In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Januari 2004













advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be




Inschrijven voor Brabantse Internet Trofee tot 1 februari 2004

Voor de vierde keer organiseert het Communicatie Netwerk Baronie, een beroepsvereniging van mensen die werkzaam zijn in de communicatiebranche (www.cnbnetwerk.nl), de wedstrijd om de meest interactieve website van Brabant. Elke ondernemer, groot of klein, organisatie, vereniging of overheidsinstelling kan de eigen website aanmelden voor deze wedstrijd.


De inzendingen worden beoordeeld door de leden van het Communicatie Netwerk en door een vakjury. Alle deelnemers krijgen na afloop van de wedstrijd de beoordelingsresultaten en het juryrapport van de beste sites toegestuurd. De beste sites staan centraal tijdens de feestelijke uitreiking op maandag 8 maart in Downtown, de discotheek van Holland Casino Breda.

Internet wordt volwassen
Op 22 december 2003 waren er in Nederland meer dan 1.000.000 sites met een domeinregistratie .nl uitgegeven. In ruim 10 jaar tijd is het internet een enorm belangrijk en volwaardig communicatiemiddel geworden. Om zaken te zoeken en aan te bieden. "Deze ontwikkeling is voor het Communicatie Netwerk Baronie", aldus Tjebbe Will, één van de organisatoren van de BIT-trofee, "de reden geweest om ook dit jaar voor de vierde keer de wedstrijd voor de meest effectieve website van de provincie Brabant te organiseren. Voor de leden van het CNB is het ieder jaar weer een uitdaging om zoveel verschillende websites te beoordelen. Voor alle deelnemers is het een goede mogelijkheid om de presentatie op het net gratis te laten vergelijken met andere sites."

Geen grote budgetten
Dit jaar kunnen alle bedrijven, verenigingen en (overheids)organisaties uit heel Brabant meedoen aan de BIT-trofee. "Dat is voor het eerst," vult Jochem Vlemmix aan. "Tot 2003 beperkten wij ons tot het verzorgingsgebied van de Kamer van Koophandel West-Brabant. Dit jaar hebben we gekozen voor de hele provincie. En hierbij gaat het niet om grote budgetten of imposante websites. Bij de aanmelding van de BIT-trofee geeft de deelnemer zelf aan wat de doelstellingen van de site zijn. En die zijn voor een sportvereniging totaal anders dan voor een autodealer of een overheidsinstelling. Bij de beoordeling door de leden van het CNB wordt terdege rekening gehouden met de doelstelling van de site. De winnaar van 2003, Nickerson-Zwaan uit Made, is daar het beste voorbeeld van. De website van dit gespecialiseerde zadenbedrijf kent eigenlijk maar een hele kleine doelgroep, nl. de directe afnemers van het bedrijf. Maar die zitten wel wereldwijd. Door de goede website is het mogelijk om de afnemers overal ter wereld op een smaakvolle en efficiënte wijze van de juiste informatie te voorzien. Het draait bij een goede website dus niet om het budget; maar om het bereikte resultaten. En juist op dit punt kunnen kleine ondernemingen hele ogen gooien. Bijv. een van de genomineerde van 2003, www.planetevent.nl, heeft met een beperkt budget toch een aansprekende site ontwikkeld. Zo aansprekend zelf dat de site is bekroond als de beste website in de evenementenbranche.

Meerdere prijzen, ook voor de ontwerper
Dit jaar worden er naast de BIT-trofee ook vier prijzen uitgereikt in deelcategorieën. Het gaat om een award voor de ontwerper, waarbij vooral wordt gelet op design en typografie, verder zijn er trofee's voor e-commerce; dus het daadwerkelijk doen van aankopen via het internet en voor interactiviteit, bijvoorbeeld het digitaal opvragen van informatie bij een gemeente of het online maken van afspraken bij de tandarts. De vierde trofee is een zgn. specialty-award. Deze trofee wordt toegekend door de leden van het Communicatie Netwerk en is bedoeld voor één onderdeel van de site dat extra opvalt. Dat kan een banner zijn, of bijv. de hele mooie panorama-fotografie op de in 2003 genomineerde site van de winkeliersvereniging www.wilhelminastraat.nl.

Tijdens een speciale ledenbijeenkomst wordt de winnaar van deze award gekozen. De BIT-trofee is voor één van de drie ondernemers die de site het best kan toelichten tijdens de prijsuitreiking op maandag 8 maart. Hierbij gaat het natuurlijk om de site, maar ook om de vraag hoe past die site in de totale communicatiestrategie van de onderneming, vereniging of instelling. De definitieve uitslag wordt bepaald door een vakjury waarin diverse prominente (internet)ondernemers zitting hebben.

De vakjury bestaat uit Cisca Joldersma, lid van de Tweede Kamerfractie voor het CDA, Guikje Roethof, internetondernemer en o.a. bestuurslid van Stichting SeniorWeb, Marianne Brouwers, management consultant en voorzitter van Stichting Gaia, netwerk voor vrouwelijke ondernemers, Gerard Gielen, internetspecialist bij TCC en docent aan de NHTV, Gerard Prins e-manager van Unilever en gekozen tot e-manager van 2002, Rob Pietjouw, e-manager Nationale Nederlanden en Herman van Olphen, vormgever en directeur van Bureau Smidswater bNO.

Feestelijke uitreiking
De BIT-trofee 2004 wordt uitgereikt tijdens een openbare CNB-bijeenkomst op 8 maart in Downtown onder Holland Casino Breda. "Net als andere jaren," aldus Peter Dirven van het CNB, "kiezen wij voor een locatie die past bij het thema van de uitreiking. Sprak vorig jaar Christiaan Alberdingk Thijm in de Bredase popthema MEZZ over auteursrechten en het gebruik van het uitwisselingsprogramma KaZaa, dit jaar is het thema Internet en Kansspelen. Uit onderzoek blijkt dat bijna 4% van de internetpopulatie deelneemt aan kansspelen via het internet. De geschatte bestedingen in Nederland bedragen volgens cijfers van het College van Toezicht op de Kansspelen tussen de 50 en 135 miljoen Euro. Henk Kivits, bestuursvoorzitter van Holland Casino geeft een nadere toelichting op de innige relatie tussen het internet en kansspelen.

Meer Informatie
Meer informatie over de BIT-trofee, het Communicatie Netwerk Baronie en de andere activiteiten van het CNB is te vinden op de website www.cnbnetwerk.nl (deze site is van deelname uitgesloten).


...informeert
BZW gaat voor krachtige ondernemerslobby

...start
Koopjes kopen via het net

...patenteert
Rodenburg Groep patenteert vinding wereldwijd

...onderneemt
"Lijkt me leuk om zelfstandig ondernemer te zijn"

...initieert
"West-Brabant heeft eenduidige missie nodig"

...rijdt
Zakelijk Onderweg

...bereikt
"Ik was geen natuurtalent, maar heb er veel aan gedaan om de top te bereiken"

...organiseert
Inschrijven voor Brabantse Internet Trofee tot 1 februari 2004

...spreekt
Eendracht maakt nog steeds macht

...leest
In 't kort

...wenst
Gemeenten wensen voor 2004
Roosendaal
Etten-Leur
Dongen
Breda
Gilze en Rijen
Oosterhout
Bergen op Zoom
Moerdijk
Steenbergen

...start door
Voor faillissement al bezig zijn met doorstart

...zoekt
Regionale samenwerking beste instrument tegen tekort bedrijfs- terreinenmarkt

...steunt
NVM Vastgoed management staat achter nieuw huurbeleid VROM

...concludeert
Menselijke maat terugbrengen in retail