Bedrijfsautospecial 2005
Skoda
U bent het al een beetje van ons gewend: een jaarlijkse bedrijfsautospecial. Dit jaar hebben we gemeend het eens wat anders te
moeten aanpakken dan voorheen. Minder merken maar wel meer informatie per merk en wat grotere foto's waardoor een beter beeld
ontstaat van de getoonde modellen.
Het Tsjechische Skoda is zonder enige twijfel een automerk dat op een lange traditie kan bogen. In die zin behoort tot het dan ook tot de
oudere automerken van Europa. Het aardige van Skoda is dat het in de afgelopen decennia zo'n enorme ontwikkeling heeft doorgemaakt.
Nog maar een tiental jaren geleden was het not-done om, indien je enigszins beter kon betalen, een Skoda te kopen. De auto's voldeden
kwalitatief en qua rijgenoegen niet aan wat we in West-Europa gewend waren en werden op een lijn gesteld met automerken als Lada en
Trabant. Maar Skoda is een merk dat een geschiedenis heeft als Sneeuwwitje met dien verstande dat de schone prins haar wakker kuste in
de vorm van het immens grote Volkswagen/Audi concern. Sinds de Duitsers zich over haar welzijn hebben ontfermd, is ze opgestaan uit haar
honderdjarige slaap en is ze wilskrachtiger en levenslustiger dan ooit tevoren. De povere productiekwaliteit waarover in gezelschap altijd
minstens meewarig maar toch ook zelfs lacherig werd gedaan, heeft plaatsgemaakt voor een kwaliteitsnormering die als maatgevend in zijn
klasse mag worden beschouwd. Volkswagen en Skoda hebben nagenoeg eenzelfde productiekwaliteit en wie dat twintig jaar geleden had voorspeld
was waarschijnlijk vriendelijk maar beslist verzocht zijn heil te zoeken bij een kundig psychiater. Skoda telt weer mee en binnen het
immense VAG-concern is dit het merk dat als prijsvechter geldt binnen het conglomeraat van producten. Ook al daarom is het verstandig Skoda
niet bij voorbaat links te laten liggen bij het bepalen van een keuze op de automobielmarkt.
Octavia Combi
De nieuwe Skoda Octavia Combi maakte medio vorige maand zijn opwachting in de Nederlandse showrooms en is verkrijgbaar vanaf 20.530 euro
(Classic 1.6 75 kW). De nieuwe Octavia Combi biedt nog meer ruimte dan zijn, op dat punt, illustere voorganger. De nieuweling kan van fabriekswege
met een riante uitrusting worden afgeleverd waaronder de mogelijkheid van direct ingespoten FSI-benzinemotoren en de revolutionaire DSG-transmissie
(direct shift gearbox, met dubbelwerkende koppeling waardoor nog vloeiender overschakelen mogelijk wordt). Bovendien zijn comfort verhogende zaken als
een airco met gescheiden temperatuurzones, actieve hoofdsteunen en ESP uiteraard mogelijk. Deze nieuwe Skoda blinkt uit door zijn elegante lijnen die
bovendien kracht en dynamiek uitstralen wat de auto tijdloos maakt. Groot pluspunt van dit model is de forse bagageruimte: in normale toestand bedraagt
de inhoud al 580 liter, maar met neergeklapte achterbank ontstaat een enorme bagageruimte van maar liefst 1.620 liter. Niet zo prettig, als je pleinvrees
hebt... De nieuwe Octavia Combi kent vier uitrustingsniveaus. De Classic, Ambiente en Elegance zijn al bekend van de hatchback. Uniek voor de Combi is
de 4x4, die als een op zichzelf staande uitvoering aan het gamma wordt toegevoegd. De standaarduitrusting op de Octavia is uitgebreid met onder meer: zes
airbags, actieve hoofdsteunen op de voorstoelen, ABS, ASR en remassistent, een boordcomputer en cruise control.
Octavia Combi 4x4
De 4x4-versies van de eerste generatie Octavia bleken een schot in de roos. Ook in Nederland komt vierwielaandrijving in veel situaties van pas. Het vergroot
de veiligheid tijdens rijden op een glad wegdek of bij zware regenval. Maar ook degenen die vaak op wintersport gaan, of die met een grote caravan of trailer
op pad willen, doen hun voordeel met de vierwielaandrijving. Er is een Octavia Combi vanaf 20.530 euro (inclusief BTW). De meerprijs van een Octavia Combi
Classic ten opzichte van de hatchback Classic bedraagt slechts 950 euro, bij de Ambiente en de Elegance is dit prijsverschil 1.270 euro.
|