In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Februari 2002













advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be




"We hebben ons ontwikkeld tot pure beeldmakers"

Ze noemen zich reclamefotografen en fotograferen zowel in hun studio als op locatie. Ze kennen elkaar van St. Joost, waar ze allebei de opleiding fotografie volgden. Na de academie besloten ze samen een bedrijf te beginnen. Onder de naam 'Studio Aksento' zijn Peer de Wit en Gerard Zonneveld sinds 1982 actief in Breda. De eerste jaren kwamen hun opdrachtgevers voornamelijk uit de randstad. Nu meestal uit de regio.


In hun kantoor wordt mijn aandacht direct getrokken door een serie prachtige foto's van de botanische tuin in Lyon. Niet alleen de invalshoeken waarmee de architectuur is gefotografeerd valt op, maar ook de manier waarop de planten zijn gefotografeerd die er te zien zijn. Als prachtige sculpturen vullen ze de ruimte. Voor mij is het direct duidelijk dat de opnames zijn gemaakt door een beeldend kunstenaar. "Dat is een voorbeeld van mijn vrije werk", opent De Wit ons gesprek. "Naast de drukte van alledag heb ik het nodig om af en toe voor mezelf te fotograferen. Lekker ontspannen bezig zijn vanuit mijn eigen creativiteit. Op de kunstacademie hebben we geleerd onze opdrachten origineel, vanuit verschillende invalshoeken en vooral altijd creatief te benaderen. Daarin zijn we ook het sterkst."

Uiteenlopende opdrachtgevers
Dat ze meesters zijn in het creëren van beelden blijkt uit hun indrukwekkende portfolio. Hun opdrachtgevers lopen uiteen van grote tot kleine namen. Van eenvoudige productfotografie, zoals de verpakking van Droste, tot en met grote industriële projecten. De patisserie van Unifine Döhler, een dochter van Cosun, is zo aanlokkelijk in beeld gebracht dat je er zo je taartvorkje in zou willen prikken of alleen maar watertandend naar wilt blijven kijken. Een simpele etalagepop ziet eruit als een hoogst aantrekkelijke vrouw. Zelfs het nietje in de rug van een folder is zo indringend belicht dat het een kunstwerk op zich is geworden. Beelden die je met eigen ogen zou moeten zien. "Wij zijn meestal niet van die praters. We laten liever zien wat we hebben gedaan", merkt Zonneveld terecht op. "We hebben ons in de loop der jaren ontwikkeld tot pure beeldmakers. Al dat moois wordt in de studio gemaakt of op locatie. "Ik noem het altijd het rondreizend circus, als we op locatie gaan fotograferen", lacht De Wit. "De ervaring die we hebben opgebouwd met lichtbeheersing in onze studio nemen we dan ook gewoon mee. We beschikken over een netwerk van stilisten, visagisten, omdat we niets aan het toeval willen overlaten. We opereren als een hecht team met maar één doel voor ogen: perfecte opnames maken." Zowel voor opnames in de studio als voor producties op locatie vormt de digitale beeldbewerking een belangrijk onderdeel van het eindresultaat volgens beide compagnons.

Digitaal
Hoe kijken jullie aan tegen de digitale omwenteling? "Afhankelijk van de opdracht kun je bij ons terecht voor digitale of analoge opnames," antwoordt Zonneveld. "Toch zijn wij al een jaar of zes geleden overgeschakeld op digitaal. We hebben daarin qua knowhow en apparatuur enorm geïnvesteerd zonder de bedrijfseconomische aspecten uit het oog te verliezen. Dat heeft onze mogelijkheden onmetelijk vergroot. De ontwikkelingen op het gebied van digitale fotografie gaan trouwens nog steeds door. De digitale gereedschapskist is bijna oneindig. Maar uiteindelijk gaat het toch altijd weer om dat ene unieke beeld." Met dat digitale proces hebben ze bij Aksento nu alles in de hand. Tot en met het leveren van de cd-rom aan de drukker. Ze hebben zelfs een plotter in huis waarop prints tot billboardformaat kunnen worden opgeblazen. "Voor onze opdrachtgevers is het heel praktisch dat we vrijwel alles in eigen huis aankunnen. Maar het begint natuurlijk allemaal altijd met goede communicatie. Daarom denken we al in de beginfase graag mee. Uiteindelijk moet je samen proberen het gewenste resultaat te boeken. Binnenkort gaan we voor een bekende tv-kok een kookboek maken. Daar kijken we nu al naar uit", besluit De Wit.


...doceert
"Afstandsleren heeft zeker de toekomst"

...start
"Het moet een hobby blijven ..."

...introduceert
Manpower Reïntegratie Services introduceert de verzuimscan

...rijdt
Zakelijk Onderweg

...helpt
Jan Schipper herkozen als voorzitter KVK

...bezoekt
Seminars

...onderneemt
"Ondernemen is een teamsport"

...kiest
4C Consulting kiest voor America Tower

...fotografeert
"We hebben ons ontwikkeld tot pure beeldmakers"

...ontplooit
Acteurs als leermiddel!

...realiseert
Werkstad Roosendaal denkt aan de toekomst

...ontwikkelt
"Roosendaal is een complete stad"

...bouwt
Blik op de toekomst

...netwerkt
Nieuwjaarsbijeenkomst druk bezocht

...recreërt
Recreatieve voorzieningen bij elkaar gebracht

...behartigt
Sociaal aspect belangrijk in Wouw

...spreekt
In 't Kort

...huisvest
Bedrijfsonroerend goed

...rapporteert
In detailhandel nagenoeg geen sprake van leegstand

...onderzoekt
Thermometer Kantoren en kantoorgebruikers

...voorkomt
Bijeenkomst preventie van criminaliteit op bedrijventerreinen

...informeert
eSchool, de online starterscursus

...publiceert
ERBO brochure en tabellenboek beschikbaar