In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
September 2005

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

Samen sta je sterker
Oprichting bedrijvenvereniging Hylair

"Tot voor kort telde Breda een zevental bedrijvenverenigingen. Slechts twee gebieden in onze stad zaten nog zonder. Met de komst van 'Hylair' staat de teller inmiddels op acht. Een ontwikkeling die wij enorm toejuichen," aldus Kees Kerstens, Account Manager Bedrijven Economische Zaken Breda.


Bedijvenver. Hylair, vlnr. Richard Versluis, Jack v. Wanrooij, Alphons v.d. Ven en Marc Spijkerkopie.

"Een bedrijvenvereniging kan namelijk van grote betekenis zijn voor de aldaar gevestigde ondernemers. "Vanuit de gemeente zien wij een drietal belangrijke taken voor haar weggelegd. Allereerst is daar die zo belangrijke netwerkfunctie. Veel ondernemers zijn zo druk met hun eigen bedrijf, dat ze vaak de buurman niet eens kennen. De (informele) bijeenkomsten die dan plaatsvinden, zijn een prima gelegenheid eens met elkaar kennis te maken en over tal van zaken van gedachten te wisselen. Daarnaast bestaat er de mogelijkheid - vanwege het feit dat bedrijven samenwerken - om gezamenlijk zaken op te starten. Te denken valt hierbij onder andere aan de gezamenlijke inkoop van telecomproducten, maar ook het opstellen van bijvoorbeeld een arbeidspoule. Of wat te denken van het samen oppakken van dat zo belangrijke beveiligingstraject, bij voorkeur in samenwerking met de SBBB (Stichting Beveiliging Bedrijventerreinen Breda). Daarnaast vergemakkelijkt het ook de contacten evenals het overleg met de gemeente. Als er één centraal standpunt naar buiten wordt gebracht door een vaste contactpersoon kunnen wij nog sneller met de wensen van ondernemers aan de slag."

Grote variatie aan bedrijvigheid
Om er achter te komen hoe de onlangs opgerichte bedrijvenvereniging Hylair zich wil gaan profileren, wat de verwachtingen zijn, of zij zich herkent in bovenstaande punten en welke hot issues hoog op de agenda gezet gaan worden, knoopte de Ondernemer een gesprek aan met voorzitter Alphons van de Ven (Belastingadviseur/Partner bij 'ESJ') en algemeen bestuurslid Richard Versluis (directeur van 'Versluis', Total Office Equipment). Het bestuur bestaat verder uit secretaris Jack van Wanrooij (Sligro), penningmeester Marc Spijker (Rüttchen) en algemeen bestuurslid Henry de Brouwer (Schuitema). "Bedrijvenvereniging Hylair omvat een omvangrijk gebied met een huidig totaal van zo'n 120 bedrijven," laat Van de Ven weten. In principe betreft het een aantal afzonderlijke terreinen met bovendien een grote variatie aan bedrijvigheid, te weten: Ettensebaan, Cosunpark, Westerpark, IABC en De WIG. Deze laatste is een nieuw bedrijventerrein, waar voornamelijk kantoren en daarnaast wat logistieke bedrijven zich zullen gaan vestigen. De kennisindustrie zal hier hoogtij vieren."

Een paar fanatiekelingen
"In dit gebied zat nog geen bedrijvenvereniging. Vandaar dat ik de stoute schoenen aangetrokken heb, een gesprek aangeknoopt met Kees Kerstens - die ook aangaf dat het prettig zou zijn als hier iets van de grond zou komen - en daarna met een paar actieve, enthousiaste ondernemers aan de slag ben gegaan; nu inmiddels een paar maanden geleden. We hebben gepolst of er voldoende interesse bestond en dat bleek inderdaad zo te zijn, want inmiddels hebben we al meer dan 20 leden, die zich spontaan aangemeld hebben." Op de vraag waarom Van de Ven het voorzitterschap op zich heeft genomen - in dit grillige ondernemersklimaat vereist het ongetwijfeld al genoeg tijd en energie het bedrijf 'draaiende' te houden - hoeft hij niet lang na te denken. "Ik ben dit initiatief min of meer gestart en de rest was een logisch gevolg. Bovendien is ons bedrijf in dit gebied gevestigd en ook wij lopen tegen zaken aan die hier spelen. Als je die aan wilt pakken, moet je ook bereid zijn er iets voor te doen. Een bedrijvenvereniging krijg je enkel van de grond als een paar fanatiekelingen het oppakken. En gelukkig is dat hier gebeurd."

Praten met één mond
"Op dit moment zijn we vooral druk bezig met het inventariseren van wat belangrijk is voor de ondernemers hier," vertelt Versluis. "Enorm belangrijk is dat ondernemers elkaar leren kennen. Je moet hier tenslotte samen het boeltje bij elkaar houden. Als je dan eens iemand nodig hebt, dan weet je hem/haar te vinden. Daarnaast zijn gewoon een aantal algemene zaken van groot belang. Zoals waarschijnlijk op ieder terrein is ook hier 'veiligheid' een hot issue. Maar ook gezamenlijke inkoop van bijvoorbeeld energie, telefonie en in principe alles wat een algemeen belang dient." "En daarnaast is het contact met de gemeente erg belangrijk," valt Van de Ven hem bij. "Het praten met één mond over onderwerpen als bewegwijzering, ontwikkelingen rond de HSL, de ontsluitingsproblematiek en wat al niet meer."

Volume krijgen
"We zitten nog in een te vroeg stadium om nu al duidelijke knelpunten te benoemen en vooral hoe we deze willen gaan oplossen," vervolgt Van de Ven. "Daarvoor moeten we eerst die inventarisatieronde afwachten. Op 26 oktober a.s. is onze eerste bijeenkomst gepland; zowel voor leden als niet-leden. En hopelijk zegt die laatste groep dan eveneens volmondig 'ja' tegen het lidmaatschap van bedrijvenvereniging Hylair. Ons belangrijkste streven op dit moment is namelijk zoveel mogelijk volume te krijgen, zodat de macht van het getal in ons voordeel gaat werken. Samen sta je tenslotte sterker. Ondernemers die bereid zijn de handen uit de mouwen te steken, kunnen we goed gebruiken."


...innoveert
West-Brabant een van de meest veelbelovende regio's

...start
'Op een bepaalde leeftijd moet je beslissen wat je wilt met je carrière'

...profiteert
Breda trekker van "Beneluxering"

...stimuleert
Syntens stimuleert innovatie in de food sector

...groeit
'Je moet de markt respecteren'

...opent
Primeur Bedrijvenloket voor Moerdijk

...reist
Handelsreis Griekenland, 2 - 5 november 2005

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...berekent
MKB, weinig ziekteverzuim: toch maatregelen treffen!

...rijdt
Zakelijk onderweg

...informeert
Kansen die Breda moet pakken

...ontwikkelt
Aan de vooravond van een indrukwekkende ontwikkeling

...bereikt
'Het effect dat je met je website bereikt. Dat is wat telt...'

...vindt
De Bavelse berg, een unieke evenementenlocatie?!

...presteert
Breda presteert nog steeds bovengemiddeld

...verenigt
Oprichting bedrijvenvereniging Hylair

...vestigt
Breda maakt bedrijven terreinen klaar voor de toekomst

...winkelt
Breda, (winkel)stad met karakter

...verhuurt
Bouw blushuis van start gegaan

...zoekt
Mkb: minder banen, minder gemotiveerde sollicitanten

...roept
Gezamelijk moeten die schouders eronder

...bouwt
'Aan de detailhandel wordt meer verdiend dan in de detailhandel zelf'