In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Januari 2005













advertenties
www.storimansenpartners.nl%2F%3Fmakelaar%3Dbreda
www.deondernemer.com




FGH Vastgoedprijs 2004:
De Oscar onder de vastgoedprijzen voor 't Sas

't Sas in Breda is een jaar open en nog steeds is de waardering voor het project niet te stillen. Niet vreemd, de fraaie binnenstedelijke inbreiding, waar winkelen en wonen in ultieme harmonie samengaan, blijft bewondering oogsten.

René Maas en Martin de Boer

Onlangs kreeg het project van René Maas en Martin de Boer de FGH Vastgoedprijs 2004. Beide initiatiefnemers zien het als een kroon op 't Sas. "De Oscar onder de vastgoedprijzen", zegt de Zundertse ontwikkelaar en aannemer Maas. Decorateur en winkelhouder De Boer vult aan: "We hebben hier een onderscheidend aanbod ondernemers. Zaken, die elkaar versterken en uitblinken in stijl, originaliteit en assortiment." Ondernemerschap in de Nederlandse vastgoedbranche onder de aandacht brengen, is het doel van de FGH Vastgoedprijs, een tweejaarlijks initiatief van de FGH Bank N.V. Het is de achtste keer dat de prijs wordt uitgereikt en 't Sas past naadloos in het rijtje winnaars waarvan onder andere de kantorengebouwen Forum en Atrium in Amsterdam deel uitmaken. Durf, visie en onderscheidend ondernemerschap waren ook dit jaar de criteria bij de beoordeling. De jury was duidelijk: "Om onderscheidend te zijn, moet je boven het maaiveld uitsteken. Het aspect 'onderscheidend vermogen' geeft hier de doorslag. Een vastgoedproject zoals 't Sas, is geen vastgoedproject zoals andere. En dat maakt de ontwikkeling ervan lastig. De basis voor het project is: liefde voor het vak." Volgens het juryrapport was er sprake van een zorgvuldige risicoplanning. De toekomst van de Nederlandse commercieel vastgoedmarkt zal ook niet liggen in de grootschaligheid, maar in de bezieling, lezen we in het rapport. 't Sas is wellicht een voorbeeldfunctie voor andere centra.

Passen in formule
Ook al blijven Maas en De Boer bescheiden onder al die lofuitingen, het klinkt hen uiteraard als muziek in de oren. Maar met het ontwikkelen en bouwen (een totale investering van elf miljoen euro), waren beide heren niet klaar. Ook de ondernemers moesten passen in de formule van 't Sas. "We hebben hier allemaal ambitieuze mensen, die gezamenlijk staan voor een grote onderneming. Zeventig procent van de ondernemers in 't Sas zijn starters", weet De Boer. Het Bliss Hotel (www.blisshotel.nl) wordt gerund door een jong echtpaar en hetzelfde geldt voor Artichaud (www.artichaud.nl). Het echtpaar Van de Leur van L'Erbolario is wat ouder maar jong van geest en combineert ervaring met enthousiasme. En dat geldt ook voor de eigenaar van Chaussure, een voormalige directeur van een school met een duidelijke missie. Geen ketens en 'meer van hetzelfde' maar stijlvolle lifestyle zaken, zaken die exclusiviteit uitstralen en dat ook daadwerkelijk in huis hebben. Individueel en als collectief voegen ze veel toe aan het winkelbestand van Breda.

Duidelijke lijn
Tevens is er ook een duidelijke ontwerplijn in 't Sas te herkennen. Bedaux de Brouwer Architecten uit Goirle is verantwoordelijk voor de uitstraling van het project. Behalve winkels, een restaurant, een lunchroom en een café-lounge restaurant omvat 't Sas ook een hotel met negen suites, stadswoningen en appartementen. Maas weet dat 'we willen geen eenheidsworst' in meer steden wordt geroepen. "De kunst is om de mogelijkheden te zien en ze te realiseren. We willen ons onderscheiden van de traditionele winkelstraat, geen ketens maar zaken met allure." De Boer heeft een duidelijke rol als het de bewaking van de kwaliteit betreft: "De ondernemers zijn voor wat betreft hun uitingen naar buiten toe aan restricties gebonden. Hetzelfde geldt uiteraard voor de bewoners. De balkons moeten geen toonzaal worden van geraniumrekken. Iedereen in 't Sas draagt bij aan de totale uitstraling en ook dat is een onderdeel van het onderscheidend vermogen, de kwaliteit." Maas en De Boer hebben hun ziel in het project gelegd. Het geesteskind van beide ondernemers zou in wereldsteden als Parijs, Londen of Florence niet misstaan.

De kosten van kinderopvang
Ouders, werkgevers en overheid gaan de kosten van kinderopvang samen betalen. De verhouding is afhankelijk van meerdere factoren. Allereerst heeft de overheid heeft een maximum uurtarief gesteld. Indien het werkelijke uurtarief hoger is dan dit maximum, komen de kosten hiervan in ieder geval voor rekening van de ouder. Het maximum uurtarief bedraagt in 2005 € 5,68 voor dagopvang en € 6,13 voor buitenschoolse opvang. Het is dus een goed idee om hier bij het aangaan van een contract rekening mee te houden.

Willem en Lidy van de Leur

Willem en Lidy van de Leur van L'Erbolario: 'Wij genereren hier veel positieve energie'
Willem en Lidy van de Leur zijn de zaakvoerders van L'Erbolario, een winkel met gelijknamige verzorgingsproducten voor het lichaam. Martin de Boer ontdekte hen op de Trade Mart in Utrecht. "Dit concept past naadloos in 't Sas", was zijn reactie. Ondernemend als Willem en Lidy zijn, werd de stap gezet. "In overleg met 'Italië', zegt Willem, aangevend dat daar de L'Erbolario producten vandaan komen. Lidy noemt het 'cosmetica en badproducten met een boodschap'. Met veel enthousiasme runt zij de winkel en groei dient zich reeds aan. Achter in de zaak wordt een behandelruimte ingericht. Bovendien gaan de Van de Leurs exclusief de productlijn van Marjolein Bastin (bekend van de natuurtekeningen) voeren. "Een doorslaand succes in Amerika", weet Willem. "Nee, we hebben geen spijt van deze stap. Wij genereren veel energie uit de positieve reacties van de bezoekers van onze winkel. Onze zaak past bij 't Sas zoals 't Sas bij ons."

Miranda Brouwers en Tako Hoefsloot

Artichaud: 'Geen seconde spijt van deze stap'
Artichaud is niet alleen een delicatessewinkel, kookstudio en traiteur. "Noem het een lifestyle winkel. We verkopen bijvoorbeeld ook serviesgoed en tafellinnen." Miranda Brouwers en haar partner Tako Hoefsloot hebben een prachtige zaak in 't Sas. De jonge ondernemers omschrijven 't Sas als 'perfect'. Ook de reacties van het winkelend publiek zijn louter positief. "Mensen zijn nieuwsgierig naar het interieur, verbazen zich over onze collectie en kijken geboeid naar de kookstudio." Het is daar waar Tako de scepter zwaait. "Ik ben meer een coach tijdens een kooksessie", omschrijft hij zichzelf. Miranda heeft de winkel onder haar hoede en daaraan is af te lezen dat ze styliste is. Ook haar horeca-achtergrond komt haar uitstekend van pas. Beiden hebben Artichaud met een tomeloze inzet en gevoel voor stijl en smaak op de kaart gezet. Miranda:"We hebben geen seconde spijt van deze stap. We genieten bekendheid door 't Sas en maken de verwachtingen, die we met onze zaak oproepen, ook waar."


...spreekt
Gele hesjes en strijdbare kreten

...start
'Een goede balans tussen voeding en beweging zorgt voor een gezond gewicht'

...revitaliseert
"Niet vragen of iets kan, maar hoe iets kan"

...overhandigt
Brabant en Zeeland naar Den Haag voor A4

...wint
Bouwprijs naar Woensdrecht en Etten-Leur

...klaagt
Meldpunt klachten advertentieverkopers

...belegt
De beleggings- adviseurs

...bezegelt
Nieuwe impuls Regio Business Dagen te Breda

...rijdt
Zakelijk onderweg

...wenst
Gemeenten wensen voor 2005
De Ondernemer
Breda
Dongen
Bergen op Zoom
Etten-Leur
Geertruidenberg
Gilze en Rijen
Halderberge
Moerdijk
Oosterhout
Roosendaal
Rucphen
Steenbergen
Tholen
Woensdrecht
Zundert

...combineert
Combinatie van denken en voelen in balans

...leest
In 't kort

...deelt
Kennis verrijken door het delen van ervaringen

...onderneemt
In China ligt de grote uitdaging

...bindt
Zonder administratieve rompslomp personeel aan u binden

...ontwikkelt
De Oscar onder de vastgoedprijzen voor 't Sas