Peter van der Meyden (45 jaar) en Corné Coppens (34) zijn met Supercross City uit idealistische redenen begonnen. Ze rijden allebei graag motor en wilden
daar iets mee doen. Peter heeft zestien jaar in de bouw gezeten en heeft zijn bedrijf in afdichtmaterialen tweeënhalf jaar geleden verkocht. Corné had een
handelsonderneming in cross- en off-roadmotoren naast zijn baan als vrachtwagenchauffeur. Peter: "We hebben onderzoek gedaan naar wat mogelijk is in deze
branche. Het leek onmogelijk je boterham te verdienen met onderhoud, reparatie en verkoop van motoren: deze markt is verzadigd. Dus moesten we iets anders
zoeken. Toen we onze ideeën naast elkaar legden, kwamen we erachter dat we beiden iets wilden doen op indoor niveau. Het moest iets anders zijn dan karten,
maar toch gerelateerd zijn aan de motorsport. Toen vonden we een adres in Tsjechië, waar rally crossbuggy's gebouwd worden. We denken zelf dat het een gat
in de markt is." Anderhalf jaar geleden hebben Peter en Corné de benodigde vergunningen aangevraagd, daarna volgde een verbouwing en in juli 2003 is Supercross
City geopend.
Crossers zitten in een kooiconstructie met afsluitbare traliedeuren
Aan de A58 tussen Breda en Tilburg op het industrieterrein Broekakkers in Gilze ligt het racecentrum. De locatie is centraal gelegen voor mensen uit Nederland,
België en Duitsland. Corné: "Deze locatie ligt naast mijn ouderlijk huis. Op het veldje waar tegenwoordig de loods staat, croste ik vroeger met mijn motor.
Ik vond het niet leuk toen hier destijds gebouwd werd. Maar ik had niet kunnen denken dat ik er ooit op deze manier terug zou komen." Als je vanaf de weg het
parkeerterrein oprijdt, verwacht je niet dat er in de hal een binnencircuit schuilt, waar je kunt crossen. De twee motorliefhebbers zijn ook de exclusieve
dealer van crossbuggy's in de Benelux. Corné: "We verkopen de buggy's vaak aan mensen die een stukje land hebben. Meestal zijn het vaders die met hun zonen
komen." Corné zegt dat de buggy's superveilig zijn. Vanzelfsprekend dragen bestuurders een helm en zitten ze veilig op kuipstoelen waarbij ze met een
vierpuntsgordel stevig op de plaats worden gehouden. Crossers zitten in een kooiconstructie met afsluitbare traliedeuren. Mochten ze over de kop gaan dan
blijven ze toch in het voertuig hangen. Op de baan die een oppervlakte van 2000 vierkante meter heeft, kunnen acht personen tegelijkertijd rijden en de
maximumsnelheid is 55 kilometer per uur. De begeleiding op de baan is heel erg goed. Corné: "Onze medewerkers hebben een afstandsbediening die alle buggy's
in één keer uitschakelt als er iets gebeurt." Naast de winkel waar motors, kleding en accessoires verkocht worden, bevindt zich de racebaan. Peter: "Motorrijden
is een dure aangelegenheid, daarom proberen we onze artikelen zo scherp mogelijk aan te bieden."
Buggy komt los van de grond
De ondernemers waren de eersten in Europa die deze buggy's lieten rijden. Later kwamen ze er achter dat ze ook de eersten ter wereld waren, die deze vorm van
gemotoriseerd binnenracen aanbood. Peter: "Nadeel was wel dat we daarom alles zelf moesten uitzoeken, we konden niet bij iemand gaan kijken hoe die het deed.
In het begin wisten we niet wat voor soort ondergrond we moesten gebruiken voor de baan. Geel zand blijft niet bij elkaar en met asfalt is het niet spannend
genoeg. We hebben uiteindelijk voor gebroken puin gekozen. Op de baan hebben we een aantal niveauverschillen en heuvels aangebracht, zodat de buggy's echt van
de grond loskomen. Ook heeft de baan snel opvolgende bobbels en hobbels waardoor het rijden erg intensief is. De bedoeling is juist om zo min mogelijk grip te
houden met de ondergrond. Toen de baan uiteindelijk naar onze zin was, hebben we een aantal kennissen uitgenodigd om te oefenen. Dit was wel goed, want Corné
en ik crossen al ons hele leven. Wij konden goed het circuit rijden, terwijl de baan voor de gemiddelde bezoeker moeilijk berijdbaar bleek. De bochten waren
te scherp en de heuvels te hoog. Nu is de baan ook leuk voor onervaren mensen." De klanten die bij Supercross City komen variëren van motorsportliefhebbers
tot mensen die een bedrijfsuitstapje of vrijgezellenfeest hebben. Het is mogelijk er te lunchen, dineren of te barbecuen. Corné: "We hebben gemerkt dat
autoliefhebbers hier graag komen. Maar eigenlijk komen allerlei soorten groepen hier. Zo hadden we laatst een groep chirurgen op bezoek die het ook heel
spannend vond."
Informatie
E-mail: info@supercrosscity.nl
Internet: www.supercrosscity.nl