Van de huidige vijfhonderd Europese online marktplaatsen zullen minder dan 100 overleven. Dit stelt onderzoeksbureau
Jupiter MMXI.
Jupiter MMXI heeft drie criteria gedefinieerd die succes moeten garanderen. Dit zijn: snelle groei van de hoeveelheid
transacties, steun door de achterliggende industrie en integratie met offline services en regionale ondersteuning voor
klanten.
Top tien
In de top tien van marktplaatsen met een grote kans van slagen staat ook het vanuit Nederland gestarte Eumedix, een marktplaats
voor medische hulpmiddelen. Verder voldoen onder meer de Britse ondernemingen Band-X (bandbreedte verkoop), Buildonline (bouw)
en het Belgische Pefa (vishandel) aan de criteria. De andere door Jupiter MMXI genoemde bedrijven zijn Acequote (UK, mkb-artikelen),
Eu-supply.com (Zweden, bouwmateriaal), IngredientsNet.com (Ierland, levensmiddel-ingrediënten), Mondus (Duitsland, mkb-artikelen) en
PhoneTrade (Zweden, mobiele telefonie). Wie buiten de boot zullen vallen, zegt Jupiter niet.
De Europese online business-to-businessmarkt vertegenwoordigt nu een waarde van 200 miljard euro, circa anderhalf procent van de
Europese handel. In 2004 moet dat gegroeid zijn tot 1,8 biljoen euro, zo zeggen de onderzoekers.
bron: Emerce