Bedrijfsautospecial 2005
Volkswagen
U bent het al een beetje van ons gewend: een jaarlijkse bedrijfsautospecial. Dit jaar hebben we gemeend het eens wat anders te
moeten aanpakken dan voorheen. Minder merken maar wel meer informatie per merk en wat grotere foto's waardoor een beter beeld
ontstaat van de getoonde modellen.
Het Duitse Volkswagenconcern (met daarin onder meer de personenautomerken Audi, Seat, Skoda, Lamborghini en Rolls Royce) is, net als DaimlerChrysler
een wereldmerk met merken en typen voor vrijwel elke beurs. Van de voordelige Skoda Fabia of (in de nabije toekomst de Volkswagen Fox) tot de waanzinnig
prestigieuze Rolls Royce Phantom, een glij-ijzer dat zijn gelijke slechts in de teutoonse Maybay vindt. Dat geldt al evenzeer voor de bedrijfsautosectie
van VW. Van groot tot klein, in vrijwel elk formaat Van heeft Volkswagen wat in de melk te brokkelen en is er succesvol in. Alleen grotere bedrijfswagens,
daarin heeft het merk geen positie doordat het daar geen types in het programma heeft. Aan de onderkant van het gamma heeft Volkswagen de Caddy, bekend tot
en met maar met de introductie van de laatste serie enorm vergroot. Daarboven de uiteindelijke opvolger van het befaamde Busje, de Transporter. Een van de
best verkochte bestelwagens in dit segment en daar spelen zowel zijn uiterlijk als grote betrouwbaarheid, alsmede een enorme diversiteit aan modellen en
uitvoeringen een enorme rol in. Minder bekend in dit kader is de LT, de wat forsere bestelwagen van VW met een klassiekere vormgeving dan de andere modellen.
Speciaal gericht op de Nederlandse markt zijn de Van-uitvoeringen van onder meer Golf Variant, Touran en de handgebouwde (!) prestigieuze Touareg. We zullen
ons in dit kader met name tot de bestelwagens beperken.
Caddy
Met name het vorige model was een knaller van jewelste. Compact, op basis van de al even succesvolle Polo, werd deze Caddy in elkaar gesleuteld. Het huidige model
is ruimer, zowel van binnen als van buiten. Daarmee werd de auto eveneens duurder en dat is natuurlijk jammer. Het is een auto die er buitengewoon goed uitziet. Hij
ligt laag op de weg wat tegelijk een lage tildrempel bewerkstelligt. Met een laadvolume van 3,2 kubieke meter en twee toegangen tot die ruimte, waarvan een schuifdeur
met een breedte van 70 centimeter, kan er veel worden verstouwd in een Caddy. Ook hier zie je in de laadruimte, net als bij veel andere merken overigens, een aantal
voorzieningen om de lading te kunnen vastzetten. Een van de successen van VW is het aantal goede en krachtige motoren dat leverbaar is en dat geldt al evenzeer voor
de Caddy. Benzine- of dieselblokken het is er allemaal. De moderne dieselmotoren van Volkswagen hebben een goede naam qua zuinigheid en duurzaamheid. In de Caddy zijn
ze verkrijgbaar met of zonder turbo. De benzineblokken zijn verkrijgbaar met een cilinderinhoud vanaf 1.4 liter. Er is een Caddy leverbaar vanaf 10.395 euro (ex BTW).
Transporter
Weinig bestelwagens mogen zich al zo lang in zo'n grote populariteit verheugen als de Transporter. Ooit ontstaan vanuit het concept van de Bus, de luchtgekoelde bestelauto
uit het Kever-tijdperk. De Transporter is leverbaar met een keur aan motoren, van tweeliter benzine tot riante V6 met een cilinderinhoud van zelfs 3,2 liter en met dieselmotoren
van 1,9 tot en met 2,5 liter. Daarmee behoort de Transporter tot een van de meest flexibele auto's in de markt. En daar blijft het niet bij want je kunt vrijwel geen
carrosserievariant bedenken of de Transporter kan er mee worden uitgerust. Als Pick-up, lang, kort, hoog, laag, voor vracht en/of passagiers, het kan allemaal niet op. Er
is zelfs een uitvoering met vierwielaandrijving op de markt. Reken op een vanafprijs van zo'n 15.800 euro (ex. BTW).
LT
Misschien wel de minst bekende bestelauto van Volkswagen.en qua carrosserievorm in ieder geval de meest klassieke. Hij volgt het sterkst de kubusvormige vorm van een doos en
iedereen weet dat daar, bij een degelijk formaat als van de LT, heel veel in kan. Dat is dus ook zo en dat is direct een van de sterke punten van deze grootste Volkswagen
bestelwagen. Lading en mensen vinden allemaal wel een plek in een LT, of het nu een gesloten bestelwagen is, een aannemersuitvoering of een Kombi met een fors aantal zitplaatsen.
De LT is leverbaar in drie lengtematen. De maximale wielbasis bedraagt dik vier meter wat in combinatie met het verhoogde dak van die uitvoering een laadvolume genereert van
bijna 13,5 kubieke meter. Een LT is er vanaf 16.785 euro, ex BTW.
|