Op de verbouwingsmarkt zijn tienduizenden aanbieders actief, van aannemers en klussenbedrijven tot beunhazen en "mannetjes". De afschaffing
van de Vestigingswet in 2005 zal ongetwijfeld leiden tot een verdere wildgroei van schimmige aanbieders. Nu al zien veel consumenten door de
bomen het bos niet meer. BouwGarant is bedoeld om het kaf van het koren te scheiden. Voor de consument biedt het BouwGarant-logo de zekerheid
dat hij kiest voor vakmanschap en betrouwbaarheid.
Kantoren
Tot voor kort was BouwGarant uitsluitend een verzekeringsproduct voor verbouwingen. Daarnaast bestond er het NVOB-keurmerk voor de consumentenmarkt.
Vorig jaar is het NVOB opgegaan in de nieuwe ondernemersorganisatie BouwNed. Bevordering van de kwaliteit van de 4.000 aangesloten bouwbedrijven is
een van de speerpunten van het beleid van BouwNed. Na uitvoerig overleg met de achterban werd besloten het vroegere NVOB-keurmerk en de
BouwGarant-verzekering aan elkaar te koppelen. Hierdoor is een nieuw kwaliteitslabel ontstaan waarvoor de naam BouwGarant is gekozen. De
BouwGarant-aannemer dient te voldoen aan strenge kwaliteitseisen en zich te houden aan klantgerichte gedragsregels. Omdat de BouwGarant-aannemer
beschikt over de juiste diploma's en aantoonbare ervaring, is de consument verzekerd van vakmanschap. Ook hoeft de opdrachtgever niet te twijfelen
aan de betrouwbaarheid van de BouwGarant-aannemer. Afspraken worden schriftelijk vastgelegd en alle noodzakelijke verzekeringen zijn afgesloten.
Verder hanteert de BouwGarant-aannemer een vaste procedure voor de behandeling van klachten. Indien aannemer en klant er desondanks samen niet
uitkomen, dan kan een beroep worden gedaan op de BouwGarant Servicedesk. Die zal bemiddelen om tot een voor beide partijen bevredigende oplossing
te komen.
BouwGarant-aannemers bieden hun klanten nog een extra zekerheid: de VerBOUWgarantie. Dit exclusieve BouwGarant-product biedt ondermeer een garantie
op de constructie en op herstel van opleveringsgebreken. Voor de VerBOUWgarantie wordt een kleine premie in rekening gebracht die afhankelijk is van
de hoogte van de aanneemsom (b.v. 34 euro bij een verbouwing van 45.000 euro). De Vereniging Eigen Huis beveelt deze verzekering bij haar leden aan.
De Stichting Bouwgarant toetst haar deelnemers periodiek op hun bedrijfsvoering, de kwaliteit van hun producten en de dienstverlening aan hun klanten.
Klachten van opdrachtgevers spelen hierbij uiteraard een belangrijke rol. Bedrijven die stelselmatig niet blijken te voldoen aan de eisen, worden door
de stichting geroyeerd. Zij mogen zich dan niet langer als BouwGarant-aannemer profileren.
Meer informatie op: www.bouwgarant.nl
Beunhazen in de regio
Beunhazerijbestrijding is belangrijk voor particuliere opdrachtgevers en voor BouwNed-leden. Particulieren willen immers verzekerd zijn van een goed
bouwproduct en raken benauwd bij alle problemen die ontstaan als hun opdracht niet goed uitgevoerd wordt.
SBAB
Beunhazerijbestrijding wordt verzorgd door de Stichting Belangenbehartiging Algemene Bouwbelangen (SBAB). Als werken in het zwarte circuit uitgevoerd
worden, dan komt de SBAB in het geweer. Die spoort dit soort zaken actief op en brengt ze aan bij de rechtbank. Dit alles op basis van de vestigingswet
die nog tot 2006 in werking zal zijn.
Leven na de vestigingswet
Na de afschaffing van de vestigingswet wordt het voor de bouwers zaak om zich in de markt te onderscheiden door kwaliteit. Hulpmiddelen hiertoe zijn
het behalen van de diverse certificeringen en labels, zoals het nieuwe Bouwgarant. Daarnaast proberen veel bedrijven een positief signaal te geven door
de nieuwe gedragscode te tekenen. Belangrijk blijft dat in de afgeleverde producten de reputatie van een kwaliteitsbouwer kan worden herkend. Gaan
opdrachtgevers toch in zee met beunhazen dan is het risico groot. Werken met beunhazen lijkt aantrekkelijk doordat zij vaak goedkoper kunnen leveren.
De reden hiervoor is dat zij zich niet aan voorschriften houden met alle mogelijke gevolgen van dien. Bij BouwNed aangesloten bedrijven geven opdrachtgevers
waar voor het geld.