In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
November 2000













advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl




Orde op zaken

Mijn moeder zei het al: opruimen is dezelfde beweging als pakken, maar dan omgekeerd. Dat een dergelijk statement niet voor iedereen even vanzelfsprekend is, blijkt uit het feit dat steeds meer mensen de hulp inroepen van een professional organizer om orde te scheppen in hun chaos. Opruimen als beroep, Enny Rubens (46) uit Breda koos er in 1999 voor, in combinatie met een vorm van creatieve dienstverlening. Een startende ondernemer die bruist van de ideeën.

Jarenlang stond ze als tekendocente voor de klas op middelbare scholen. Dat bleek op een bepaald moment genoeg. De veranderingen die binnen het onderwijs zoveel onrust veroorzaken, werden ook Enny Rubens teveel. Een optelsom van deze veranderingen in combinatie met een aantal persoonlijke omstandigheden deden haar besluiten zich op een nieuwe werktoekomst te oriënteren. Enny Rubens: "Juist in die periode verschenen in de pers allerlei artikelen over professional organizing; het, samen met de klant, op een professionele manier orde scheppen in een chaotische situatie bij zowel bedrijven als particulieren. Dat kan van alles zijn: een schuur opruimen, een administratieve warboel ordenen of helpen bij het selectief wegdoen van een inboedel na een overlijden. Toen een organizer in het tv-programma van Paul de Leeuw verscheen werd ik door vrienden getipt: dat is echt iets voor jou. Achteraf blijkt dat ook het geval. Mensen hebben vaak geen idee hoeveel negatieve effecten een wanordelijke omgeving met zich meebrengt. Er wordt veel tijd verspild met zoeken naar allerlei spullen en documenten. Een opgeruimde omgeving daarentegen geeft minder stress en onrust en verhoogt bovendien de productiviteit doordat minder tijd wordt verdaan met zoekwerk. Dat opruimen heb ik altijd leuk gevonden. Wanneer een vriend of kennis zei: ik moet mijn werkkamer dringend ordenen, vroeg ik altijd: mag ik dat komen doen. Hoe groter de chaos, hoe leuker ik het vond om er weer orde in te scheppen. Achteraf bezien bleken dat al prima pilot-projecten voor mijn huidige bedrijf."

Enny Rubens is geen vrouw van grote revoluties. Veranderingen zijn mogelijk, maar ze voert ze in haar leven rustig en gestaag door, zoals dat bij haar karakter past. Zo startte ze ook haar onderneming op. Ze nam de tijd om zich te oriënteren, ideeën te laten rijpen en uitkristalliseren. Uiteindelijk zette ze de stap naar een (gedeeltelijk) vrij ondernemerschap. "Ik werk nog part-time bij een creatieve instelling in Oosterhout. Toen ik wilde starten was ik natuurlijk mijn salaris als docente gewend. Een basisinkomen wilde ik toch niet missen, vandaar dat part-time dienstverband. Om mezelf te oriënteren op mijn toekomst ben ik eerst bij de Kamer van Koophandel gaan praten. Een verkennend gesprek over hoe zij aankeken tegen de levensvatbaarheid van mijn plannen. Dat bleek positief te zijn. Ik maakte een sterkte/zwakte analyse van mezelf om op die manier aan zwakke punten te kunnen werken. Vervolgens zocht ik contact met de eerste organizer van Nederland, Anne-Lies van Overbeek, om zoveel mogelijk over het beroep te weten te komen. Bij haar deed ik ook mijn opleiding voor het vak, een intensief traject waar ik echt veel aan heb gehad. Ik liet me nadien bij zowel de beroepsvereniging voor professional organizers, de NPO, als bij de Kamer van Koophandel inschrijven, vroeg bij de Belastingdienst een BTW-nummer aan en toen kon ik eigenlijk van start.

Een echt ondernemersplan op papier hoefde ik niet te maken. Ik had geen grote financiële investeringen nodig, dus banken kon ik op dat punt buiten de deur houden. Doordat ik als professional organizer bij bedrijven en particulieren aan huis kom, was een echte werkruimte evenmin noodzakelijk. Bij de Kamer van Koophandel heb ik in die tijd aan een middag deelgenomen voor startende ondernemingen. In die zin heb ik mezelf denk ik zo goed mogelijk voorbereid. Mijn, eerder genoemde, pilot-projecten bij derden hebben wel geholpen bij het idee hoe het is om samen met een klant aan zo'n opruimproject te werken. Belangrijk is dat, mijns inziens, de marktomstandigheden voor het soort onderneming dat ik heb, op dit moment gunstig zijn. Op tal van punten zie je gemaksdiensten ontstaan, zowel voor de zakelijke als de particuliere markt. Mensen leren toch dat ze sommige zaken beter kunnen uitbesteden, ofwel omdat ze iets zelf niet kunnen, danwel dat ze het, om welke reden dan ook, zelf niet willen doen. Een bijkomend voordeel van mijn vak is dat het in Nederland een jong beroep is, in tegenstelling tot de Verenigde Staten. Naarmate het vak bekender wordt en het meer geaccepteerd raakt om hulp in te roepen bij een opruimklus, krijg ik natuurlijk steeds meer ervaring in het vak. Ik behoor immers tot de eerste lichting mensen die hierin werkzaam is. Een niet te onderschatten voordeel."


Bekendheid
Naast de genoemde acties moest Enny Rubens natuurlijk haar bedrijf bekendheid geven. Dat was niet altijd even gemakkelijk. "Ik bezocht de Bedrijvenkontaktdagen, maar ik vond daar niet echt wat ik zocht. Natuurlijk heb ik er wel wat contacten gelegd, maar of daar op den duur iets uitkomt moeten we afwachten. Pas dit jaar heb ik foldermateriaal ontwikkeld en visitekaartjes laten maken. Ik ben een perfectionist dus het moest er professioneel uitzien. Mijn folders heb ik op diverse punten in Breda en omgeving neergelegd, maar de reacties daarop zijn niet talrijk. Waar ik maar kan houd ik een praatje om mijn beroep onder de aandacht te brengen. Nu overweeg ik toch om van tijd tot tijd kleine advertenties in de krant te zetten. Verder ben ik bezig met het ontwikkelen van een workshop 'Opruimen'. Ik voel aan dat het tijd is om meer naar buiten te treden."

Een professional organizer komt uiteraard in aanraking met vertrouwelijke informatie en spullen die emoties oproepen. Enny Rubens: "Ook op dat punt ben ik blij dat ik ben aangesloten bij de NPO. Tijdens mijn opleiding heb ik geleerd daar op een zuivere manier mee om te gaan; voorzover ik dat al niet deed natuurlijk. Bovendien waarborgt de beroepscode die we bij de NPO hebben, de privacy van klanten. Ook dat is een belangrijk gegeven in het vak."


Op de internetsite van de NPO is een lijst te vinden van alle aangesloten professional organizers met hun specialismen: (www.introweb.nl/~ned-po).


...ordent
Orde op zaken

...kiest
'Die bevlogenheid, gelukkig is die er nog'

...confronteert
'Burn-outpatiënten met hun neus op de feiten drukken'

...ontvangt
Lief zijn voor je ondernemers

...reageert
Burgemeester drs. J. van Agt:
'Ondernemingen zijn de basis van ons bestaan'

...onderneemt
Deelnemerslijst Bedrijven Kontakt Dagen

...groeit
Groeisupport denkt mee met ondernemers met groeivragen

...helpt
KvK helpt ondernemers verder op weg

...bekijkt
Leerlingen West-Brabantse scholen bezoeken bedrijven

...spreekt
Startersnetwerk Roosendaal bijeen in het nieuwe RBC-stadion

...innoveert
Nederland gaat digitaal
Uw link naar eigentijds ondernemen

...leert
Junior Kamer Zeeuwsch-Vlaanderen koestert BOS-project