FGH Vastgoedprijs 2004:
De Oscar onder de vastgoedprijzen voor 't Sas
't Sas in Breda is een jaar open en nog steeds is de waardering voor het project niet te stillen. Niet vreemd, de fraaie
binnenstedelijke inbreiding, waar winkelen en wonen in ultieme harmonie samengaan, blijft bewondering oogsten.
René Maas en Martin de Boer
Onlangs kreeg het project van René Maas en Martin de Boer de FGH Vastgoedprijs 2004. Beide initiatiefnemers zien het als een kroon op
't Sas. "De Oscar onder de vastgoedprijzen", zegt de Zundertse ontwikkelaar en aannemer Maas. Decorateur en winkelhouder De Boer vult
aan: "We hebben hier een onderscheidend aanbod ondernemers. Zaken, die elkaar versterken en uitblinken in stijl, originaliteit en
assortiment." Ondernemerschap in de Nederlandse vastgoedbranche onder de aandacht brengen, is het doel van de FGH Vastgoedprijs, een
tweejaarlijks initiatief van de FGH Bank N.V. Het is de achtste keer dat de prijs wordt uitgereikt en 't Sas past naadloos in het
rijtje winnaars waarvan onder andere de kantorengebouwen Forum en Atrium in Amsterdam deel uitmaken. Durf, visie en onderscheidend
ondernemerschap waren ook dit jaar de criteria bij de beoordeling. De jury was duidelijk: "Om onderscheidend te zijn, moet je boven
het maaiveld uitsteken. Het aspect 'onderscheidend vermogen' geeft hier de doorslag. Een vastgoedproject zoals 't Sas, is geen
vastgoedproject zoals andere. En dat maakt de ontwikkeling ervan lastig. De basis voor het project is: liefde voor het vak." Volgens
het juryrapport was er sprake van een zorgvuldige risicoplanning. De toekomst van de Nederlandse commercieel vastgoedmarkt zal ook niet
liggen in de grootschaligheid, maar in de bezieling, lezen we in het rapport. 't Sas is wellicht een voorbeeldfunctie voor andere centra.
Passen in formule
Ook al blijven Maas en De Boer bescheiden onder al die lofuitingen, het klinkt hen uiteraard als muziek in de oren. Maar met het
ontwikkelen en bouwen (een totale investering van elf miljoen euro), waren beide heren niet klaar. Ook de ondernemers moesten passen in
de formule van 't Sas. "We hebben hier allemaal ambitieuze mensen, die gezamenlijk staan voor een grote onderneming. Zeventig procent
van de ondernemers in 't Sas zijn starters", weet De Boer. Het Bliss Hotel (www.blisshotel.nl) wordt gerund door een jong echtpaar en hetzelfde geldt voor
Artichaud (www.artichaud.nl). Het echtpaar Van de Leur van L'Erbolario is wat ouder maar jong van geest en combineert ervaring met enthousiasme. En dat
geldt ook voor de eigenaar van Chaussure, een voormalige directeur van een school met een duidelijke missie. Geen ketens en 'meer van
hetzelfde' maar stijlvolle lifestyle zaken, zaken die exclusiviteit uitstralen en dat ook daadwerkelijk in huis hebben. Individueel en
als collectief voegen ze veel toe aan het winkelbestand van Breda.
Duidelijke lijn
Tevens is er ook een duidelijke ontwerplijn in 't Sas te herkennen. Bedaux de Brouwer Architecten uit Goirle is verantwoordelijk voor
de uitstraling van het project. Behalve winkels, een restaurant, een lunchroom en een café-lounge restaurant omvat 't Sas ook een hotel
met negen suites, stadswoningen en appartementen. Maas weet dat 'we willen geen eenheidsworst' in meer steden wordt geroepen. "De kunst
is om de mogelijkheden te zien en ze te realiseren. We willen ons onderscheiden van de traditionele winkelstraat, geen ketens maar zaken
met allure." De Boer heeft een duidelijke rol als het de bewaking van de kwaliteit betreft: "De ondernemers zijn voor wat betreft hun
uitingen naar buiten toe aan restricties gebonden. Hetzelfde geldt uiteraard voor de bewoners. De balkons moeten geen toonzaal worden
van geraniumrekken. Iedereen in 't Sas draagt bij aan de totale uitstraling en ook dat is een onderdeel van het onderscheidend vermogen,
de kwaliteit." Maas en De Boer hebben hun ziel in het project gelegd. Het geesteskind van beide ondernemers zou in wereldsteden als
Parijs, Londen of Florence niet misstaan.
De kosten van kinderopvang
Ouders, werkgevers en overheid gaan de kosten van kinderopvang samen betalen. De verhouding is afhankelijk van meerdere factoren. Allereerst heeft de
overheid heeft een maximum uurtarief gesteld. Indien het werkelijke uurtarief hoger is dan dit maximum, komen de kosten hiervan in ieder geval voor
rekening van de ouder. Het maximum uurtarief bedraagt in 2005 € 5,68 voor dagopvang en € 6,13 voor buitenschoolse opvang. Het is dus een goed idee
om hier bij het aangaan van een contract rekening mee te houden.
Willem en Lidy van de Leur
Willem en Lidy van de Leur van L'Erbolario: 'Wij genereren hier veel positieve energie'
Willem en Lidy van de Leur zijn de zaakvoerders van L'Erbolario, een winkel met gelijknamige verzorgingsproducten voor het lichaam. Martin de Boer ontdekte
hen op de Trade Mart in Utrecht. "Dit concept past naadloos in 't Sas", was zijn reactie. Ondernemend als Willem en Lidy zijn, werd de stap gezet. "In overleg
met 'Italië', zegt Willem, aangevend dat daar de L'Erbolario producten vandaan komen. Lidy noemt het 'cosmetica en badproducten met een boodschap'. Met veel
enthousiasme runt zij de winkel en groei dient zich reeds aan. Achter in de zaak wordt een behandelruimte ingericht. Bovendien gaan de Van de Leurs exclusief
de productlijn van Marjolein Bastin (bekend van de natuurtekeningen) voeren. "Een doorslaand succes in Amerika", weet Willem. "Nee, we hebben geen spijt van
deze stap. Wij genereren veel energie uit de positieve reacties van de bezoekers van onze winkel. Onze zaak past bij 't Sas zoals 't Sas bij ons."
Miranda Brouwers en Tako Hoefsloot
Artichaud: 'Geen seconde spijt van deze stap'
Artichaud is niet alleen een delicatessewinkel, kookstudio en traiteur. "Noem het een lifestyle winkel. We verkopen bijvoorbeeld ook serviesgoed en tafellinnen."
Miranda Brouwers en haar partner Tako Hoefsloot hebben een prachtige zaak in 't Sas. De jonge ondernemers omschrijven 't Sas als 'perfect'. Ook de reacties van
het winkelend publiek zijn louter positief. "Mensen zijn nieuwsgierig naar het interieur, verbazen zich over onze collectie en kijken geboeid naar de kookstudio."
Het is daar waar Tako de scepter zwaait. "Ik ben meer een coach tijdens een kooksessie", omschrijft hij zichzelf. Miranda heeft de winkel onder haar hoede en daaraan
is af te lezen dat ze styliste is. Ook haar horeca-achtergrond komt haar uitstekend van pas. Beiden hebben Artichaud met een tomeloze inzet en gevoel voor stijl en
smaak op de kaart gezet. Miranda:"We hebben geen seconde spijt van deze stap. We genieten bekendheid door 't Sas en maken de verwachtingen, die we met onze zaak
oproepen, ook waar."
|