Zakelijk onderweg
Volvo XC 70, ondernemende alleskunner
Het Zweedse merk Volvo geniet nog steeds naam en faam als het op chic vervoer aankomt. De XC 70 (De XC staat voor Cross Country) is
daarop geen uitzondering. De voorname uitstraling is volkomen terecht, de auto kost een lieve duit, maar geeft daar heel wat rijplezier
voor terug. De vierwielaangedreven XC 70 is bovenal een zeer comfortabele reiswagen waarbij de vering (geschikt voor ruwer terrein) zelfs
onverwacht comfortabel is.
Volvo XC 70
Natuurlijk is een Volvo een comfortabele auto. Stap in een willekeurig modern exemplaar en je merkt hoe prettig de stoelen je lichaam omvatten en
hoe alle bedieningsinstrumenten gemakkelijk en ergonomisch te bedienen zijn. Bovendien voel je jezelf in een Volvo altijd erg veilig. Daarop is
de XC 70 geen uitzondering. Deze speciale uitvoering van de V70 (de stationcarversie van de S60) is geschikt gemaakt voor wat ruwer terrein, zonder
dat je nu direct rivierbeddingen kunt doorploegen. Voor dit soort terrein is de bodemvrijheid (hoewel groter dan bij de V70) onvoldoende en heb je
niet de keuze tussen een hoge en lage gearing. De XC 70 zal met name worden gekocht door mensen die vallen voor zijn stoere uitstraling en zijn hoge
comfort. Op beide gebieden stelt de auto absoluut niet teleur. Lange ritten lijken absoluut korter te duren in een XC 70. De prettige stoelen (zacht
maar toch stevig genoeg) en het lage geluidsniveau in het interieur hebben daarin een stevige vinger in de pap.
De XC 70 zal waarschijnlijk met name worden gekocht door ondernemende mensen. Zijn aandrijving over alle vier de wielen biedt ook in extreme situaties meer veiligheid. De XC 70 kan, door
aankleding met wat steviger materialen, wel tegen een stootje en daarvoor is deze auto natuurlijk ook gemaakt. Qua motorkeuze valt de dieselmotor op.
Met een inhoud van 2,5 liter, verdeeld over vijf cilinders, is deze uitvoering buitengewoon geschikt voor het zware werk waarvoor deze Cross Country
lijkt te zijn geschapen. Maar liefst 185 paarden hangen bronstig hijgend in het bit om de grote Volvo voort te sleuren. Wie kiest voor een automatische
versnellingbak dient er wel rekening mee te houden dat deze altijd even tijd nodig heeft om tot prestaties te komen. Daarna gaat het schakelen
ongemerkt en heb je er een heel fijne reisgezel aan. Als gezegd, de XC 70 is buitengewoon gerieflijk. De lange veerwegen geven de auto een comfort
dat vergelijkbaar is met dat van een grote Citroën. Geweldig dus.
Eigenlijk biedt deze auto alles wat je hartje begeert. Hij is ruim, heeft een krachtige motor en biedt een comfort dat ver uitsteekt boven het gemiddelde,
ook in deze klasse. Wie een auto zoekt in deze prijsklasse doet zichzelf eigenlijk tekort niet met deze XC 70 te gaan rijden.
Een XC 70 is verkrijgbaar vanaf 49.000 euro, inclusief BTW.
Land Rover Discovery 3: King of the hills
Er is de laatste jaren nogal veel te doen over forse terreinvoertuigen, een categorie waartoe de gloednieuwe Discovery 3 absoluut behoort. Te groot, te
gevaarlijk voor voetgangers en te schadelijk in verbruik. Maar nog steeds te koop en zo legitiem als de pest, dus waarover hebben we het eigenlijk. Wie
de Discovery 3 van nabij bekijkt ziet pas hoe enorm deze wagen is geworden ten opzichte van het vorige model. Met zijn hoge neus doet de auto majesteitelijk
aan. Zeker als je hem in je binnenspiegel ziet opdoemen...
Land Rover Discovery 3
Land Rovers hebben de faam dat ze in het terrein vrijwel onverslaanbaar zijn. Slechts een aantal van de in Nederland geleverde exemplaren zal ooit in zijn
leven voor de kiezen krijgen waarvoor hij is gemaakt. De rest koerst, al of niet met een paardentrailer erachter, rustig over de snel- en buitenwegen rond.
Daarvoor is deze nieuwe Discovery 3 dan ook bij uitstek geschikt. Door de hoge zit voel je jezelf absoluut verheven boven het verkeer dat ver beneden je
krioelt. De stoelen die deze Land Rover zijn geplaatst zijn weliswaar stevig maar zitten, ook op een lange rit, voortreffelijk. De nieuwe Discovery 3 is
door een slimme achterbankconstructie gemakkelijk om te toveren in een wagen met zeven zitplaatsen. De achterste twee (eenvoudige) stoelen kunnen met wat
handbewegingen makkelijk in de wagenbodem verdwijnen waardoor je een reusachtige laadruimte beschikbaar krijgt. Met een hoge tildrempel weliswaar maar dat
spreekt, bij dit type auto, voor zich.
De Discovery is voorzien van een zeer geavanceerd satellietnavigatie systeem dat, en dat is een primeur, ook zijn weg vindt op ongebaande paden, inclusief
een contourbeeld van het terrein. Goed over nagedacht, bij Land Rover.
In het vooronder van deze Discovery heb je de keuze tussen een 4.4 liter achtpitter of een (eveneens) beresterk TDV6 dieselblok met zes cilinders. Het koppel
(trekkracht) van deze auto's ontloopt elkaar niet eens zoveel; de keuze zal dus met name samenhangen met hoeveelheid te rijden kilometers en persoonlijke
voorkeur van de koper. Want hoewel de moderne dieselmotor een heel fijn blok is, zo zacht en smeuïg als de achtpitter loopt doet ie natuurlijk niet. En
mensen die erg op de penning zijn, qua verbruik bijvoorbeeld, doen er sowieso goed aan zich elders te oriënteren.
De Discovery is in dieseluitvoering te koop met een keuze uit een handgeschakelde versnellingsbak of met automaat. De V8 is slechts met automatische gangwissel
leverbaar. De Land Rover is een auto met heel veel praktische mogelijkheden voor wie het uiterste van een auto vergt. Hij biedt heel veel ruimte, kan waanzinnig
moeilijk terrein aan en rijdt daarenboven ook nog eens fantastisch. Dat het geen stadswagentje is mag uit bovenstaand verhaal wel blijken als is de draaicirkel
ten opzichte van andere Land Rovers heel behoorlijk. Daarmee, en met zijn Park Assistance systeem, valt gebruik in de stad toch nog mee.
De Discovery 3 is leverbaar vanaf 54.800 euro, inclusief BTW.
Toyota Aygo, klein maar fijn
De autoverkopen in Nederland staan zwaar onder druk en lopen ten opzichte van het afgelopen jaar nogal uit de pas. In negatieve zin. Dat lijkt logisch,
nieuwe auto's kosten verschrikkelijk veel geld. Wellicht komt daarom de nieuwe stroom auto's met een vanafprijs beneden tien mille als geroepen. De
Toyota Aygo is er een van.
Toyota Aygo
Dat bleek een schot in de roos en daarna was het hek van de dam. Want niet alleen vond deze auto flink wat navolging, het marktsegment werd fors opgerekt
door de introductie van allerlei cabrioletversies van middenklassers. Juist de afgelopen jaren veranderde die tendens in die zin dat ook compacte modellen
een cabriovariant kregen. En die trend is nog lang niet aan zijn end.
Citroen, Peugeot en Toyota sloegen de handen ineen voor de ontwikkeling van een nieuw compact wagentje. Voor Toyota komt het er op neer dat het een model
is geworden dat nog onder de Yaris komt. De auto is in twee carrosserievarianten leverbaar: als drie- en vijfdeurs. Als je de nagelnieuwe Aygo (sinds half
juni bij de dealer) ziet staan, valt pas op hoe compact hij eigenlijk is. In het interieur valt die compactheid eigenlijk wel weer mee. Dit is vooral te
danken aan de volwassen breedte die de drie fabrikanten het karretje hebben meegegeven. Het is met een dergelijk lage aanschafprijs natuurlijk logisch
dat op een aantal zaken bezuinigd is. Zo had de Sportuitvoering die aan De Ondernemer werd uitgeleend weliswaar elektrische raambediening maar aan de
bestuurderszijde kon niet het raam van de passagier worden neergelaten. Het geld moet ergens vandaan komen natuurlijk. Ook de gebruikte materialen in
het interieur lijken niet van het allerhoogste niveau, maar ook hier geldt: alle waar is naar zijn geld. Toch is de keuze voor het zwarte materiaal van
het dashboard geen gelukkige, het weerspiegelt hinderlijk in de voorruit. Had toch iemand op moeten letten. In het vooronder van de Aygo (van alledrie
de modellen trouwens) ligt een driecilinder motortje met een inhoud van een liter. Het torretje doet prima zijn best om deze compacte stadsrakker goed
te laten meedoen in het drukke verkeer.
De Aygo is een hartstikke lekker karretje waar je voor betrekkelijk weinig geld heel lang plezier van kunt hebben. Er is al een Toyota Aygo vanaf 9990
euro, inclusief BTW.
|