In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Mei 2003













advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be




smart citycoupé cabrio 2nd generation
De kleine zelfstandige is volwassen geworden

Smart, als merk onderdeel van DaimlerChrysler waartoe ook Mercedes-Benz en de Teutoonse mastodont Maybach behoren, onderging in 1998 voor de piepkleine city-coupé (en cabriolet) een minder aangename geboorte. Alle hens op de neonathologieafdeling van (toen nog Daimler-Benz) moest aan dek om dit kleintje in leven te houden, nadat de internationale pers de boreling bijna had gesmoord. Het journaille vond het karretje veel te hard geveerd, onveilig in rijtechnische noodituaties terwijl de sequentiële zesbak al helemaal tot de grond toe werd afgebrand.


Dat is nu allemaal over want bij smart is vorige maand de 2nd generation geboren waarmee het merk, eerlijk is eerlijk, de kinderziekten onder controle heeft gekregen. Smart staat nog steeds voor een uniek concept van autorijden. Minder is meer, wat je niet nodig hebt hoeft er niet op. Dat idee. De smart city-coupé (cabrio) heeft met de introductie van de second generation een iets grotere motor gekregen (nu 700 kubieke centimeter), de anabole steroïden die het hartje een flinke oppepper geeft is inde vorm van een turbo, uiteraard gebleven. Smart heeft het schakelprogramma van de zesbak die (voor de cabrio) tegelijkertijd een automatische versnellingsbak is, enorm aangepast en daar is de kleine enorm van opgeknapt. Pittiger dan voorheen terwijl passagiers minder het idee hebben dat ze op de kermis in de cakewalk door elkaar worden geschud. De nieuwe motor zorgt voor deze smart(ies) voor aansprekende prestaties. Weliswaar is de topsnelheid elektronisch afgeregeld op 135 km/h (behalve bij de Brabus-uitvoering die 150 km/h haalt), de flitsende acceleratie maakt van de voordeligste cabrio van Nederland een soort racekleuter die toch over verbazend volwassen rij-eigenschappen blijkt te beschikken. Het dak van de cabrio is (zelfs via de afstandbedieing in de sleutel) elektrisch te openen en te sluiten. Met wat eenvoudig handwerk kan het karretje zelfs worden omgetoverd in een razendleuke convertible die je, doordat de voorruit ver weg lijkt, een enorm gevoel van vrijheid en openheid geeft. Tel daarbij op dat je deze auto nog op een postzegel kunt parkeren en je hebt een idee waarom het merk zo populair is. En niet alleen als mobiele reclameborden, zoals in het begin. De second generation heeft van de city-coupé (cabrio) gewoon een heel goed rijdende auto gemaakt waarmee je nog steeds een lange neus trekt naar mensen die alleen met méér tevreden zijn. Een smart city-coupé cabrio wordt de showroom uitgereden door overmaking van tenminste 14.270 euro naar het rekeningnummer van een van de smartcenters.

Positieve resultaten lichte bedrijfsautomarkt
Hoewel de economie zich niet voorspoedig lijkt te ontwikkelen, werden in de eerste drie maanden meer lichte bedrijfsauto's verkocht dan in dezelfde periode van het jaar ervoor. Lag in de eerste drie maanden van 2002 het aantal verkochte lichte bedrijfsauto's nog op 24.804, de eerste drie maanden van dit jaar steeg het aantal verkochte eenheden zowaar tot 25.235 exemplaren. Volkswagen zag weliswaar zijn aantallen dalen, maar blijft wel aan kop met dik 4400 verkochte bestelwagens. Renault is een enorme spurt begonnen en heeft het op de eerste plaats voorzien. Bleven de aantallen voor dit Franse merk in de eerste drie maanden van 2002 steken op 2313 exemplaren, dit jaar wist Renault tot en met maart te scoren met 3184 verkochte eenheden. Mercedes-Benz verloor licht, maar blijft wel op de derde plaats staan met 3040 exemplaren (in 2003). De Amerikanen (met de merken Chrysler/Jeep/Dodge en Iveco en Nissan doen het relatief goed, zij zagen alle hun marktaandeel stijgen.

Phaeton en Touareg slaan concurrentie keihard in het gezicht
Bijzonder... Volkswagen



Volkswagen heeft de concurrentie onlangs een ferme slag in het gelaat toegediend door twee nieuwe modellen te introduceren die voor beroering zorgen in het topsegment. Wie als wereldspeler op het gebied van auto's wil meedoen heeft er klaarblijkelijk behoefte aan van het hele varken mee te eten. Je redt het niet meer met alleen kleine of middenklasse auto's; pas in het topsegment laat je zien waar je voor staat en wat je technisch aankunt. Welnu, dat is bij Volkswagen erg veel. De ultraluxueuze en uiterlijk zeer geslaagde Phaeton staat op ingetogen wijze deftig te zijn. Datzelfde geldt eigenlijk ook voor de Touareg, een SUV die een grote uiterlijke gelijkenis met de opper-SUV Porsche Cayenne vertoont. Wij toerden met de topmodellen door het land. De conclusie zal op voorhand duidelijk zijn: Volkswagen is zo volks niet meer. De Phaeton heeft voor de top een twaalfcilinder motor onder de kap. Met een inhoud van zes liter laat hij blijken voor niemand bang te zijn. Dat hoeft-ie ook niet, want de auto is adembenemend snel, stil en absoluut superieur afgewerkt. Uit alles blijkt dat VW met zijn eerste echte topper een daad heeft willen stellen waardoor zowel de geachte cliëntèle als de concurrentie moeten denken dat met VW in het vervolg terdege rekening moet worden gehouden. De enorme koets met een lengte van dik vijf meter oogt ranker dan hij is, een knap staaltje tekentechniek. Dat deze Volkswagen werkelijk alles biedt wat je in deze klasse verwacht, zal duidelijk zijn. Het allerknapste aan de auto is echter het marketingconcept erachter. Een Volkswagen die met wat extra's erop en aan (pianolak bijvoorbeeld, je kunt niet zonder eigenlijk ' meerprijs 3500 euro) op een prijs uitkomt van 165.000 euro (grofgezegd zo'n 365.000 oude keiharde guldens) moet de uiterst verwende cliëntèle wel heel wat bieden. Onder meer het feit eens in 'wat anders' te rijden dan de obligate S-klasse of de door velen veel te extravagant vormgegeven 7-serie. Het heeft wel wat om te zeggen: ik heb een Volkswagen gekocht en vervolgens je gehoor te laten denken: de zaken gaan niet erg best... Terwijl je met je VW echt iedereen achter je laat. Een Phaeton heeft onmiskenbaar klasse en dat geldt ook zeker voor de typen met V6 en recent geïntroduceerde V8 benzine- en V10 dieselmotor. Heel anders dan de Phaeton, maar wel opererend in dezelfde doelgroep - die immers meestal meer dan één wagen op de oprijlaan heeft staan - introduceerde VW onlangs de Touareg (Afrikaans nomadenvolk, Touareg is meervoud voor Tarqui). Wij reden de berensterke V10 dieselmotor en waren diep onder de indruk van de prestaties, zowel in het ruwe terrein als op de openbare weg. Niet alleen paart de Touareg een weldadige luxe aan superieur rijcomfort, het is met name het superieure gemak waarmee dit alles wordt gerealiseerd. Het is een auto die het concurrenten als de Range Rover en Mercedes G-klasse moeilijk moet maken en daar komt hij ' geloof me - een heel eind mee. Onder aanzienlijk minder prestigieuze vlag (VW) etaleert hij op superieure wijze zijn gegevens. Wie eenmaal Touareg heeft gereden verlangt mijns inziens niet snel naar een Phaeton omdat de Touareg eigenlijk alles in zich verenigt wat de Phaeton biedt, en meer! Het enige minpunt was het ontbreken van ParkDistanceControl in de standaarduitrusting om de grenzen van de enorme koets te bewaken.

De Touareg vereist een financiële injectie van minstens 56.300 euro. De V10 (aanrader) kost 97.000 euro.


...interviewt
Aad Ouborg gastspreker 'Succesvol Ondernemen In Barre Tijden'

...start
Sylvie Smeets: 'Deadline is deadline en afspraak is afspraak'

...stuurt bij
Ondernemen met tegenwind

...verwacht
Behoefte aan minder regels en lastenverlichting

...groeit
9 mei Kapitaaldag te Hoeven

...investeert
Succesvol Ondernemen In Barre Tijden

...rijdt
Zakelijk onderweg

...evalueert
'De passie is gebleven...'

...reist
'Een zakelijke reiziger wil meestal snel...'

...informeert
Start Revolutionair concept in Etten-Leur

...vervoert
MCA is de Brabantse makelaar in goederenvervoer

...verenigt
Belangenbehartiger EVO stelt prioriteiten

...transporteert
'Slimme oplossingen moeten het verschil maken'

...distribueert
Concrete mobiliteits- oplossingen voor de toekomst

...bereikt
Grensoverschrijdend problemen oplossen

...licht voor
'Nederland laat kansen liggen'

...bundelt
College voor Transport en Logistiek haalt praktijk de school binnen

...spreekt
In 't kort

...onderneemt
Het succes van een brievenhouder

...ontvangt
Goed omgaan met de raad van gepensioneerde ondernemers levert prijs op

...lakt
Van wijnrek tot computermeubelen

...wint
Mark en Maas the Best

...verbetert
Arbo-dienstverlening praktischer en goedkoper?

...organiseert
BOV trofee 2003 op 17 oktober 2003

...huisvest
Internationale samenwerking gaat schuil achter Border Crossing Business Park

...beveiligt
Notitie 'Beveiliging bedrijventerreinen' geeft inzicht in verantwoordelijk- heden