In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Oktober 2005

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

Bas Rüttchen:
,Je hebt alleen tevreden klanten, als de medewerkers ook tevreden zijn'

Bas Rüttchen is voorzitter van de hoofddirectie van de Rüttchen Groep. Hij is samen met zijn twee broers Hans en Pie mede-eigenaar van het familiebedrijf dat personen- en bedrijfswagens verkoopt. De Rüttchen Groep heeft 650 medewerkers en een omzet van 300 miljoen euro per jaar. Elk jaar worden er 7500 auto's verkocht. Bas Rüttchen praat op het Regionaal Ondernemers Congres over het thema: personeel en organisatie.


Bas Rüttchen, voorzitter van de hoofddirectie van de Rüttchen Groep, vindt dat medewerkers duidelijkheid moeten hebben over hun functie, zodat ze weten waar hun verantwoordelijkheid ligt.

De Rüttchen Groep verkoopt de automerken Mercedes-Benz, Chrysler, Jeep, smart en Dodge, ook verleent de Rüttchen Groep service aan deze auto's. Het Bredase bedrijf bestaat vanaf 1948. Bas Rüttchen en zijn twee broers behoren tot de tweede generatie. ,,De afgelopen jaren hebben we vooral groei gekend door overname van andere bedrijven. Het was dus niet alleen autonome groei," legt Bas Rüttchen uit.

Het is moeilijk geschikte werknemers te vinden
,,In onze groei hebben we geleerd wat onze medewerkers belangrijk vinden binnen het bedrijf", zegt Bas Rüttchen. ,,Want je leert van je fouten." Bas Rüttchen verwacht dat hij veel over het onderwerp personeel & organisatie kan vertellen in Breda tijdens het Regionaal Ondernemers Congres. Bas Rüttchen: ,,Wij proberen onze medewerkers duidelijkheid te geven in hun functie, zodat ze weten waar hun verantwoordelijkheid ligt. In 1997 hebben we een functieplan ontwikkeld en iedere werknemer heeft naast zijn arbeidsovereenkomst een duidelijke functieomschrijving ontvangen. Twee keer per jaar hebben de werknemers een evaluatie en/of beoordelingsgesprek. We kunnen dan samen met hen bekijken welke eigenschappen nog bijgestuurd moeten worden."
De juiste mensen binnenhalen vindt Bas Rüttchen de moeilijkste taak van het ondernemerschap. Waarom vindt Rüttchen dit moeilijk? Er zijn toch genoeg werklozen die kunnen en willen werken? Bas Rüttchen: ,,Afgelopen week hebben we weer een grote advertentie in de krant gezet. Maar het blijft heel moeilijk de geschikte kandidaat te vinden. De werkdruk binnen ons bedrijf is behoorlijk hoog, dit vraagt meer inzet van de werknemers. Ook ligt de verantwoordelijkheid op de werkvloer. Onze kracht ligt bij service en dienstverlening. Bovendien staan wij altijd klaar voor onze klanten: 24 uur per dag, zeven dagen per week. Daarom verwachten we van onze medewerkers een uitermate flexibele instelling." Eén keer per jaar houdt de Rüttchen Groep een 'medewerkers tevredenheidsonderzoek'. ,,Want als de medewerkers niet tevreden zijn over het bedrijf waar ze werken, dan kunnen wij ook niet streven naar tevreden klanten. De onderzoeken laten zien welke zaken we nog moeten verbeteren. In het belang van de klant en van de medewerker," vertelt Bas Rüttchen.

Mond-tot-mondreclame door tevredenheid
,,Voor onze klanten is de prijs natuurlijk een belangrijk element. Maar ze vinden het belangrijker dat ze altijd met problemen aan hun auto bij je terechtkunnen. Ook al is het midden in de nacht", zegt Bas Rüttchen. Dat de klanten tevreden zijn, is een belangrijk speerpunt van de organisatie. Bas Rüttchen: ,,Als de klanten tevreden zijn, geven ze weer door aan anderen en zo krijgen wij weer nieuwe klanten."


...bedenkt
Nieuwe ideeën belangrijk voor goed ondernemerschap

...onderneemt
Het bedrijf voortzetten

...innoveert
Zonder smokkelaars geen innovatie

...presenteert
Syntens presenteert interactief programma

...start
Meer dan alleen een inschrijving

...verheldert
Feedback nuttig

...adviseert
Startersdag op 5 november

...viert
5 jaar de Ondernemer

...verkoopt
Voorbereiding bepaalt succesvolle verkoop

...vertelt
Goed relatiebestand is goud waard

...verwacht
600 Deelnemers verwacht op het Regionaal Ondernemers Congres in Breda

...netwerkt
Tevreden medewerkers, tevreden klanten

...inspireert
Inspirerende aansprekende topondernemers

...durft
Risico's nemen, meer bereiken

...streeft
Groei als doelstelling gevaarlijk

...beweegt
Etten-Leur blijft in beweging

...plant
Etten-Leur in kaart gebracht

...bruist
Etten-Leur bruist!

...vertelt
Wereldwijze ondernemersvoorzitter

...spreekt
In 't kort

...rijdt
Corvette, Opel Astra en Toyota Avensis

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...bouwt
Rolverdeling bouw op de schop

...verhuist
Dynamiek onder bedrijfsruimtegebruikers

...vraagt
Actuele kantoor- en bedrijfsruimtevraag stijgt