Alfa Romeo GT: genietbaar alternatief
Ondernemers met spirit en durf hadden tot voor kort niet zo gek veel keus als het op een autokeuze aankwam waarbij de carrosserievorm sportief
moest combineren met een dieselblok in het vooronder omdat er jaarlijks veel kilometers onder de banden doorglijden. Veel meer smaken dan een
(overigens heerlijke) BMW 320 Cd waren er eigenlijk niet.
Alfa Romeo GT
Alfa Romeo, een merk dat zich bij uitstek leent voor sportief rijgedrag, zag het gaatje in de markt en kwam onlangs met een alternatief: de GT. Op basis
van de al langer bestaande 156 werd een schitterende koets getekend en, heel bijzonder voor een coupé, een moderne zelspanbrander van 150 pk in het
motorruim geschroefd. Natuurlijk: de Alfa is een liefhebbersauto en zal dat altijd wel blijven. Maar de italianen hebben er wel veel aan gedaan de auto
toch toegankelijk mogelijk te maken voor een zo breed mogelijk publiek. Een van de voordelen ten opzichte van de BMW is bijvoorbeeld de aanwezigheid van
een derde deur en neerklapbare achterzittingen waardoor de auto direct beter inzetbaar is bij grotere bagagestukken.
Eerlijk is eerlijk, de GT met hypermoderne MultiJet dieselmotor is een van de begeerlijkste Alfa's die ik ooit heb gereden. Niet alleen ziet-ie er gelikt
uit zowel van binnen als van buiten - hij stuurt snaarstrak en heeft in de 1.9 JTD-blok een heerlijke motorisering gevonden.
Deze motor is de modernste variant van het door het Fiat-concern uitgevonden common-rail injectiesysteem voor dieselmotoren. Deze MultiJet heeft daarbij
ook nog eens vier kleppen per cilinder en die betere ademhaling merk je absoluut tijdens fel optrekken. In de GT heb je eigenlijk nooit het gevoel dat
de auto amechtig wordt. Hij is snel genoeg in zijn (tussen)sprintjes en ligt daarbij nog eens als een huis op de weg. Bovendien is de auto stil zat en
produceert voorzover je hem hoort, een lekker sportieve brom.
De GT heeft een prachtig, door Bertone, getekend lijnenspel waardoor hij niet eens poenig overkomt, maar juist sportieve klasse verraadt. De markt voor
deze auto's is natuurlijk niet zo groot maar diegenen die een sportieve auto zoeken waarmee op economisch verantwoorde wijze veel kilometers kunnen worden
gemaakt hebben er met deze GT 1.9 MultiJet een uiterst genietbaar alternatief bij gekregen.
De GT met 1.9 JTD MultiJet is leverbaar vanaf 36.445 euro (inclusief BTW).
Franse coupé-cabrio versies: smaken verschillen
Franse auto's zijn populair in Europa en ook in Nederland doen met name Peugeot en Renault uitstekende zaken. Met name Renault afficheert zich de laatste
jaren als een trendy merk en komt derhalve met carrosserielijnen die wel met een heel scherp potloodje zijn getrokken. Peugeot, van oudsher al behoudender,
boort met zijn klassiekere lijnen absoluut ook een grote markt aan. Beide merken introduceerden onlangs een coupé-cabriolet, op basis van hun bestverkopende
type: de 307 van Peugeot en de Mégane van Renault.
Wie het lijnenspel van de carrosserie bekijkt zal het opvallen dat Peugeot voor wat zachtere, ronde lijnen opteert terwijl Renault kiest voor scherp. Smaken
verschillen, maar dat beide fabrikanten er succes mee hebben is buiten kijf. Zo'n tweehonderd exemplaren per merk rijden er maandelijks van de showroom uit.
Een kwestie van smaak derhalve.
De Ondernemer reed met beide auto's en kwam tot een aantal opmerkelijke verschilpunten. In de eerste plaats is het opvallend dat Renault gekozen heeft voor
een glazen dak waardoor, ook als de auto gesloten is, meer licht in valt. Dat oogt wat moderner maar is tegelijkertijd waarschijn iets kwetsbaarder al shet
dak achterin de kofferbak ligt gevouwen en je toch nog wat bagage kwijt wilt. Peugeot heeft ervoor gekozen de achterruit iets hoger in het dak door te trekken
waardoor de carrosserielijn een bijzonder vorm krijgt. Het interieur van de Mégane CC is ook wat strakker vormgegeven wat sommigen als wat 'kil' ervaren.
Renault werkt ook niet meer met een sleutel maar geeft na betaling van het koopbedrag de nieuwe eigenaar een een chipcard af die middels een zendersysteem
met de auto is verbonden. Druk op de startknop en de motor slaat aan of af, al naargelang de opdracht. In de praktijk is het niet praktischer of minder
praktisch, het is om het even en het ligt eraan waar je aan gewend bent. De Mégane laat zich ten opzichte van de 307 wat lichter bedienen, schakelaartjes
bewegen zich makkelijker en eigenlijk voelt de hele auto wat kwikzilveriger aan. De Peugeot daarentegen heeft een sportiever (lees strakker) afgesteld
onderstel wat ook zijn liefhebbers heeft; de Mégane is meer geënt op comfortabel zoeven. Beide modellen hebben een redelijk ruime keuze uit
motoren beschikbaar.
Altijd moeilijk om een keuze te maken tussen twee, op het eerste gezicht, gelijkwaardige modellen. De persoonlijke voorkeur van uw scribent gaat afgetekend uit
naar de Mégane CC. Die is comfortabeler, heeft een iets lichtere bediening en de vanafprijs is ook nog eens een paar duizend euro goedkoper.
Ford Transit
Diesel-kracht voor Ford Transit
Ford levert met ingang van heden supersterke TDCI-krachtbronnen in haar Transit modellenreeks. Het gaat hier om de Duratorq TDCI-motor, uiteraard voorzien van
common-rail en turbo, met een cilinderinhoud van twee liter. Deze motor levert in deze Transitversie 125 paardenkrachten. In eerste instantie worden de
voorwielaangedreven Transits met deze motor leverbaar; later volgen ook de achterwiel aangedreven varianten. De Transit met turbodieselmotor die honderd
paardenkrachten genereert blijft gewoon leverbaar.
|