Uitzendorganisatie winnaar Etten-Leurse BOV-trofee
Op 17 oktober vond voor de derde keer de uitreiking van de BOV-trofee plaats in Theater Congrescentrum De Nobelaer. Het Etten-leurse
bedrijf Exotic Green is tot winnaar gekozen. De jury vindt dat de eigenaar 'supersociaal' voor zijn Poolse medewerkers is. Gastsprekers
Hans van Breukelen en Servais Knaven belichtten de sportieve kant van de avond.
Winnaar John van der List van Exotic Green is trots op zijn overwinning.
De ongeveer 275 toeschouwers konden zien hoe Exotic Green uitzendorganisatie de trofee overhandigd kreeg voor de Beste Ondernemers Visie (BOV).
Ron Rosbak, adviseur bij Syntens en juryvoorzitter: "We beoordeelden welke ondernemer het beste de neuzen van de werknemers dezelfde kant uit
heeft gekregen."
Regelmatig organiseren afgevaardigden van de juniorkamer evenementen. Het motto van de juniorkamer is: learning by doing. Door deze avond in
elkaar te draaien, doen ze ervaring op. Arco Kats, voorzitter van de BOV-commissie kan hierover meepraten: "Op de avond van de uitreiking is
alles mis gegaan, wat mis kon gaan. Wat we in elk geval geleerd hebben, is dat we alles van tevoren ruimer moeten plannen. Want op het laatste
moment hebben we heel veel moeten improviseren. Het leuke is dat het publiek daar niets van heeft gemerkt."
Het mooiste succes, is gedeeld succes
Hans van Breukelen was jarenlang keeper bij PSV. Na zijn carrière als voetbalinternational, is hij een management en consultancy bedrijf gestart.
Hij geeft presentaties, gastcolleges en trainingen. Ook op deze avond gaf de oud-PSV'er zijn visie op 'succes'. Hij is er van overtuigd dat het
succes van een bedrijf te maken heeft met het 'samenwerken als team' van de medewerkers. Hans van Breukelen: "Je moet zorgen dat bij iedereen van
het team de teamgeest in orde is. Pas als dit zo is, gaan ook de individuele prestaties omhoog." De oud-keeper gaf een aantal statements, waar je
wat van kunt leren. Zo zei hij dat het mooiste succes, gedeeld succes is.
Na de peptalk van Hans van Breukelen interviewde Felix de Bekker Servais Knaven. De wielrenner won Parijs-Roubaix en dit jaar de 17e etappe van de
Tour de France.
Presentatie van de bedrijven
Om de drie genomineerde bedrijven te leren kennen, was voor de toeschouwers in de zaal van elk bedrijf een videopresentatie gemaakt. Daarna moesten
de ondernemers één voor één plaats nemen op de strafbanken die op het podium stonden en vragen van Felix de Bekker beantwoorden. Telkens als een
genomineerde het toneel opkwam, was de spanning in de zaal duidelijk voelbaar. Allereerst kwam de presentatie van Trend Hairstylers. Deze hairstudio
heeft een goed georganiseerd personeelsbeleid. De kappers worden continue gestimuleerd om hun kennis en vaardigheden te verbeteren. Bij Trend
Hairstylers zien ze mensen als hun belangrijkste kapitaal, daarom willen ze in dit kapitaal investeren. Ze bespreken regelmatig de persoonlijke
opleidingsplannen van de medewerkers en deze krijgen volop kansen om door te groeien.
Vervolgens kwam Medisport op de bank terecht voor een interview. In dit hypermoderne paramedisch sportcentrum draait het ook om het personeel.
Deze worden nauw betrokken bij de toekomstplannen van het bedrijf, zodat de medewerkers duidelijk voor ogen hebben wat de bedrijfsdoelstelling is.
Als derde werd de film getoond van Exotic Green. De ondernemer heeft een kwekerij van witte rozen die voor de handel in verschillende kleuren
geverfd worden. Soms kon hij moeilijk aan personeel komen, daarom heeft hij zijn grenzen verbreed en werkt hij veel met Poolse arbeidskrachten.
Toen hij op een gegeven moment zoveel mensen in dienst had en ze niet allemaal werk kon bieden, is hij ze onder gaan brengen bij andere bedrijven
die werkzaam zijn in de groente, glasbloem, industriële en logistieke sector. Zo is het idee ontstaan van een uitzendbureau voor Poolse vakmensen.
Supersociaal naar zijn medewerkers
Uit handen van jury krijgt John van der List van Exotic Green uitzendorganisatie de prijs uitgereikt. Ron Rosbak licht toe waarom de prijs naar dit
bedrijf gaat: "De driekoppige jury heeft de drie bedrijven beoordeeld op de criteria: strategie, missie, visie, cultuur en organisatiestructuur. We
hebben deze items onafhankelijk van elkaar becijferd en we kwamen allen tot dezelfde winnaar. De belangrijkste reden was dat Exotic Green
uitzendorganisatie de doelstelling die ze had omschreven in het businessplan binnen zo korte termijn ook daadwerkelijk heeft waargemaakt. De ondernemer
kent al zijn 300 werknemers persoonlijk en coacht ze bij wekelijkse inloopavonden, waarbij hij de knelpunten met hen bespreekt. In onze ogen is hij
supersociaal naar zijn medewerkers. Op het gebied van sportiviteit voldeed hij ook aan de criteria. Hij verzorgt taallessen en regelt huisvesting. Wat
hij wil bereiken, communiceert hij duidelijk en helder naar zijn medewerkers. Bij hem zagen we duidelijk dat als je een bepaald doel voor ogen hebt,
je ook dat doel kunt bereiken."
|