Bedrijfsautospecial 2005
Iveco
U bent het al een beetje van ons gewend: een jaarlijkse bedrijfsautospecial. Dit jaar hebben we gemeend het eens wat anders te
moeten aanpakken dan voorheen. Minder merken maar wel meer informatie per merk en wat grotere foto's waardoor een beter beeld
ontstaat van de getoonde modellen.
Iveco is een Italiaanse fabriek van lichte, middelzware en zware bedrijfswagens. Op de markt zijn de volgende modellen: Daily, een lichte
bedrijfswagen in al van varianten, de Eurocargo voor mediumzwaar vervoer. De Stralis en de Trakker zijn beide echt zware trucks, zelfs deels
voor speciaal vervoer. In dit kader worden zij buiten beschouwing gelaten.
Daily, Italiaanse alleskunner
Door zijn grote veelzijdigheid is de Daily voor de meest uiteenlopende toepassingen geschikt. Om aan de gespecialiseerde eisen van de markt
tegemoet te komen, is het modellengamma op grond van het maximum totaalgewicht (GVW) onderverdeeld in drie series:
Serie L: met een GVW van 3,2 ton, die de lichtste bedrijfsvoertuigen uit het Iveco-gamma vormen.
Serie S: met een GVW van 3,5 ton. Deze vertegenwoordigen het middensegment van de lichte wegtransportklasse en zijn bedoeld voor de
professionele gebruikers.
Serie C: vanaf 3,5 tot 6,5 ton GVW: de efficiënte en onvermoeibare werkpaarden voor zware gebruiksomstandigheden.
Ruimte en comfort
De cabine van de Daily is een goed voorbeeld van goede ergonomie. Het is comfortabel en functioneel. Hij is niet alleen ruim en compleet
uitgerust, maar aan een vermindering van geluidsproductie is veel aandacht besteed. Dit is onder meer te danken aan de speciale verankering
op het chassis door middel van anti-trillingsrubbers, aan de toepassing van geluidsabsorberende panelen en aan de montage van anti-kraakstrips
tussen de diverse interieuronderdelen. Het semi-frontstuurconcept vergemakkelijkt het in- en uitstappen en biedt ruimte voor royale opstaptreden.
Dankzij de korte, tussen de stoelen geplaatste, versnellingspook kan de bestuurder vrij van de ene naar de andere kant van de cabine bewegen.
De interieuruitrusting van de Daily is modern en functioneel. Het dashboard is uitgevoerd in 'soft-feeling' materiaal, dat er fraai uitziet en
prettig aan voelt. De stoelbekleding is slijtvast waarbij gekozen is voor donkere tinten. Het geheel komt licht en gastvrij over. Ook een
documentenvak en een bekerhouder zijn niet vergeten.
De in Italiaanse designtraditie ontworpen Daily combineert moderne lijnen met een maximum aan functionaliteit en laadcapaciteit. Om het
windgeruis te verminderen en het brandstofverbruik bij hogere snelheden te verlagen, is speciale aandacht besteed aan het terugdringen van de
luchtweerstand. Die Cw-waarde is voor de Daily zelfs maar 0,34.IVECO
Nieuwe motor
De Daily 3.0 HPI/HPT is het antwoord van IVECO op de toenemende vraag naar prestaties en veelzijdigheid bij lichte bedrijfswagens. Met een
vermogen van 100 kW (136 pk) of 122 kW (166 pk) behoren de nieuwe drieliter-motoren tot de krachtigste in dit segment. Samen met het grote
aantal varianten op het gebied van de wielbasis en achteroverbouw maakt dit de Daily 3.0 HPI/HPT geschikt voor elke soort opbouw. Dankzij
een constant hoog koppel over een breed toerenbereik zijn de nieuwe drieliter-motoren in staat om hoge prestaties te combineren met soepele
rijeigenschappen. Hierdoor kan het schakelen tot een minimum beperkt blijven.
De motor is ook leverbaar in een HPI-versie (High Pressure Injection) van 100 kW (136 pk), voorzien van een turbocompressor met vaste geometrie.
Deze levert vlotte rijeigenschappen onder alle bedrijfsomstandigheden. De optimalisering van de prestaties gaat gepaard met een vermindering van
de onderhoudsbehoefte. Zo is slechts ééns per 40.000 km een olieverversing en oliefiltervervanging noodzakelijk, terwijl de distributieketting
pas na 350.000 km hoeft te worden vervangen. De Daily is verder voorzien van onder meer het veiligheidsverhogende elektronisch
stabiliteitsprogramma, beter bekend als ESP en kan worden voorzien van een geautomatiseerde zesversnellingsbak, voor deze besteller AGile
geheten. De bediening kan op twee manieren plaatsvinden: automatisch of via de sequentiële handbediening. Model 2005 van de Daily heeft een
nieuwe look omvat witte knipperlichten aan de voorzijde en een nieuwe radiatorgrille die in lijn ligt met de STRALIS-familie. Tevens zijn alle
kunststoffen onderdelen aan de buitenzijde van het voertuig diep zwart gekleurd.
Eurocargo
Het aanbod voor de Iveco Eurocargo, Europees marktleider in het middelzware segment (van 6,5 tot 16 ton), is uitgebreid met twee nieuwe modellen
in de hoogste gewichtscategorieën: de 140E en de 160E, met een GVW van 16 ton Daarnaast wordt het robuuste 4x4-gamma voortaan uitgerust met de in
2003 gepresenteerde nieuwe cabine. In het middelzwaar transport gelden in alle EU-landen snelheidsbeperkingen voor trucks zwaarder dan 12 ton.
Daarom geven transporteurs vaak de voorkeur aan lichtere modellen of kiezen ze juist voor zware trucks boven de 16 ton vanaf januari 2005 gaat er
echter een nieuwe EU-regeling van kracht (2002/85/EG), waarin onder andere is bepaald dat alle voertuigen met een GVW tussen de 3,5 en 16 ton
verplicht moeten worden uitgerust met een snelheidsbegrenzer die de topsnelheid afstemt op 90 km/h. Dit zal er toe leiden dat transporteurs die
nu nog 'gebonden' zijn aan de limiet van 12 ton, zich zullen gaan oriënteren op trucks met een hoger nuttig laadvermogen zonder direct te willen
overstappen op trucks uit het zware segment.
De twee nieuw in Europa geïntroduceerde Eurocargo's bieden 0,5 en respectievelijk 1 ton meer nuttig laadvermogen dan de huidige topmodellen. Door
de toepassing van nieuwe materialen is het eigen gewicht respectievelijk weinig of niets toegenomen, waardoor de toename in GVW vrijwel geheel ten
goede komt aan verhoging van het nuttig laadvermogen. Beide nieuwe modellen worden gekenmerkt door een laag geluidsniveau en een grote bewegingsvrijheid
in de cabine. De nieuwe Eurocargo's 140E en 160E zijn bedoeld voor transportondernemers, zowel vlooteigenaren als eigen rijders, die structureel of
incidenteel behoefte hebben aan meer laadruimte of laadvermogen, maar nu - om fiscale redenen of om niet gebonden te zijn aan snelheidsbeperkingen -
kiezen voor trucks met een GVW tot 12 ton. Om geen extra ritten te maken of opdrachten te weigeren, kiezen zij vaak voor overbelading, met alle risico's
van dien. Met de Eurocargo's moeten dit soort zaken tot het verleden behoren.
|