Voor de consument is betalen via internet makkelijk, snel en goedkoop.
Vandaar dat er online volop wordt gewinkeld en afgerekend. Maar voor u als ondernemer
is het een heel ander verhaal. Online betalen is duur en fraudegevoelig. Vandaar dat er
weinig ondernemers staan te trappelen om online af te rekenen.
Het grootste probleem zit hem in de micro-payments. Zeg maar alles onder de 20 euro.
Zolang u daarbij voor iedere order € 0,25 tot € 3,00 kwijt bent aan paymentkosten is het
moeilijk winst maken. En omdat u in Nederland de 'eenmalige incasso' wilt gebruiken
zit u ook nog met een aardige kostenpost door fraude. iDeal, het nieuwe betaalsysteem
van de gezamelijk banken, zou DE oplossing moeten zijn.
Maar drie kwartjes transactiekosten is verre van ideaal wanneer het om een bestelling
gaat van een paar euro.
SiteSupport heeft al vele websites van een betaaloplossing voorzien. De techniek en de
berg formulieren zijn intussen gesneden koek. De echte uitdaging zit hem in het
samenstellen van een optimale mix van betaalsystemen, toegesneden op de individuele ondernemer,
zijn doelgroepen en de marktsituatie. Met zo'n 30 betaalmethodes om mee te spelen, van SMS,
creditcard en incasso tot PayPal, en door samen te werken met Payment Providers in diverse
landen komen we soms tot flinke besparingen.
DE ideale oplossing voor micro-payments bestaat gewoonweg niet. Het beste dat we kunnen
bereiken is het veranderen van 'onbetaalbaar' in 'duur maar betaalbaar'. Kan voor uw
businessplan wel mooi het verschil betekenen tussen 'onhaalbaar' en 'haalbaar'.