjammeke' (conservenfabriek van fruit). De oogst stond centraal in de periode van april tot in januari. Daarna gingen de gele helmen (leidinggevenden) aan de kapstok en begon iedereen met allerhande onderhouds- en schilderwerk."

Spinaziegroen
De gekleurde helmen golden destijds als een herkenbaarheidsymbool binnen het bedrijf; groen hoorde bij de kwaliteitsdienst en blauw was voor de monteurs. De algemeen directeurs had als enige een witte met bedrijfslogo erop. Hiervan is allang geen sprake meer, het bedrijf staat bekend als een open onderneming. "Door de eigen medewerkers nauw te betrekken bij onze plannen, zijn ze meer gemotiveerd en voelen ze zich beter gewaardeerd", weet Teunissen. Voldoende aanbod van seizoenskrachten tijdens de oogstmaanden was lang niet altijd vanzelfsprekend. In de jaren tachtig is seizoenen achtereen een beroep gedaan op de zuiderburen omdat de Nederlanders liever vast werk hadden. "Belgische huismoeders stonden elke ochtend om half vier op. Met bussen vol richting Zundert en na een 'tas' koffie aan de slag. Ze werkten tot half drie 's middags, gingen terug met de bus en waren op tijd thuis voor de kinderen en het avondeten", vertelt Verschragen met groot respect.

De huidige eigenaar, familie Haspeslagh, is pas dertig jaar actief in de wereld van diepvriesgroenten. De oprichter, de heer Edouard Haspeslagh, zelf landbouwer, kwam hoogstpersoonlijk zijn geteelde producten afleveren in Zundert. Volgens Verschragen kon de man het niet over zijn hart verkrijgen om producten te laten doordraaien (bij te lage prijs op de veiling wordt de handel vernietigd) en was hij op zoek naar een manier om de houdbaarheid te verlengen. Door stiekem in de keuken te kijken heeft hij zich de processen eigen gemaakt en met succes. Teunissen is trots op het bereiken van de gouden mijlpaal, maar tegelijkertijd vertelt hij gedreven over de toekomstplannen van Ardo. "De samenstelling van de bevolking verandert. De tijd van klassieke bloemkool en spinazie is voorbij. De mensen willen 'convenience' oftewel gemakseten. Wij bieden producten aan met bijvoorbeeld een 'coating', de groenten worden voorzien van bijvoorbeeld een laagje saus tijdens het invriezen." Maar ook pangroenten en wokmixen zijn producten die in Zundert diepvriesverpakt van de band komen. Daarnaast is het zo dat de diepgevroren groente op een manier is verpakt dat de consument slechts een deel van de inhoud kan gebruiken, de zogenaamde deelblokjes.

Niet te lang in de keuken en toch verantwoord eten. Daarnaast bestaat de samenleving uit steeds meer verschillende doelgroepen. Dat alles heeft invloed op de samenstelling van onze dagelijkse maaltijd. "De jeugd tussen vijftien en twintig jaar eet meer dan drie keer per dag. Wij proberen daar op in te spelen door groentemomenten aan te bieden", weet Teunissen. Vanwege de vergrijzing van de bevolking zijn de voorgegaarde groenten sterk in opkomst. "Wij noemen dat hier de 'sabbelgroenten' want die hoef je nauwelijks nog te kauwen", zegt hij lachend.

Gemaksgroenten
Toch vormen de diepgevroren gemaksgroenten een klein onderdeel van de uitgaven van de Nederlandse consument. Slechts vijf procent van alle omzet (euro's) in (vers)groente is diepvries. Ondanks de garantie van verskwaliteit eet de Nederlander het liefst vers. "De afdeling verse groenten staat vooraan in de supermarkt en de afdeling diepvries wordt meestal achterin weggezet. Maar die 'vers geoogste' broccoli uit Spanje doet er wel even over om in de winkel te belanden. Terwijl onze vers geoogste groente binnen twee uur in de diepvries ligt", legt een gedreven directeur uit.

Het bedrijf is in handen geweest van verschillende buitenlandse ondernemers en sinds 2000 zwaait het Belgische familiebedrijf Ardo hier de scepter. Wat in 1957 ooit begon als het conservenfabriekje van de heer Kouwenberg door de familie Zuiderent is na diverse omzwervingen via uitbreidingen, overnames en sluitingen, uiteindelijk wederom onderdeel van een familiebedrijf. Dit heuglijke feit wordt in het weekend van 8 en 9 september gevierd met open dagen voor genodigden. Dan staat bij de ingang een groot bord met daarop het logo afgebeeld in, hoe kan het ook anders, dahlia's. Buurtschap Poteind maakt deze creatie voor de jarige ondernemer. Voor het logo wordt niet uitsluitend gebruik gemaakt van dahlia's. De kleur groen wordt uitgebeeld met ...... spinazieblaadjes.


...verkoopt
Nederland wordt een cadeaubonnenland

...verandert
Elk seizoen is weer anders

...zit
De stoel

...bekijkt
De stand van zaken

...ontdekt
Grenzeloos innoveren met Syntens

...onderneemt
REWIN ondersteunt Bredase ondernemers met uniek concept

...start
Een vliegende start met Youpla

....ontvouwt
Activiteiten KvK in 2008

...leert
Export subsidie regeling PSB verruimd

...verkent
Barcelona verkennen

...geeft inzicht
Gezond eten voor ouderen

...helpt
Toppers helpen MKB

...biedt
Bolides op Rosada

...studeert
Foppe bij Avans

...peilt
Een lichte zomerdip: 6,9

...kijkt
Filmevenement in Amerikaanse stijl

...golft
Golfen ook voor jongeren

...revitaliseert
Nieuwe episode in opknapbeurt Krogten

...plant
Grote werkgever

...bouwt
Uniek wonen in het Bredase station

...bindt
Nieuw leven in de brouwerij

...werkt samen
Samenwerken over de grens

...koestert
Breda koestert haar studenten

...schaft af
Het wordt eenvoudiger

...ontwikkelt
De vliegende auto

...krijgt
MKB krijgt gratis advies

...groeit
Forse groei van postorderbedrijven

...vliegt
Blijven hangen boven Lelystad

...controleert
Helicon zit altijd in de lucht

...rijdt
Zakelijk onderweg

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...besteedt
Bezoekers Breda geven meer geld uit

...komt bijeen
Nassaulezing

...begint
Heuvel wordt dynamische wijk

...communiceert
Jonge ondernemer in oud gebouw

...draait
Kantoren- en bedrijfsruimtemarkt draaien weer op volle toeren

...verbeterdt
Aanpassing beveiliging op drie bedrijvenclusters