In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
December 2002













advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be




Carrièreplanning met IiP-project om bedrijfsdoelen te bereiken
De Wolf & Partners Accountants en Belastingadviseurs is onlangs als eerste accountantskantoor in Nederland IiP gecertificeerd. IiP is de afkorting van 'Investors in People': het keurmerk voor een strategisch personeelsbeleid. Dit project koppelt de doelstellingen en de strategie van het bedrijf aan de behoeften en wensen van elke individuele werknemer. Hiermee kan het bedrijf medewerkers binden en nieuwe medewerkers aantrekken. Ook helpt het de onderneming om haar strategische doelstellingen te behalen.


V.l.n.r. Ron Bosbak, Mark de Wolf, Maureen van Ammel en Wim Burger

Mark de Wolf, voorzitter van maatschap De Wolf & Partners: "We zijn zestien jaar geleden met het bedrijf gestart en elk jaar groeien we 30 procent. Inmiddels hebben we vestigingen in Breda, Made, Kaatsheuvel en Oisterwijk met in totaal 100 medewerkers. Als onderneming willen we ons blijven onderscheiden van de markt, daarom werken we regelmatig samen met Syntens: een door het ministerie van Economische Zaken gefinancierde organisatie, die MKB-ondernemers kosteloos ondersteunt bij innovatief ondernemen. Samen met Syntens constateerde ik een kennisverschil tussen mij en de rest van de organisatie op het gebied van strategie en organisatiedoelstellingen. Op een seminar van Syntens bleek het project 'Investors in People' het ideale instrument te zijn om dit kennisverschil te verkleinen. We hebben vervolgens een adviseur van Syntens benaderd en die heeft ons verder geholpen."


het dertificaat

Wat is IiP?
IiP verschaft duidelijkheid aan werknemers. Het gaat niet alleen over doelen die de organisatie wil bereiken, maar ook om persoonlijke doelstellingen van individuele medewerkers. Mark: "Het project baseert zich op een aantal basisprincipes. Allereerst moet een bedrijf zich volledig kunnen en willen inzetten voor de ontwikkeling van haar medewerkers. Vervolgens moet er duidelijkheid bestaan over de organisatiedoelstellingen en dient de ontwikkeling van alle werknemers hier op aan te sluiten, zodat je uiteindelijk het rendement van het investeren in mensen kunt meten. Het succes van het bedrijf hangt af van de kennis en inzet van al onze medewerkers."


de strategie

Wim Burger, projectcoördinator bij de Wolf & Partners: "Natuurlijk moet je de strategie en de organisatiedoelstellingen duidelijk communiceren. Dit hebben we gedaan door in kleine groepen medewerkers de bedrijfsstrategie toe te lichten. Vervolgens hebben we de organisatiedoelstellingen en de vestigingsdoelstellingen in gezamenlijk overleg opgesteld. Hierdoor ontstond het benodigde draagvlak, dat essentieel is bij dergelijke processen. De strategie is dus vertaald naar vestigingsdoelstellingen en daarna hebben we voor alle werknemers een 'Persoonlijk Ontwikkelings Plan' opgesteld met daarin hun individuele wensen, ambities en talenten. Zo ontstaat de link tussen strategie en individuele doelstellingen.

Het project kost tijd en inzet van de werkgever en werknemer, maar het vergroot betrokkenheid en motivatie. Ook is het een manier om werknemers te binden. We coachen onze medewerkers namelijk op een intensieve manier en we ondersteunen ze bij hun ontwikkeling. Dit uit zich in intensieve introductie- en inwerkprogramma's en de mogelijkheid voor iedere medewerker om opleidingen te volgen." Mark: "Met dit keurmerk profileren we ons ook op de arbeidsmarkt. Het is voor ons belangrijk goede medewerkers te vinden en te behouden."

Assessment
In juni vond het assessment van 'Investors in People' plaats. Een onafhankelijke certificeringsinstelling heeft beoordeeld dat de Wolf & Partners serieus omgaat met de ontwikkeling van haar medewerkers en dat het bedrijf bereid is hier tijd in te investeren. Maureen van Ammel, verantwoordelijk voor marketing en communicatie: "Het bijzondere van 'Investors in People' is, dat het zich maar in zeer beperkte mate richt op procesbeschrijvingen. Door middel van mondelinge interviews met 30 procent van onze werknemers werd bepaald dat De Wolf & Partners zich 'Investor in People' mocht noemen. De betrokkenheid van onze medewerkers was dus van doorslaggevend belang bij het behalen van het certificaat, ook zal dit belangrijk blijven om het certificaat te behouden. De betrokkenheid zien we duidelijk toenemen dankzij dit project. 'Investors in People' is nu een kernproces binnen onze organisatie, waarmee we ons onderscheiden in de markt."

www.dewolfenpartners.com
www.syntens.nl


...stopt
Drie jonge honden nemen de zaken over

...start
Ideeën vertalen naar ontwerp

...spreekt
Hoes naar eindejaars- bijeenkomst KvK

...informeert
Website voor ondernemers verenigingen

...voorkomt
Tijdig uitschrijven voorkomt onnodig betalen

...reist
Avontuur bij reisbureau TunaFish succesformule

...boeit
Wiegel analyseert ondernemers perspectief

...besteedt
Attentiepunten belastingplan 2003

...ontvangt
Beperkte Toegevoegde Waarde voor de directeur- grootaandeelhouder

...sluit
De dans om sleutelfiguren

...rijdt
Zakelijk onderweg

...wint
Perfect evenement voor secretaressen

...onderneemt
Studenten oefenen op het ondernemerschap

...werkt
KvK West-Brabant blijft aan kwaliteit werken

...bezoekt
Met passie naar de top van de Mount Everest

...wint
Milieulab wint Zeeuws-Vlaamse BOS

...plant
Carrièreplanning met IiP-project om bedrijfsdoelen te bereiken

...huisvest
Zakelijk onroerend goed is een cyclusmarkt

...vestigt
Negentig procent aan rand Breda

...organiseert
Start inschrijving BIT-trofee 2003 op 16 december

...regelt
Eenmanszaak of vof kan goedkoper zijn dan bv