Directievoorzitter van Efteling, Ronald van der Zijl:
'Steeds met nieuwe ideeën komen, is belangrijk voor goed ondernemerschap'
Ronald van der Zijl, directievoorzitter van de Efteling, is één van de sprekers op het Regionaal
Ondernemerscongres dat op 1 november wordt gehouden in het Chassé Theater in Breda. Op dit congres
zijn verschillende topondernemers en directieleden uitgenodigd om een presentatie te geven over het
succes van hun bedrijf.
Voor Ronald van der Zijl van de Efteling zijn bezoekersaantallen belangrijk, maar als ondernemer vindt hij omzet en marges minstens zo belangrijk.
Zoals elke ondernemer heeft ook Efteling-baas Ronald van der Zijl een drukke agenda. Maar tussen
de bedrijven door heeft hij toch tijd om zijn visie op 'economische groei' toe te lichten.
,,Ondernemers willen steeds groeien, maar in deze tijd van economische recessie is het misschien
even belangrijk dat de omzet en marges stabiel blijven".
De Efteling ziet de bezoekersaantallen al jaren stijgen. In 2000 trokken 2,9 miljoen bezoekers naar
het park.
Een jaar later waren dat er 3,15 miljoen. Daarna volgde een topjaar: in 2002 vierde de Efteling
haar 50-jarig bestaan én werd de nieuwe, attractie PandaDroom geopend. De media-aandacht die
dit met zich meebracht, trok 3,43 bezoekers. Dat in 2003 minder bezoekers het park bezochten,
lag in de lijn der verwachtingen. Dat jaar kwamen er 3,26 miljoen bezoekers naar het park. De
stijgende lijn werd daarna weer opgepakt: in 2004 togen 3.3 miljoen bezoekers naar Kaatsheuvel.
Ronald van der Zijl: ,,Deze bezoekersaantallen zijn belangrijk voor de Efteling, maar als
ondernemer vind ik omzet en marges minstens zo belangrijk."
Elk jaar een nieuwe attractie is onbetaalbaar
De Efteling bestaat inmiddels 53 jaar, als de opening van het Sprookjesbos in 1952
als peildatum wordt genomen. Duik je verder in de jaartallen dan ligt de oorsprong
eigenlijk in 1933, toen een trapveldje en speeltuin voor de buurtkinderen werd
aangelegd. Het attractiepark werd door de jaren heen fors uitgebreid: aan het
Sprookjesbos werden nieuwe sprookjes toegevoegd en grote attracties deden hun
intrede. Ronald van der Zijl: ,,In 1981 realiseerden we de grootste
omzetstijging ten opzichte van het voorafgaande jaar. Toen namen we de Python in
gebruik. Dit was iets wat bezoekers van attractieparken nog niet kenden, het was
iets geheel nieuws. De Efteling was de eerste op het vasteland van Europa die zo'n
stalen constructie had. Hierdoor realiseerden we zo'n twintig procent meer bezoekers."
Maar zo'n gouden greep is niet elk jaar weggelegd voor het attractiepark in Kaatsheuvel.
,,We moeten blijven investeren, maar het is onbetaalbaar om elk jaar met zo'n nieuwe, grote
attractie te komen. Om stabiel te blijven of zelfs te groeien, moeten we nieuwe activiteiten
ontplooien. Dat hoeven niet altijd nieuwe attracties te zijn. In het attractiepark hebben we
de afgelopen jaren bijvoorbeeld de Winter Efteling en de Zomeravonden (avondopenstellingen
waarop bekende artiesten optreden) geïntroduceerd. Daarnaast is de Wereld van de Efteling
sinds begin jaren negentig uitgebreid met een hotel met 440 bedden, een 18-holes golfbaan en
het Efteling Theater."
Ondernemen is net beleggen
Het succes van de Efteling is van meerdere factoren afhankelijk. Zo werd gespeculeerd dat
de komst van Disneyland Parijs het Brabantse attractiepark in moeilijkheden zou brengen.
Niets was minder waar. Ronald van der Zijl: ,,Wij zijn heel blij met de komst van Disneyland.
Het jaar 1993, waarin Disneyland haar deuren opende, was voor ons een topjaar. Er kwam meer
bekendheid voor de attractieparken in het algemeen en het attractieparkbezoek werd gelegaliseerd
als vakantiebestemming. Vroeger dachten mensen er niet over om hun vakantie door te brengen
in een attractiepark. Nu wel." Ook het weer lijkt een belangrijke factor voor de Efteling,
maar het is niet zo belangrijk als gedacht wordt. Ronald van der Zijl: ,,Niet het weer zelf
is van belang, maar vooral de weersvoorspelling. Het besluit om naar de Efteling te gaan
wordt meestal van tevoren genomen. Het is moeilijk om de plannen terug te draaien, terwijl
de ouders het hun kinderen al beloofd hebben." Op de vraag of Ronald van der Zijl nog een
gouden tip heeft voor de ondernemers uit de regio moet hij het antwoord schuldig blijven.
,,Was het maar zo gemakkelijk. Dan zou iedereen die actie ondernemen. Ondernemen is net
beleggen, je weet van tevoren niet welke actie loont." Hij benadrukt nog wel dat drift en
passie belangrijke eigenschappen zijn voor het ondernemerschap. ,,Zonder passie kun je niet
werken. Je moet er echt met hart en ziel voor gaan, anders wordt je bedrijf geen succes.
|