Daily Business Service
Het personeel verwennen met gemaksdiensten
Tijd is geld en tijd is kostbaar. In onze jachtige maatschappij wordt onze schaarse vrije tijd steeds
belangrijker. Drukbezette mensen streven naar zoveel mogelijk 'quality time'. Dus geen overhemden strijken,
pakken naar de stomerij brengen of sleutels laten bijmaken. 'Genieten van de vrije tijd' luidt het credo.
Het jonge bedrijf Daily Business Service in Oosterhout speelt daar handig op in.
Bart Schneider heeft jarenlang in de horeca gewerkt en is klantgericht ingesteld. Zoals bij velen knaagde
ook bij hem het verlangen eigen baas te worden. Zelf beslissingen nemen, genieten van succes, verantwoordelijk
zijn voor fouten. Het ondernemersbloed kroop waar het kon gaan. Schneider bedacht een formule. "Ik keek eens
goed om me heen en zag dat iedereen het steeds drukker heeft. 'Hoe kun je daarop inspelen', dacht ik bij mezelf.
Het antwoord was een service te ontwikkelen waarmee allerlei tijdrovende klussen uitbesteed konden worden," vertelt
Schneider. Daily Business Service (DBS) werd de naam en dook de markt van Breda en Oosterhout in.
Kortingskaarten
DBS neemt tijdrovende huishoudelijke klussen uit handen. Bij bedrijven wordt, zonder werkonderbreking, stoomgoed,
strijkgoed of te repareren schoenen opgehaald. Via een efficiënte route levert Schneider alle opgehaalde spullen
bij de betreffende specialisten af. DBS richt zich op het bedrijfsleven. Schneider legt de werking van zijn service
uit: "Bedrijven sluiten met ons een overeenkomst, zodat wij hun medewerkers onze diensten kunnen aanbieden. Geïnteresseerde
medewerkers kunnen vervolgens bij ons een servicekaart aanschaffen van 100 of 200 gulden. Het is daarnaast ook mogelijk
contant of op rekening te betalen. De werknemer neemt daarna zijn strijkgoed of te stomen pak mee naar het werk. Die
worden in een centrale ruimte gehangen waar wij toegang hebben. De servicekaart wordt afgetekend en twee dagen later
leveren wij de spullen picobello af."
Employee benefits
Schneider ziet zijn diensten als een welkome aanvulling voor bedrijven om personeel aan zich te binden. "Onze diensten
kun je zien als een soort employee benefits. De krapte en het verloop binnen het midden- en hoger kader vragen om een
creatieve aanpak in het personeelsmanagement. Als de werkgever ruimte biedt de tijdsdruk bij zijn medewerkers te verminderen,
wordt dat als een belangrijk pluspunt ervaren," doceert Schneider. Naast het gemak biedt DBS ook nog eens financieel voordeel.
De eerder genoemde servicekaart levert 12,5 procent korting op, maar ook de diensten besparen geld. Schneider: "De geringe
meerprijs die wij rekenen weegt niet op tegen niet uitbesteden. Bedenk dat als mijn klanten het zelf zouden doen, ze twee keer
heen en weer rijden. Ze hoeven niet te wachten en betalen geen parkeergeld." Gemak dat ook nog eens geld oplevert. Als dat geen
gat in de markt is!
'Onbekend maakt onbemind'
In de Randstad zijn 'gemaksdiensten' een groot succes en volledig ingeburgerd. Schneider verwacht dat Breda en omgeving ook
zal vallen voor zijn service. "Ik ben in november vorig jaar gestart en weet dat het een lange tijd nodig heeft. In deze
regio is het helemaal nieuw en het gezegde 'Onbekend maakt onbemind' is zeker van toepassing. Toch is er een duidelijk stijgende
lijn in het aantal bedrijven dat gebruik maakt van onze diensten," vertelt hij. De ondernemer is al een paar maanden druk bezig de
markt te bewerken. Hij benadert bedrijven en maakt in gesprekken duidelijk waarom ondernemers voor DBS moeten kiezen. "Er zijn
directeuren die zeggen dat ze er geen behoefte aan hebben. Ze redeneren dat hun personeel altijd al zelf voor hun strijk- en
stoomgoed heeft gezorgd. Daar willen ze zich niet mee bemoeien, staan er niet open voor. Terwijl het toch een extra motivatie
voor het personeel kan zijn," vertelt Schneider. Momenteel is hij met een gerenommeerd autobedrijf bezig een concept te ontwikkelen.
Klanten die hun auto brengen voor een reparatie kunnen een kostuum of paar schoenen meenemen. DBS zorgt er vervolgens voor dat deze gestoomd of gerepareerd worden.
Toekomstige mogelijkheden
Het zijn niet alleen kostuums en schoenen die bij DBS ondergebracht kunnen worden. Het bedrijf wil in de toekomst meer bieden.
Schneider: "Je kunt een vraag krijgen naar twee theaterkaartjes voor Youp van 't Hek. Mensen moeten daarvoor gaan zoeken op
internet of een half uur met een reserveerlijn bellen. Wij hebben daarvoor onze kanalen en kunnen dat verzorgen." DBS is daarnaast
bezig een bestand met stukadoors en timmerlieden aan te leggen. Langdurig zoeken naar een vakman die tijd heeft, hoeft niet meer. "Een
andere service is dat wij kunnen wachten op een nieuw bankstel dat wordt afgeleverd. Zo'n bezorgdienst komt altijd in een bepaald
dagdeel. Wij kunnen daar in huis op wachten," vertelt de ondernemer. Alle diensten van DBS moeten klasse uitstralen. "Noem het sjiek, maar onze diensten moeten betrouwbaarheid en kwaliteit uitstralen," besluit Schneider.
|