Aan de vooravond van een indrukwekkende ontwikkeling
De historische binnenstad, het groene buitengebied, de parken in de stad, het Bourgondische karakter en het culturele leven
maken van Breda een prettige en aantrekkelijke woon- en werkstad. Voor Breda is dé uitdaging om dit ook in de toekomst
te zijn en blijven.
Via Breda 3D totaaloverzicht.
Met het ambitieuze plan dat op tafel ligt voor de ontwikkeling van de Spoorzone in het centrum van de stad bewijst Breda
alvast, dat het haar ernst is. Door de aansluiting op het Europese netwerk van hogesnelheidstreinen krijgt het gebied nog
betere verbindingen met de Randstad en Benelux. Onder de naam 'Via Breda' zal deze ontwikkeling leiden tot een geheel nieuw
stadsdeel van internationale allure. Een stadsdeel waar altijd iets te doen is: overdag door nieuwe zakelijke dienstverlening
en goede voorzieningen, 's avonds en in het weekend door culturele activiteiten en horeca.
Internationaal topniveau
"Begin jaren negentig werd al gesproken iets te doen aan het toch wat verouderde station van Breda," vertelt Bertwin van
Rooijen, programmacoördinator voor de Via Breda projecten. "Deze plannen zijn nooit echt van de grond gekomen. Toen
enkele jaren later ook nog de discussie over de hogesnelheidstrein - langs Breda of Roosendaal - op gang kwam en de keuze
viel op onze stad, is de knoop doorgehakt en die kans met beide handen aangegrepen. We werden namelijk in deze periode ook
geconfronteerd met een situatie waarin veel 'oude' industrie de binnenstad uittrok en juist met deze verbinding zagen we
kansen nieuwe werkgelegenheid naar Breda toe te halen, aangezien de bereikbaarheid nu nog verder geoptimaliseerd wordt. Breda
was natuurlijk altijd al prima bereikbaar, maar hiermee wordt volgens mij echt die laatste belangrijke stap naar dat
internationaal topniveau gezet. En dat zal onze stad geen windeieren gaan leggen."
Herontwikkelingsgebieden
'Via Breda' bestaat uit een zestal onderling samenhangende deelgebieden - Stationskwartier, Havenkwartier, Zoete Inval,
Markoevers, Drie Hoefijzers en Liniepark - en een hoofdstructuur die de gebieden verbindt en aansluit op de stad. "In twee
van deze herontwikkelingsgebieden, die elk een eigen karakter en invulling krijgen, heerst momenteel al volop bedrijvigheid,"
aldus Van Rooijen. "Het Stationskwartier met de nieuwe OV-Terminal is als eerste aan de beurt; dit wordt het hart
van 'Via Breda'. Het ontwerp voor het nieuwe centraal station is afkomstig uit de koker van architect Koen van Velsen,
een vooraanstaande naam in de business. Van zijn hand zijn onder andere de megabioscoop Pathé in Rotterdam en de
Nederlandse Film en Televisie Academie te Amsterdam.
Na de aankondiging van het vertrek van Interbrew is verder ook het gebied 'Drie Hoefijzers' onlangs uit die
spreekwoordelijke steigers gekomen en heeft de sloop al een aanvang genomen."
Cultuur, een leidend thema
Wonen, werken, zorg en cultuur; een uitgebalanceerde mix van deze vier pijlers moet levendigheid in het nieuwe stadsdeel
waarborgen. Rond het water en langs parken, lanen en pleinen verrijzen in twintig jaar tijd drie- tot vijfduizend nieuwe
woningen, nieuwe kantoren met ruim tienduizend arbeidsplaatsen en alle benodigde voorzieningen. "In de ontwikkeling rond
Via Breda is cultuur in de breedste zin van het woord een leidend thema," laat Lia Voermans, directeur Cultuur binnen de
gemeente Breda weten. "Cultuur versterkt namelijk de positie van Breda en levert daarmee ook op langere termijn een bijdrage
aan een aantrekkelijk vestigingsklimaat in de stad. Verder is 'Kunst en cultuur' te zien als productiemiddel in de overgang
van een klassieke industrie naar een moderne kennis- en dienstenindustrie."
Sterkere stad
Van Rooijen: "Al met al spreken we over een omvangrijk, prestigieus project waar we zo'n twintig jaar voor uit hebben
getrokken. Wat echter opvalt - nu daadwerkelijk met de uitvoering wordt begonnen - is dat diverse partijen ook duidelijk
de kansen zien en deze pakken. Het is geen droom meer, ze geloven er echt in. We staan in feite aan de vooravond van een
indrukwekkende ontwikkeling. Een sterkere stad (ook in economisch opzicht), een mooiere stad, een completere stad, een
aantrekkelijkere stad en een nog optimalere vestigingsstad voor bedrijven; dat is wat Via Breda ons op gaat leveren."
"Het eerste dat bij me opkomt bij Via Breda is de aantrekkelijkheid als vestigingsplaats voor Beneluxkantoren," zegt
Joost Bol, directeur van Rabobank Breda. "Ten tweede zie ik een stedelijke opwaardering van wonen en werken."
Ineke Spapé is één van de eigenaren van SOAB, het Bredase adviesbureau voor wonen en leefomgeving.
Haar kantoor heeft een niet-alledaagse locatie: de watertoren in Belcrum. "We staan dus midden in Via Breda," zegt ze. "Wat
ik van de plannen verwacht? Dat ik over tien, twintig jaar vanaf deze toren uitkijk over een prachtig gebied. Vol leuke
activiteiten, veel mensen, prachtige woningen, bootjes, terrassen en levendigheid."
|