Seminar ING Bank
In China ligt de grote uitdaging
Zakendoen met China. Volgens ING Bank biedt dit land met bijna 1,3 miljard consumenten volop kansen voor het Nederlandse
bedrijfsleven. Onlangs werd in het Eindhovense Evoluon een heus China seminar gehouden door deze bank. De grote vragen
'Waar liggen de kansen?' en 'Wat zijn de voetangels voor Chinees zakendoen?' werden voor de 400 aanwezige ondernemers
beantwoord.
Decennia geleden werd Japan als een economische bedreiging gezien. Nu hoor je soms soortgelijke geluiden over de Chinezen.
"China moet je juist als uitdaging zien! Kijk naar wat er in Japan tot stand is gebracht en de positieve invloed daarvan op de
wereldeconomie. Die kracht zal bij China nog veel groter zijn. Simpelweg omdat er meer Chinezen zijn en het land veel groter is
dan Japan." De opening van de heer Van den Brink, directeur van de divisie Wholesale, mag er zijn. Twee sterke punten van China
kunnen voor westerse ondernemers interessant zijn. Collega Van den Bergh, directeur Bedrijven & Instellingen van de West- en
Midden-Brabantse ING Bank, vertelt: "Je kunt inspelen op de Chinese groei door er je producten te verkopen. Wij als ING zijn
ook actief op de Chinese markt met bankproducten en verzekeringen. Anderzijds is het lage kostenniveau in China zeer interessant.
De outsourcing van activiteiten vanuit Europa en Amerika is momenteel erg populair. Ondernemers kunnen daar hun productiefaciliteiten
geheel of gedeeltelijk vestigen."
Bedrijfsstrategie
De angst dat een deel van de Nederlandse welvaart naar China verdwijnt, deelt Van den Brink niet. "Hier koop je een DVD-speler voor
39 euro. Die is met onze hoge loonkosten dus nooit meer in Nederland te maken. Je zult zien dat steeds meer productie verdwijnt naar
goedkopere landen. Er vertrekt dus werkgelegenheid, maar die komt ook weer terug op een andere manier. Nederland is goed in handelen,
transport en ontzettend sterk in bedrijfsprocessen organiseren. Nederland moet dus veel handelen en daarnaast de benodigde productie
daarvoor wereldwijd organiseren. Als bedrijfsleven moet je je op die uitdaging richten." Op dit moment zijn ook veel van de grote
bedrijven in onze regio zich aan het oriënteren op hun Chinese kansen. Helaas is de route naar Chinees succes niet zonder valkuilen.
"Productieverplaatsing naar China moet passen in de bedrijfsstrategie. Er zijn veel variabelen die opgeteld net wel of net niet China
tot de juiste keuze maken. Produceren is één, maar de logistieke functie is ook zeer belangrijk. China is natuurlijk een enorm land en
als je productie verplaatst naar de binnenlanden van China moet je dat als bedrijf ook logistiek aankunnen. Verder kun je denken aan
andere zaken als opleidingsniveau van de bevolking en subsidie van de lokale overheid," weet Van den Bergh.
Tips
Tijdens het middagprogramma vertelden de kenners in het Evoluon over hun Chinese ervaringen. Tom Engbers, algemeen directeur van Haceka
vertelde over het herstructureringsproject Apollo (badkameraccessoires). Hij hield zijn gehoor voor de reorganisatieperiode zo kort
mogelijk te houden.
"Het Nederlandse personeel weet namelijk dat het snel over zal zijn met de productie en de motivatie neemt af." Directeur Berry den Bezemer
van Interflexible Solutions rekende de financiële voordelen van de gang naar China haarfijn uit. Hij kwam tot mogelijke besparingen op
productiekosten van rond de zestig procent. Piter de Jong, gezeteld in de directie van ING Bank Sjanghai somde even later de Chinese
sectoren van de toekomst op: "Toerisme, Chinese medicijnen, IT en alternatieve energie gaan hoge ogen gooien." Rob Beset van Batavus had als
belangrijkste conclusie 'om er te halen, moet je er zijn'. Na de pauze vertelde Eelco van Solkema van PriceWaterhouseCoopers over ondermeer
de Chinese rechtsvormen. De FE (Foreign Enterprises) en FIE (Foreign Investment Enterprises) begonnen te leven. Gerard van Loon van het Bredase
Princess vertelde dat dit bedrijf een succesvol parapluconcept heeft voor ontwikkeling en productie in China. Jos van Hulten van de Kamer van
Koophandel sloot de rij sprekers met een uitleg over de handelsmissies naar China.
|