In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Mei 2005

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

Verenigde Staten

Amerika: het land van de onbegrensde mogelijkheden. De bijna 300 miljoen consumenten en het bruto binnenlands product van ruim $ 10 biljoen inspireert veel ondernemers om de Atlantische Oceaan over te steken.

Alex Swagemakers Roosendaal met vermogenstestbank.

Toch is de Amerikaanse markt niet de gemakkelijkste. 'Amerikanen kopen Amerikaans'. Alex Swagemakers, directeur-eigenaar van het in Roosendaal gevestigde Technical Training Equipment BV (TTE), probeert sinds drie jaar vaste voet te krijgen op Amerikaanse bodem. TTE produceert onder andere vermogenstestbanken onder de naam Dynostar, waarmee het vermogen van motorfietsen kan worden gemeten. Swagemakers heeft inmiddels kennis gemaakt met het protectionisme van de Amerikanen: 'De Amerikaan koopt het liefste een Amerikaans product, ook als dat minder goed is dan het onze'. Robert Frans de Graag, directeur-eigenaar van het in Goes gevestigde Vricotex United Factories BV, herkent de verhalen van Swagemakers. Vricotex bewerkt sinds 1996 de Amerikaanse markt met aluminium droogmolens en huishoudtrappen van het merk Kwikkie. 'Onze importeur hangt een Amerikaans label aan onze producten, om de indruk te wekken dat het om een Amerikaans product gaat', vertelt De Graag.

Steenkolenengels
Ondanks de voorkeur voor Amerikaanse producten lukte het Swagemakers om een vaste klantenkring overzee op te bouwen. Een aantal jaar geleden mailde hij een groot aantal motorfietsdetaillisten in de VS. Vervolgens koos hij de meest veelbelovende reacties uit en nodigde deze ondernemers uit voor een bezoek aan de fabriek in Roosendaal. Swagemakers: 'Zo'n uitnodiging, dat vinden ze in de Verenigde Staten erg interessant. Voor de meeste Amerikanen is het immers een droom om ooit nog eens naar Europa te reizen. Ze vinden het geweldig als je ze meeneemt om een hapje te eten op de Markt van Bergen op Zoom, tussen al die oude gebouwen'. De investering loonde zich en de bezoekers zijn inmiddels vaste klanten geworden. En bewerken inmiddels zelf de Amerikaanse markt voor hem, vertelt Swagemakers. 'Deze mensen staan nu voor ons op beurzen in de Verenigde Staten. Je moet daar een Amerikaan zelf laten vertellen dat het een goed product is. Het lijkt zo'n makkelijke markt, maar je maakt zelf geen enkele indruk met je steenkolenengels'.

Distributie
Ook De Graag besteedt het bewerken van de Amerikaanse markt uit en gebruikt daarbij twee distributiekanalen. Allereerst werkt hij met een agent, die in lokale kranten adverteert met de producten van Kwikkie en zo direct de consument aanspreekt. Dat loopt prima: 'We worden regelmatig gemaild door klanten die willen weten waar ze die handige trap van hun buren kunnen kopen'. Daarnaast wordt Kwikkie verkocht via een importeur van huishoudelijke artikelen, die de producten doorverkoopt aan de grootwinkelbedrijven. 'Als je aan de grootwinkelbedrijven wilt leveren, moet je daar elke week of maand langsgaan. Bovendien moet je dan over een groot distributienetwerk beschikken. Dat kun je niet zelf', vertelt De Graag. De importeur stelde overigens de nodige eisen aan Vricotex. 'Ze hebben onze fabriek twee keer bezocht, voor we aan ze mochten leveren. Ze willen zeker weten of je ook grotere orders aankunt'.

Claims
Zoals aan elke buitenlandse markt zitten ook aan de Amerikaanse markt haken en ogen. De Graag: 'De Amerikanen leven in een echte claimcultuur. Voor je het weet moet je miljoenen betalen omdat er iemand van je trap is gevallen. We dekken ons daartegen in door een heel uitgebreide gebruiksaanwijzing aan ons product te bevestigen. Maar daarnaast moet je je ook absoluut verzekeren tegen claims, wat behoorlijk duur is'. Een ander probleem zijn de toegenomen veiligheidseisen na 9/11. 'Een container moet nu twee dagen voor vertrek in de Rotterdamse haven zijn voor controle. Wordt je container gescand, dan betaal je extra kosten. Vervoer is dus wel duurder geworden', legt De Graag uit. En wellicht het grootste probleem is de koers van de euro, waardoor producten uit Nederland momenteel erg duur zijn voor de Amerikanen. 'Er is interesse genoeg', constateert De Graag, 'maar we merken echt wel dat de vraag terugloopt'.


...informeert
De poort naar nieuwe uitdagingen

...start
Advies over carrière, coaching en mediation

...netwerkt
Stratos netwerk- bijeenkomst dinsdag 7 juni

...innoveert
Innovatie in West-Brabant

...ondertekent
Uitbreiding innovatieconvenant

...ontwikkelt
Plannen voor Innovatiehuis

...verbetert
Van transportbedrijf naar logistiek dienstverlener

...organiseert
ChildRight GalaNight

...bereikt
"Marktleiderschap realiseerbaar voor elke onderneming"

...belegt
De beleggings- adviseurs

...vist
Internationaal gezelschap haalt Zeeuwse delicatesse binnen

...rijdt
Zakelijk onderweg

...onderneemt
Internationaal ondernemen: Wie durft?

...investeert
Ons kent ons: hoe leg je de eerste contacten?

...verkent
In het kielzog van Karien van Gennip

...verplaatst
Outsourcing betreft nu ook hoogwaardige arbeid

...handelt
Oost-Europese markt divers maar kansrijk

...exporteert
Exporteren naar Zuid-Europa

...subsidieert
Nieuwe impuls voor grensoverschrijdende projecten

...groeit
Groei van copycat China laat zich niet stilleggen

...inspireert
Verenigde Staten

...verschilt
Nederlander heeft meer haast dan Belg

...concurreert
Sterke concurrentie noopt transporteur tot aanpassing

...financiert
Lokale financiering biedt meeste mogelijkheden

...verzekert
Vijf verzekeringen om over na te denken

...ontmoet
Het Havenschap Moerdijk, een kennismaking

...bundelt
Een bundeling van krachten

...floreert
Internationaal ondernemen floreert hier

...vernieuwt
Moerdijk is klaar voor de toekomst

...beschermt
MKB, bescherm en beheer uw merk!

...spreekt
Junior Kamer steeds meer maatschappelijk betrokken

...bezoekt
Regionale Bedrijvenbeurs 2005

...vermindert
Veel animo voor project Duurzaam Ondernemen Tholen

...huisvest
Gemeente, provincie en ministeries gecharmeerd van grensoverschrijd- ende bedrijven- terreinen

...ontwerpt
Middelburg: wonen en werken op Ramsburg

...leest
In 't kort

...herstructureert
Herstructurering verouderde bedrijventerreinen

...helpt
Innovatie is sleutel tot succesvol zakendoen