Een ervan is de bedrijfsautovariant van de opmerkelijke PT Cruiser waarvan het aanbod wat werd uitgebreid. Voortaan is de 1.6i Classic het
zakelijke instapmodel terwijl er nu ook een variant te koop is met 2.2 liter CRD dieselmotor. Beide varianten van deze Custom Van beleefden
in Amsterdam hun primeur. De uitrusting is gelijk aan die van de personenwagens.
Echt mooier werd de Custom Van er niet van; voor het verkrijgen van de bedrijfsautostatus moest een deel van het dak achterin worden verhoogd.
Daardoor werd wel een ruimteaanbod van in totaal 1,1 kubieke meter gecreeërd. De vlakke laadvloer is afgewerkt met tapijt.
Instappen en wegwezen kan bij de dealer vanaf 15.555 euro (ex. BTW).
Citroën C5 Break
Citroën C5 Break Service en C8 Service
Citroën Nederland heeft de Bedrijfsauto RAI aangegrepen om met twee varianten te komen die, naar eigen zeggen, een grote rol moeten gaan spelen
in het hogere D1-segment. Met de C5 Break Service en de C8 Service geeft het merk letterlijk ruimte aan twee modellen die garant staan voor
ruimteaanbod, comfort en representatie. Het segment waarin bedie auto's zich nu wagen omvat 5 procent van de in Nederland verkochte bedrijfswagens.
Voor de C5 Break Service werd het dak met een aantal centimeters verhoogd en kreeg de laadruimte een volkomen vlakke vloer. Voor deze Break Service
wordt een tussenschot van dertig centimeter hoog gemonteerd. Belangrijk pluspunt van de C5 is en blijft de Hydractieve hydropneumatische vering die
niet alleen zorgt voor een hoog comfort maar bovendien de wagenhoogte constant houdt. De Break Service wordt leverbaar vanaf 17.832,- euro (ex. BTW).
Met de C8 Service voldoet Citroën aan de steeds groter wordende vraag naar zakelijke ruimteauto's. Hoewel in de 'gewone' C8 de stoelen kunnen worden
uitgenomen wil een aantal ondernemers een meer permanente inrichting tot bedrijfswagen, niet in de laatste plaats natuurlijk door het belastingvoordeel
dat hierop nog steeds bestaat. De C8 Service is leverbaar vanaf 23.710,- euro (ex. BTW).
Ford Transit Majestic
Ford Transit Majestic
Ford hield zich tamelijk rustig tijdens de Amsterdamse beurs. Geen wereldschokkende primeurs deze keer maar wel een aardige doorontwikkeling van de overbekende
Transit, de Transit Majestic. Een versie die nóg meer laadruimte biedt dan de reguliere versies. De Majestic opbouw is geheel vervaardigd van kunststof met
standaard een cabine-overbouw die een dakspoiler overbodig maakt. Ten opzichte van de normale versies levert de Majestic opbouw een brandstofbesparing op van zo'n
acht procent. Zoals te doen gebruikelijk bij Ford, woekert het bedrijf met het aantal uitvoeringen. Dat is wederom enorm.
Prijzen starten bij 23.265 euro (ex. BTW) voor de versie met een laadvolume van 15 kubieke meter.
Wereldprimeur voor Mercedes-Benz Vito
Bij Mercedes-Benz stond, uiteraard, de fonkelnieuwe Vito in het middelpunt van de belangstelling.
Mercedes-Benz Vito
Dit volledig nieuwe concept, nu met achterwielaandrijving, lost zijn voorganger af waarvan in zeven jaar ruim 500.000 exemplaren zijn gebouwd. In vergelijking tot
zijn voorganger onderscheidt de neiuwe versie zich door een breder toepassingsgebied, waarbij klanten kunnen kiezen uit drie voertuiglengtes: van 4.748 mm tot 5223 mm.
Er worden drie turbodieselmotoren leverbaar en twee zespitters die loodvrij lusten. De maximale inhoud van het laadruim is gemeten op 6,49 kubieke meter. Uiteraard
speelde veiligheid een grote rol bij de ontwikkeling van de nieuwe Vito. Mercedes-Benz heeft hierin op personenwagengebied natuurlijk een grote expertise opgebouwd
en deze wordt benut voor de nieuwe generatie bedrijfsauto's. Van de Vito is ook een Combi beschikbaar, geschikt voor maximaal negen inzittenden, de bestuurder
meegerekend.
De nieuwe Vito staat zelfs nu al bij de bedrijfswagendealers van Das Haus. De vanafprijs bedraagt 15.850 euro (ex. BTW).
Nissan Kubistar
Interieur
Nissan Kubistar vanaf heden leverbaar
Nissan vervolmaakte zijn leveringsprogramma voor wat betreft bedrijfswagens met de introductie van een lichte bedrijfsauto: Kubistar genaamd. Deze nieuwe 'kleine gigant'
is in tal van uitvoeringen vanaf oktober leverbaar. De serie omvat een uitgebreid gamma met flexibele laadvloeren, een keuze uit drie diesel- en twee benzinemotoren en een
strak modern design. Hét toverwoord bij de ontwikkeling van deze Kubistar was functionaliteit. Vandaag dat deze nieuweling leverbaar is met tal van deurcombinaties. Daarnaast
staan lage bedrijfsonkosten hoog in het vaandel van deze Nissan. Japanse auto's geven hierin sowieso de toon aan en het lijkt niet aannemelijk dat deze Kubistar hierop een
uitzondering vormt. Met de introductie van deze Kubistar wil Nissan in Europees verband in totaal vijf procent marktaandeel verwerven. Ambitieus, want in 2002 bedroeg dit
aandeel in Europees verband 3,9 procent.
De Kubistar prijslijst begint bij 8854 euro (ex. BTW). De auto's zijn vanaf heden leverbaar.
Wereldprimeur: Opel Movano
Met de wereldpremière van de Opel Movano toont Nederlands meest verkochte merk personenauto's dat het ook in de bedrijfswagenmarkt haar deuntje meefluit.
Opel Movano
Met de introductie van de Movano bood Opel Amsterdam zelfs een wereldprimeur aan. De Movano is Opel's grootste bedrijfswagen. Met een breder modellenprogramma,
nieuwe motoren, meer varianten en een fris ontwerp gaan de Duitsers uit Rüsselheim de strijd aan in een felbevochten segment. Er zijn twee nieuwe dieselmotoren
beschikbaar, met 100 en 136 paardenkrachten.
De Movano volgt zijn voorganger op die sinds 1999 72.000 exemplaren als verkooporders liet schrijven. Langere serviceintervallen, een nieuwe zesversnellingsbak
en veel varianten, dat zijn zaken waarmee Opel nieuwe en bestaande klanten wil overhalen een Movano aan te schaffen. Afhankelijk van de uitvoering biedt een
Movano een ruimteaanbod van minimaal 8 kubieke meter.
Tegelijkertijd werden de prijzen bekend gemaakt: voor een nieuwe Movano wil een dealer minimaal 15.885 euro overgemaakt zien naar zijn bedrijfsrekening.
Volkswagen Caddy
Volkswagen steelt de show met nieuwe Caddy
Zonder twijfel was de nieuwe Caddy van Volkswagen dé ster van de Bedrijfsauto RAI wanneer we spreken over het lichte bedrijfswagensegment. Stond zijn voorganger nog
op het onderstel van de populaire compacte Polo, de nieuwe Caddy groeide aan alle kanten, mede doordat hij zijn platform deelt met de nieuwe Golf V en de Touran (overigens
ook als Van leverbaar). Meer ruimte dus, en een nog flexibeler indeling, dat moet de nieuwe Caddy tot een succes maken. Nog een bijzonderheid op de stand van VW was de
ultraluxueuze handgebouwde terreinbeul Touareg, hier getoond in chique Van-jas. Eigenzinnige ondernemers die wel zin hebben in zo'n luxueuze terreinridder doen vast hun
voordeel met het ontbreken van BPM op dit model. Maar de Caddy, het paradepaardje van VW tijdens de show. De nieuweling is leverbaar in zowel korte als lange(re) variant.
De Caddy veranderde in wezen van een personenwagenderivaat tot een zelfstandig ontwikkeld model. Deze nieuweling is zelfs verkrijgbaar als personenautovariant met maar
liefst zeven zitplaatsen. Daarmee vormt de Caddy een regelrechte bedreiging voor auto's als de Citroën Berlingo en Peugeot Partner. Heel belangrijk: zelfs de minst ruime
'nieuwe' Caddy overtreft het laadvolume van zijn voorganger met zo'n 300 liter (nu 3,2 kubieke meter). In eerste instantie komen vier motoren beschikbaar, twee op benzine
(1.4 en 1.6 liter) en twee diesels (Sdi en Tdi). De instapprijs voor de Caddy is bepaald op 9995 euro. De auto's staan vanaf april/mei 2004 bij de dealers. De Touareg Van
begint bij een prijs van 39.155 euro (ex. BTW).