Mercedes-Benz presenteert nieuwe E-klasse

Met de introductie van een nieuw type Mercedes-Benz uit de hogere prijscategorie presenteert Das Haus altijd weer de laatste
stand van zaken op technisch gebied.
Zo ook met de nieuwe E-klasse. Is het koetswerk van de nieuweling niet veel meer dan een evolutie, onderhuids presenteren de
Stuttgarters een mandvol noviteiten die er niet om liegt.
Maar eerst het uiterlijk. De nieuwe E zit hier ook heel duidelijk tussen de C en de enorme S-klasse in. Ten opzichte van zijn
voorganger groeide hij slechts fragmentarisch in zowel breedte als hoogte. De lengte bleef nagenoeg gelijk. De wielbasis werd
met dik twee centimeter vergroot. De E ziet er gewoon gelikt uit zonder dat rijders van een oud type het idee zullen krijgen
ineens in een vreselijk gedateerd model rond te karren.
Toch valt over de carrosserie op innovatief gebied wel het een en ander te vertellen. Het dak bijvoorbeeld kan worden uitgerust
als (glazen) panoramische variant waarin zonnecellen zijn opgenomen die ventilatoren aanjagen op het moment dat de auto in de
zon wordt geparkeerd. Door de enorme hoeveelheid nieuwe gadgets in en op de nieuwe E zou de auto ook zwaarder zijn geworden dan
zijn voorganger en dat wilde DaimlerChrysler (de fabrikant) niet. De auto ging op aluminium-dieet waarbij motorkap, voorste
spatborden en de achterklep van dit materiaal werden vervaardigd.
Niet helemaal nieuw - maar wel voor het eerst op een serieproductiewagen toegepast - is het elektrohydraulisch remsysteem SBC
(Sensotronic Brake Control). Dit systeem zorgt ervoor dat onder alle omstandigheden veilig kan worden geremd. Steeds meer gaat
de autoindustrie voor haar topklasse modellen over op de toepassing van luchtvering. Zo ook Mercedes-Benz. In de E-klasse wordt
voor het eerst gebruik gemaakt van Airmatic DC (Dual Control), een systeem dat door middel van micro-computertechnieken
gelijktijdig vering én demping regelt. Hierbij 'kijkt' de wagen zelf als het ware naar de toestand van de weg, de belading en
het rijgedrag van de bestuurder. Mercedes claimt dat hierdoor het rijcomfort aanzienlijk wordt verhoogd. Deze pneumatische
vering behoort tot de standaarduitrusting van het V8 topmodel E 500 maar is tegen meerprijs ook op andere modellen leverbaar.
De E ziet er gelikt uit
Mercedes-Benz is het aan haar stand verplicht een superveilige auto te ontwerpen. Ook dat punt lijkt weer prima voor elkaar.
Airbags ploffen bij een calamiteit zowat uit elke verborgen opening het interieur binnen maar er is meer. Tweetraps
gordelkrachtbegrenzers, in combinatie met botssensoren bieden de mogelijkheid van een nóg betere bescherming van de inzittenden
bij een ongeval. Bovendien werd de carrosseriestructuur zodanig aangepast dat aan de voorzijde grotere vervormingszones
ontstonden waardoor bij een aanrijding het passagierscompartiment grotendeels onvervormd blijft.
Voor de nieuwe E-klasse zijn in eerste instantie vijf motoren beschikbaar, drie benzinemotoren (E 240, 320 en 500) en twee
zelfontbranders (E 220 CDI en 270 CDI). Later wordt deze serie nog uitgebreid met een nieuwe viercilinder benzinemotor met
compressor en CDI-blokken met vier, zes en acht cilinders. De dieselmotoren behoren tot de tweede generatie direct ingespoten
CDI-motoren die zich onderscheiden door noviteiten. Zo is de 220 CDI uitgerust met twee balansassen waarmee voordeel behaald
wordt op het gebied van geluids- en trillingscomfort.
Zowel voor- als achterpassagiers kunnen in de nieuwe E zelf hun microklimaat instellen door de toepassing van
vier-zones-Thermotronic.
Wie het op comfortgebied helemaal naar de zin wil hebben bestelt bij zijn nieuwe E de nieuwe rijdynamische multicontourstoel.
Aan de hand van de rijsituatie worden de individuele luchtkamers in de stoel meer of minder opgeblazen waardoor zowel berijder
als bijrijder in bochten een perfecte zijwaartse ondersteuning wordt geboden.
Consumentenprijs vanaf 50.200 euro (E 220 CDI).
Renault Laguna 1.9 dCi - Zakelijke knuffelbeer
In de markt van de zakelijke sedans, MPV's, hatchbacks en breaks woedt een strijd op leven en dood. Merken die in dit segment
iets in de melk te brokkelen hebben, laten eens per vijf tot zes jaar een staaltje van hun kunnen zien. Zo ook Renault. In de wat
ruimere zakenklasse (vanaf pak 'em beet 20.000 euro) komt hier de Laguna in het vizier.
Renault Laguna 1.9 dCi
De auto werd in twee modelvarianten geïntroduceerd: de hatchback (Renault heeft op de Mégane Classic na geen vierdeurs
sedan in het programma) en een stationcar, door de Fransen 'Grand Tour' gedoopt. Beide types vallen op door hun forse en zeker ook
markante koetswerken met een hoge aaibaarheidsfactor. Dat knuffelgehalte wordt in het interieur zelfs versterkt door de zachte
materialen die hier zijn verwerkt. De stof van de stoelen zet zich zelfs tot de raamrand van de portieren voort.
Ondernemers die veelvuldig met de auto op pad zijn, kiezen gemakkelijk voor een dieselblok. Gelukkig zijn de ontwikkelingen die
hier de laatste jaren hebben plaatsgevonden, bepaald niet mis, zodat weinig tot niets hoeft te worden ingeleverd aan prestaties
en geluidscomfort. Renault heeft voor de Laguna keuze uit maar liefst drie hypermoderne dieselmotoren, alle voorzien van directe
inpuiting en common-rail. De minst krachtige heeft een inhoud van 1.9 liter (dCi) en levert 100 pk, de daaropvolgende heeft een
vermogen van 120 pk bij eenzelfde cilinderinhoud. Top of the line is de 150 pk sterke 2.2 liter-versie. Zoals veel fabrikanten
werkt ook Renault met uitrustingspakketten; niet iedere motor valt te combineren met elk pakket.
Het smaakvolle dashboard van de nieuwe Laguna
Renault heeft er alles aan gedaan om van de Laguna een opvallende auto te maken. Dat is gelukt. Niet alleen door de fraaie
vormgeving, maar toch zeker ook door de aansprekende details van de auto, standaard of met bijbetaling. Heel bijzonder in dit
kader is de'keyless entry', toegang tot de auto zonder sleutel. Openen en afsluiten van de auto geschiedt met een kaart, starten
via een startknop. De auto is beveiligd tegen carjacking doordat de portieren automatisch vergrendelen zodra wordt weggereden.
Tal van elektronische systemen helpen de bestuurder bij het opvangen van eventueel te maken fouten. Een elektronisch
stabiliteitsprogramma, een noodstopregeling met automatische alarmlichtfunctie en een controplesysteem voor de bandenspanning.
Tal van airbags (adaptief, naar de laatste stand van techniek) beschermen de passagiers als het toch is misgegaan. Bovendien
wordt de Laguna geconstrueerd van een nieuw type staal met een hogere elasticiteitsgrens waardoor bij een aanrijding eerder de
auto de klap opvangt dan de passagiers. Niet voor niets scoorde de Laguna ongekend goed bij Euro-NCAP crashtests.
Voorzien van de 1.9 dCi dieselmotor heb je aan de Laguna een enorm fijne metgezel. Zelfs in de minst krachtige uitvoering
(100 pk) trekt de auto als een beer, is stil genoeg en is in de verste verte geen drinkebroer te noemen. Renault staat al sinds
jaar en dag bekend om zijn hoge comfort en dat is ook in deze Laguna beslist niet anders. Enig puntje van kritiek betreft het
afdekklepje van de audio-installatie dat om de haverklap openspringt en niet meer te sluiten is. Moet te verhelpen zijn lijkt me.
Resumerend heeft Renault met de nieuwe Laguna een knuffelbeer van een auto in de markt gezet. Hij rijdt als een tierelier en
biedt karrenvrachten comfort en veiligheid. Je kunt je afvragen wat een mens van een auto nog meer verlangt...
Vanafprijs Laguna 1.9 dCi Authentique: 23.700 euro. Een leaseprijs is moeilijk te geven omdat deze van (te) veel factoren
afhankelijk is.
Peugeot timmert keihard aan de weg
Het gaat goed met de Franse Leeuw uit Sochaux. In een dalende markt op het gebied van bedrijfswagens heeft Peugeot het afgelopen
jaar zo'n tien procent meer wagens verkocht. Sterke punten van het Franse merk zijn traditioneel veel comfort tegen lage
exploitatiekosten en een grote veelzijdigheid van de auto's.
Peugeot heeft drie modellen op de Nederlandse markt: de Partner, die marktleider is in zijn eigen segment van compacte
bedrijfswagens. Een stuk groter is de Partner, op basis van MPV 806. Op de Bedrijfsauto RAI (medio februari) introduceert het
Franse leeuwenmerk twee zaken die van groot belang zijn voor de toekomst van zijn bedrijfswagenprogramma. Het grootste nieuws is
de wereldpremière (!) van de nagelnieuwe Boxer. Daarnaast komt de alom geroemde HDi-motor met een vermogen van 80 kW (110 pk)
beschikbaar voor de Partner. Dit beresterke dieselblok komt beschikbaar naast de Hdi zelfontbrander van 70 kW (95 pk) die al in
het programma is opgenomen.
Boxer
Met de introductie van de fonkelnieuwe Boxer, de grootste Peugeot bedrijfswagen, zetten de Fransen de toon met innovatieve
technologieën als parkeerhulp en dode-hoekdetectie op de linker buitenspiegel. De nieuwe Boxer vervangt het huidige model dat
acht jaar in productie is geweest en op dezelfde basis was gestoeld als de Fiat Ducato en de Citroën Jumper uit hetzelfde
PSA-concern. De Boxer is het model van Peugeot in het K2/K3-segment met een laadvermogen tussen 2000 en 3500 kilogram en een
laadvolume van meer dan zes kubieke meter.
De Boxer
De lancering van het nieuwe model vindt plaats in de loop van het eerste kwartaal van dit jaar. Prijzen zijn op dit moment nog
niet bekend.
De dodehoekdetector
|