Ton Pinxten:
'Een goed relatiebestand is goud waard, doe er iets mee!'
Niet alleen bedrijven die al generaties bestaan, zijn uitgenodigd om iets over hun bedrijf
te vertellen. Ook jonge ondernemingen, kunnen tot de top van het West-Brabantse bedrijfsleven
behoren. Denk maar aan Landgoed Wolfslaar, dat nog maar vijf jaar bestaat (in zijn nieuwe vorm)
en toch al een omzet van ruim twee miljoen euro genereert. Aan Edwin Raben en Ton Pinxten is
gevraagd iets over hun succes te vertellen tijdens het Regionaal Ondernemers Congres.
Ton Pinxten, algemeen directeur van Landgoed Wolfslaar: ,,Wij doen veel aan klantenbinding. We proberen steeds met nieuwe ideeën te komen."
Op een schitterde locatie in Breda ligt Landgoed Wolfslaar, dat eigendom is van de gemeente Breda.
Het Landgoed bestaat uit een Landhuis met negen stijlvol ingerichte salons voor zakelijke en
particuliere bijeenkomsten zoals vergaderingen, feesten, lunches, diners en kook- en wijnclinics.
In het naastgelegen voormalige Koetshuis is een à la carte restaurant gevestigd, dat in januari
zelfs een Michelin ster behaalde.
Algemeen directeur Ton Pinxten: ,,Wij zijn pas in 2000 gestart met de exploitatie van Landgoed
Wolfslaar. Twee prachtpanden met potentie, in een park vol historie, maar nooit reed hier een
gast door de poort om tegen betaling te komen vergaderen of dineren. Achteraf, nu we het eerste
lustrum hebben gevierd, kunnen we gemakkelijk zeggen dat het niet moeilijk was succesvol te worden.
Maar het begin was zeker niet eenvoudig: toen de vloeren open lagen en er nog geen stoel of tafel
stond, toen de betonmolens de hal versperden en roestige bouwplaten over modderpoelen de enige
toegangsweg vormen. Stap dan maar naar de bank voor een lening en verbindt je hele toekomst en
die van je gezin, aan.... een droom."
Bedrijven doen te weinig met hun vaste klanten
Momenteel is de concurrentie in alle branches van het bedrijfsleven moordend. Ook Landgoed
Wolfslaar zit in een concurrerende markt. Ton Pinxten legt uit hoe ze zich onderscheiden
ten opzichte van bedrijven in hetzelfde segment: ,,We moeten er hard aan trekken. Onze gasten
zijn heel wat gewend, je moet daarom wel met iets goeds voor de dag komen. Wij doen veel aan
klantenbinding. Onze gasten kunnen zich inschrijven voor evenementen variërend van een wijn-
en spijsproeverij tot een korte reis naar de Elzas of Champagne in Frankrijk. We proberen
voorop te lopen en steeds met nieuwe ideeën te komen."
Om groei te realiseren heeft Ton Pinxten nog een belangrijke tip voor ondernemers: ,,Vaste
klanten zijn belangrijk voor elke onderneming. Ik weet als geen ander hoe moeilijk het is
om een vaste gastenkring op te bouwen. Wij zijn tenslotte in het jaar 2000 op nul begonnen.
Ik sta er dan ook regelmatig van te kijken dat veel bedrijven massa's vaste klanten hebben,
vaak hele families, waar zij veel te weinig mee doen. Je moet ze belonen omdat ze zo trouw
zijn aan jouw bedrijf. Nodig ze uit als je iets organiseert, zodat ze zich speciaal voelen.
Pappen en nat houden! Binden en nog eens binden, een goed relatiebestand is goud waard, doe
er iets mee!"
Het doel van de presentaties op het Regionale Ondernemers Congres is het inspireren van de
aanwezige ondernemers. Wat wil Ton Pinxten de aanwezigen meegeven? ,,Blijf jezelf en
investeer in je medewerkers. Houd van je klanten en van je medewerkers. Breng goede
producten op de markt en houd de prijs/kwaliteit hiervan sterk in de gaten. Geloof in de
toekomst, denk na over nieuwe ideeën, houd vast aan je visie en ga ervoor!"
|