In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
September 2005

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

Gezamelijk moeten die schouders eronder

Door een grote mate van continuïteit en daadkracht aan de dag te leggen, heeft bedrijvenvereniging VBBO - Vereniging Bedrijven Breda-Oost - de afgelopen jaren een aantal opmerkelijke resultaten geboekt. Nieuwsgierig geworden, evenals naar de speerpunten voor de komende tijd knoopte de Ondernemer een gesprek aan met voorzitter Gerrit Borgers. En passant deed deze betrokken ondernemer ook nog even snel een niet mis te verstane oproep aan een ieder die zich nog niet heeft aangesloten bij een bedrijvenvereniging.


Gerrti Borgers bij het industrieterrein aan de Minervum te Breda.

In november 1991 namen drie bedrijven op Moleneind het initiatief tot het oprichten van een belangenvereniging. Tijdens een vergadering op 19 februari 1992 is de vereniging daadwerkelijk opgericht onder de naam Vereniging Bedrijven Moleneind. In 1995 kwam een samenwerking op gang met het dichtbij gelegen bedrijventerrein Hoogeind. In maart 1996 hebben de leden ingestemd met een naamswijziging die de nieuwe lading beter dekt. De VBM is omgedoopt tot Vereniging Bedrijven Breda-Oost; deelnemende bedrijventerreinen Hoogeind, Moleneind en daarnaast een aantal afzonderlijke bedrijven gevestigd aan de Tilburgseweg en omgeving. Ruim 130 leden telt deze bedrijvenvereniging momenteel, hetgeen neerkomt op meer dan 50% van de gevestigde ondernemers aldaar. "Toch zou dit percentage eigenlijk nog veel verder omhoog moeten," laat voorzitter - en eigenaar/directeur van Borgers Employee Benefits B.V. - Gerrit Borgers weten. "Want juist dan zal de kracht van het getal nog sterker in ons voordeel gaan werken."

Teamgedrag
"Ik beschouw mezelf als een betrokken ondernemer. Als je ergens woont, leeft en werkt, mag er best wat inspanning van je verwacht worden. Juist omdat de meeste ondernemers al druk genoeg zijn met de bezigheden van alledag, vind ik het erg belangrijk je aan te sluiten bij een bedrijvenvereniging. Zodoende kunnen zaken die een gezamenlijk doel dienen gemakkelijker opgepakt worden. Ik was dan ook al een aantal jaar actief lid van de VBBO toen ik in 2002 gevraagd werd voor het voorzitterschap. Vanwege een gelijkgestemde visie - 'De VBBO verbetert de onderlinge contacten tussen de leden, behartigt de gezamenlijke belangen en onderneemt actie om gesignaleerde knelpunten op te lossen.' - en vooral ook het overduidelijke teamgedrag dat in deze vereniging heerst, heb ik hier 'Ja' tegen gezegd. En nog steeds doe ik het met veel plezier, tezamen met een aantal enthousiaste bestuursleden, te weten: Piet Tak (B&R Industriële Automatisering b.v.), Hans Diepstraten (KPN), Raymond Diemer (Vision), Stan Gielen (de Wolf en partners), Anne-Marie Nuss (Fidessa Services) en Ivar Jansen (Van Dijk Expresse)."

Waardevolle coproductie
"Onderlinge aanspreekbaarheid, een ontmoetingsplatform voor ondernemers, spreekbuis voor/met instanties (waaronder Gemeente Breda), een mogelijke vertegenwoordiging in BIC (Breda's Industrieel Contact), evenals aansluiting bij SBBB en EBN en een gezamenlijke inkoop van allerhande producten en diensten. Het zijn de belangrijkste doelstellingen van bedrijvenverenigingen in het algemeen en voor de VBBO in het bijzonder," vervolgt Borgers. "Op deze wijze hebben we al heel wat voor elkaar gekregen. Zo is er in samenwerking met de gemeente een uitstekend communicatietraject opgezet betreffende de recente, tijdelijke afsluiting van de Tilburgseweg. Voor veel ondernemers hier was dat een schrijnende situatie, omdat zij niet (goed) toegankelijk meer waren. Uiteraard konden wij niet verhinderen, dat die wegen vernieuwd moesten worden - waar bovendien achteraf iedereen ook zeer content mee is - maar in zo'n periode draait het wel om communicatie. Wij hebben hierin het voortouw genomen; zagen een probleem aankomen, zijn met de gemeente gaan praten en samen tot dit traject gekomen. Een waardevolle coproductie met de Gemeente Breda.
Daarnaast mag zeker ook onze uitbreiding van diensten, bijvoorbeeld op het gebied van kinderopvang niet onbesproken blijven. Een realisatie die op veel terreinen nog niet mogelijk is, maar die wij voor elkaar hebben gekregen."

(On)veiligheid
Aandachtsgebieden die momenteel hoog op de agenda van de VBBO staan, zijn onder meer: de verkeerssituatie op de bedrijventerreinen, bereikbaarheid, bestemmingsplan/ inrichting bedrijventerreinen, facilitymanagement/ parkmanagement, collectieve surveillance en het doen van onderzoek naar de mogelijkheden van een collegiale samenwerking met betrekking tot verzuim en reïntegratiebeleid. "En niet te vergeten (on)veiligheid," aldus Borgers. "Waarschijnlijk de absolute nummer 1 op ieder bedrijventerrein. Natuurlijk ligt de eerste verantwoordelijkheid hierin bij de ondernemer zelf. Maar als goede tweede en derde partij komen daarna toch ook de organisatie die namens de ondernemers optreedt en de overheid in beeld.
Wij prijzen ons in ieder geval gelukkig te beschikken over goede contacten met zowel de Gemeente Breda, politie en vooral ook de Stichting Beveiliging Bedrijventerreinen Breda. Hiernaast behoren parkeerproblematiek en zwerfvuil ook tot de grootste ergernissen van de meeste bedrijventerreinen."

Lid worden
"Vandaar ook dat eigenlijk iedere ondernemer lid behoort te worden van een bedrijvenvereniging. Je zou er eigenlijk niet eens over hoeven twijfelen. Aan die zogenaamde free-riders - die het motto 'niet betalen, wel genieten' hanteren - heb ik een spreekwoordelijk broertje dood. Gezamenlijk moeten die schouders eronder. Samen sta je sterk; zowel in de dialoog met partijen en de Gemeente als in het oplossen van grote problemen. Benut dus de kansen en krachten van je collega's. Dan zullen wij als bestuur onze ogen en oren open houden, de ontwikkelingen op de voet blijven volgen en telkens weer reageren op signalen uit de markt."


...innoveert
West-Brabant een van de meest veelbelovende regio's

...start
'Op een bepaalde leeftijd moet je beslissen wat je wilt met je carrière'

...profiteert
Breda trekker van "Beneluxering"

...stimuleert
Syntens stimuleert innovatie in de food sector

...groeit
'Je moet de markt respecteren'

...opent
Primeur Bedrijvenloket voor Moerdijk

...reist
Handelsreis Griekenland, 2 - 5 november 2005

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...berekent
MKB, weinig ziekteverzuim: toch maatregelen treffen!

...rijdt
Zakelijk onderweg

...informeert
Kansen die Breda moet pakken

...ontwikkelt
Aan de vooravond van een indrukwekkende ontwikkeling

...bereikt
'Het effect dat je met je website bereikt. Dat is wat telt...'

...vindt
De Bavelse berg, een unieke evenementenlocatie?!

...presteert
Breda presteert nog steeds bovengemiddeld

...verenigt
Oprichting bedrijvenvereniging Hylair

...vestigt
Breda maakt bedrijven terreinen klaar voor de toekomst

...winkelt
Breda, (winkel)stad met karakter

...verhuurt
Bouw blushuis van start gegaan

...zoekt
Mkb: minder banen, minder gemotiveerde sollicitanten

...roept
Gezamelijk moeten die schouders eronder

...bouwt
'Aan de detailhandel wordt meer verdiend dan in de detailhandel zelf'