Een 7.1 voor Breda als vestigingslocatie
Breda presteert nog steeds bovengemiddeld
Niet alleen de 'Bedrijven-enquête 2004', maar tevens de 'Economische Barometer Breda' en 'Benchmark Gemeentelijk Onder-nemingsklimaat' hebben onomstotelijk aangetoond, dat Bredase bedrijven gemiddeld meer tevreden zijn over het stedelijk vestigingsklimaat dan hun collega's in veel andere grote steden. Het spreekt voor zich dat de Gemeente Breda dit zo wil houden, of liever nog verbeteren.
In het najaar van 2004 is voor de vijfde keer een tweejaarlijkse meting gehouden onder het Bredase bedrijfsleven met als doel de mening van bedrijven
over de dienstverlening en gemeentelijke beleid te peilen. Deze bedrijvenenquête - die uitgevoerd wordt in opdracht van de afdeling Economische
Zaken van de OntwikkelingsDienst Breda (ODB) - speelt een belangrijke rol bij het voorbereiden, uitvoeren en/of evalueren van het ruimtelijk-economisch
beleid. Op die manier wordt een bijdrage geleverd aan een belangrijk streven van de gemeente: het betrekken van de mening van het bedrijfsleven bij
gemeentelijke ontwikkelingen.
Beschikbaarheid van vestigingsruimte
De Bedrijvenenquête 2004 is gehouden onder alle in Breda gevestigde bedrijven met 10 of meer werkzame personen in dienst. Maar liefst 523
bedrijven hebben hun medewerking verleend aan dit onderzoek, wat neerkomt op een responsepercentage van ruim boven de 50%. Tezamen waarderen zij
deze stad als vestigingslocatie met een 7.1. De beschikbaarheid van vestigingsruimte, afzetmogelijkheden, bereikbaarheid en ligging van Breda in
Nederland en de Benelux hebben zonder enige twijfel bijgedragen aan dit prima gemiddelde. Parkeren, (on)veiligheid en de bereikbaarheid binnen
Breda werden daarentegen als ongunstig beoordeeld.
Veiligheidssituatie
Een aantal andere opmerkelijke resultaten uit de Bedrijvenenquête 2004 zijn:
- Ruim de helft vindt zijn bedrijf of instelling innovatief.
- Het spoorzone project 'Via Breda' staat in een positief daglicht vanwege de versterking van het stadsimago, een aantrekkelijkere
bereikbaarheid via het openbaar vervoer, de impact op internationale ondernemingen en de ontwikkelingsverwachtingen voor reeds gevestigde bedrijven.
- Een meerderheid vindt dat Breda onvoldoende grote(re) accommodaties heeft om vakbeurzen, zakelijke congressen en/of feestelijke bijeenkomsten te organiseren.
- Over het onderhoud van wegen en straten is de helft van het Bredase bedrijfsleven tevreden tot zeer tevreden. Minder positief zijn de
ondervraagden over veiligheid/toezicht/misdaadpreventie, opruimen zwerfvuil en parkeermogelijkheden. Niettemin wordt de veiligheidssituatie
in vergelijking met 2002 beter beoordeeld. De samenwerking met de Stichting Beveiliging Bedrijventerreinen Breda en de bedrijventerreinverenigingen
enerzijds en anderzijds het lokale Retailplatform en de winkeliersorganisaties werpt dus zijn vruchten af.
- De gemeentelijke dienstverlening wordt beoordeeld met een gemiddelde van 6.4. Het bedrijfsleven is tevreden over de informatieverstrekking,
maar wil nog meer voorlichting en ondersteuning. Ten opzichte van de vorige enquête is het belang, dat ondernemers aan gemeentelijke
dienstverlening hechten toegenomen, terwijl de waardering - vooral op de punten behulpzaamheid, deskundigheid en bereikbaarheid - is afgenomen.
Een 7e plaats
In dezelfde periode dat de bedrijvenenquête 2004 uitgevoerd werd, vond ook de Benchmark Gemeentelijk Ondernemingskli-maat plaats. In het
kader van het Grotestedenbeleid verzorgt het Ministerie van EZ deze tweejaarlijkse monitor van de kwaliteit van het ondernemingsklimaat in de 30
grootste steden van het land. In 1999 heeft de nulmeting plaatsgevonden, waarna er in 2002 een tussenmeting was, gevolgd door de eindmeting in
2005. Met een 6.7 - gelijk aan de nulmeting maar helaas minder dan tijdens de tussenmeting - scoort Breda hoger dan het G30-gemiddelde en vinden
we onze stad nog steeds terug in de bovenste regionen, dit maal op een 7e plaats. Opvallend sterk gestegen zijn beschikbaarheid van ruimte en staat
van openbare ruimte. Helaas laten kwaliteit van het aanbod aan recreatieve voorzieningen, promotie- en acquisitiebeleid en het arbeidsmarktbeleid
een duidelijke daling zien.
Moderniseringsslag
De resultaten zijn bekend en liggen op tafel. Maar nu? Wat zijn de speerpunten voor de komende jaren en welke knelpunten moeten hoognodig opgelost
worden. De Ondernemer vroeg het Mylène Hodzelmans - beleidsmedewerker stadseconomie - en Piet van Brummelen, accountmanager bedrijfsleven.
"Een positieve bijkomstigheid is in ieder geval, dat deze rapportages goed gebruikt kunnen worden bij het reorganisatieproces, dat momenteel gaande
is binnen de Gemeente Breda," erkent Van Brummelen. "Want gemeentelijke instellingen moeten nu vooral die zo belangrijke moderniseringsslag maken."
"Vandaar dat we druk bezig zijn een strategiedocument op economisch gebied voor de komende tijd op te stellen," valt Hodzelmans hem bij. "Van alle
onderzochte thema's is de gemeentelijke dienstverlening namelijk bij uitstek hét thema waar de gemeente zelf de meeste invloed op heeft. Een
aantal zaken zijn daarom al in gang gezet. Zo gaan we ons aansluiten bij het bedrijvenloket; een overkoepelende website van de Kamer van Koophandel,
Belastingdienst, Ministeries en Gemeente. Hierop is voor ondernemers heel wat nuttige informatie te vinden over tal van zaken."
Optimaliseren van integrale veiligheid
"Daarnaast werkt de Gemeente Breda mee aan de landelijke pilot - 'Integrale VROM vergunning' - voor één integraal vergunningssysteem
voor bouwen, ruimtegebruik en milieu," somt Van Brummelen een tweede belangrijke ontwikkeling op. "Wat beleid betreft is een hot item verder nog
steeds de parkeerproblematiek (op de bedrijventerreinen). Hier zullen we ons dus nadrukkelijk op blijven focussen. Evenals op het zo belangrijke
thema van de (on)veiligheid. Zo heeft - op initiatief van de Stichting Beveiliging Bedrijventerreinen Breda - het gemeentebestuur als één
van de samenwerkende partners afgelopen april een beveiligingsconvenant ondertekend. Hierin staan zowel op organisatorisch als uitvoerend vlak een
aantal inspanningsverplichtingen verwoord met betrekking tot het optimaliseren van integrale veiligheid op de bedrijventerreinen en winkelcentra.
En daarnaast varen we uiteraard mee op de stroom, die landelijk ingezet is en die een vereenvoudiging van regelgeving vraagt." Bovenstaande is slechts
een kleine greep uit een groot pakket van maatregelen en initiatieven die genomen zijn om dat spreekwoordelijke tij te keren.
Want ondanks dat Breda het (zeker in vergelijking met vele andere grote steden in het land) nog steeds goed doet, wordt er bij een volgend
evaluatiemoment natuurlijk wel naar gestreefd enkel vooruitgang te boeken.
|