Citroën ontwaakt uit haar winterslaap
Met de introductie van de nieuwe C4 is het eigenzinnige Franse merk Citroën min of meer uit een langere winterslaap gewekt.
Jarenlang liepen de geïntroduceerde modellen niet bepaald over van inventiviteit. Niet dat zoiets per se moet, maar het hoorde
zo bij het Franse merk. Een aantal modellen, met name in de compacte (en) middenklasse konden de zinnen in het verleden niet
meer in vervoering brengen.
Citroën C4
Waarmee niet wordt gezegd dat het daarmee slechte auto's waren; geenszins. Maar de komst van de C-modellenlijn, C3, C2, Pluriel
en dan nu de C4 maken van Citroën weer een lekker merk. Top of the bill is de berline met hypermoderne Hdi dieselmotor met een
cilinderinhoud van twee liter. De Ondernemer reed ermee en constateerde dat het merk er een dijk van een auto bij heeft. Citroën
heeft met de Hdi-dieselbloks van moederbedrijf Peugeot dijken van motoren onder de kap. Voor de C4, ook verkrijgbaar als driedeurs
Coupe, werd, naast een aantal benzinemotoren, in eerste instantie gekozen voor zelfontbranders met een cilinderinhoud van 1.6 en
2.0 liter. Wie weet komt daar later nog wel aanvulling op. De tweeliter versie is bedoeld voor wie zich op dit vlak eens extra
wil verwennen. En aan verwennerij heeft de C4 genoeg in huis. Natuurlijk deze motor die over de hele linie uitermate krachtig
en soepel is. De auto is er supersnel mee en je verlangt geen moment meer naar een variant met een benzinekrachtbron. Hij laat
zich alleen horen wanneer er voluit geaccelereerd wordt, eenmaal op een constante snelheid aanbeland keert de rust terug in het
luxueuze interieur. Een interieur dat overigens voorzien van de nodige luxe en bijzonderheden. Er is al veel over geschreven,
maar het stuurwiel waarvan het middendeel muurvast verankerd is, blijft een bijzonderheid. Het wiel zelf draait er omheen waardoor
alle bedieningsorganen altijd op dezelfde plaats zitten, inclusief de airbag die op deze wijze zijn meest ideale stand ten opzichte
van de bestuurder houdt.
Meer luxe proeven? De stoelverwarming is absoluut lekker, de cruisecontrole vanzelfsprekend ook en wat te denken van de voorziening
waarbij er een trilling door de bestuurdersstoel gaat bij het (zonder richting aangeven) overschrijden van een doorgetrokken of
onderbroken streep op de weg. Een absolute noviteit; een Citroën waardig. Nadeeltje van al deze elektronica ik wel dat er natuurlijk
ook veel zaken zijn die kapot kunnen. Gedurende de rij-impressie voerden de elektrisch inklapbare zijspiegels op de snelweg een
plotselinge bacchantische reidans uit die pas na tien minuten weer net zo acuut ophield als ze was begonnen. Wonderlijk, maar je houdt
je hart er toch een beetje voor vast. Ook heel bijzonder zijn de meesturende xenonkoplampen, die in een bocht een blik om de hoek geven.
Buitengewoon praktisch, temeer omdat er een hoeveelheid licht wordt geproduceerd waar je wat je wat aan hebt. Lekker wel.
Qua rijgedrag is deze C4 ook een lekker tiep. Hij ligt stabiel op de weg en je kunt er met hoge snelheden de bocht mee om. Overhellen,
zo typisch voor Citroëns uit vroeger dagen, is er niet meer in hinderlijke mate bij. Samenvattend heeft Citroën met de C4 een heel
prettige middenklasser in de markt gezet. Bedoeld voor mensen die eens wat anders willen en die worden met deze C4 heel goed bediend.
Zeker met deze superieure dieselmotor zorgt de C4 voor erg veel rijgenoegen. Deze C4 2.0 Hdi kost vanaf 28.880 euro, inclusief BTW.
Saab 9-3 1.9 TiD
Saab 9-3 1.9 TiD: Zweedse schone
Het Zweedse Saab blijft min of meer een buitenbeentje in de zakelijke klasse. Al werd het merk enige jaren geleden overgenomen door
General Motors, besloten werd het eigen karakter van de Zweedse bolides zo veel mogelijk intact te laten. Gelukkig is dat gelukt, zo
blijkt uit een impressie met de zakelijke Sport Sedan 9-3 TiD. De Ondernemer mocht zowel de 120 pk versie als de variant met 150 paarden
onder de kap proberen.
Een Saab mag dan een buitenbeentje zijn, een auto met een eigen karakter en een onverwoestbaar imago, een excentriekeling is het zeker
niet. Weliswaar start je de auto nog steeds door de apart gevormde sleutel in het contactslot tussen de voorstoelen te steken, onderhuids
hebben beide 9-3's veel van generalist Opel meegekregen. Absoluut niks mis mee, want de Sport Sedans zijn er uitstekend mee bediend.
Het verschil tussen de twee motoren beslaat 30 paardenkrachten, in absolute zin misschien geen aantal waar je van wakker ligt, maar de 150
pk-versie is hiermee zijn 'kleinere' broertje veruit de baas. Deze 9-3 reageert aanzienlijk alerter op het gaspedaal en maakt zo een nog
prettiger indruk op zijn berijder. Niet dat met de 120 pk motor iets mis is, absoluut niet! En wie geen budget heeft voor de sterkere versie is er uitstekend mee bediend. Het
is alleen het verschil in het direct na elkaar rijden met deze twee varianten die de sterkste onbetwist tot de allerlekkerste maakt en
hebberigheid laat ontwaken. Niet doen dus wanneer de sterke motor de begroting te boven gaat.
Wie deze 9-3 aan de buitenkant goed bekijkt zal opvallen welke prachtige lijnen de auto eigenlijk heeft en hoe scherp hij is getekend. Van de
stoere grille tot de forse achterlichtunits straalt de wagen een brok onverzettelijkheid uit. Nog steeds heeft Saab, sterker dan Volvo, zijn
imago van cult-car niet verloren. En ook het interieur is typisch Saab gebleven, gelukkig maar. De stoelen zijn van superkwaliteit en bieden
ook bij een aanrijding van achteren, bescherming tegen een whiplash. Alle hendels rondom het stuur zitten op de ergonomisch juiste plek en
zijn makkelijk te bedienen. Heel bijzonder, en typisch Saab, is de nightpanel-knop, waardoor het licht uitgaat voor alle 'overbodige'
informatie op het dashboard. Slechts de snelheidsmeter blijft in dat geval verlicht. Andere informatie licht pas op indien de situatie daartoe
aanleiding geeft (bijvoorbeeld wanneer de benzinetank op de reservetank overgaat). Het geeft absoluut rust in het interieur.
Al met al heeft Saab met de twee aanbiedingen van topniveau in de zakelijke dieselklasse. De 9-3 TiD met 120 pk is smakelijk en apart, maar
de sterkere motor maakt van de 9-3 een Zweedse schone met een heerlijke nasmaak. De 9-3 met 120 pk motor kost vanaf 34.690 euro; voor zijn
sterke broer wil de dealer 2000 euro meer naar zijn rekening overgemaakt zien. Gezien het extra rijgenoegen absoluut geen uitspatting om van
wakker te liggen. (Genoemde prijzen zijn inclusief BTW).
Renault Magnum
Nieuwe Magnum komt in februari
De Renault Magnum was indertijd de eerste truck met een volledig vlakke cabinevloer. Begin februari wordt de volledig nieuwe Magnum aan de
pers voorgesteld maar De Ondernemer licht vast een tipje van de sluier op.
Renault belooft transportbedrijven via de Magnum winst te behalen door een uitgekiend concept van hoge productiviteit in combinatie met veel
veiligheid en comfort. Bij de constructie van de wagen ging veel aandacht uit naar een betere verhouding tussen koppel, brandstofverbruik en
eigen gewicht. Zo werden bijvoorbeeld volledig nieuwe aandrijflijnen ontworpen en zullen nieuwe motoren hun toepassing vinden. Daarnaast wordt
een grotere keuze mogelijk tussen diverse versnellingsbakken (zowel handgeschakeld als automaat). Deze verscheidenheid is ook mogelijk in de
keuze tussen diverse remsystemen. Net als bij personenwagens is ook in de trucksector de laatste jaren steeds meer aandacht voor veiligheid
en comfort. Aangezien Renault op die twee punten bepaald een naam heeft hoog te houden ligt het voor de hand dat de nieuwe Magnum op dat punt
toonaangevend zal zijn in dit segment.
|