Bas Rüttchen:
,Je hebt alleen tevreden klanten, als de medewerkers ook tevreden zijn'
Bas Rüttchen is voorzitter van de hoofddirectie van de Rüttchen Groep. Hij is samen met zijn
twee broers Hans en Pie mede-eigenaar van het familiebedrijf dat personen- en bedrijfswagens
verkoopt. De Rüttchen Groep heeft 650 medewerkers en een omzet van 300 miljoen euro per jaar.
Elk jaar worden er 7500 auto's verkocht. Bas Rüttchen praat op het Regionaal Ondernemers
Congres over het thema: personeel en organisatie.
Bas Rüttchen, voorzitter van de hoofddirectie van de Rüttchen Groep, vindt dat medewerkers
duidelijkheid moeten hebben over hun functie, zodat ze weten waar hun verantwoordelijkheid ligt.
De Rüttchen Groep verkoopt de automerken Mercedes-Benz, Chrysler, Jeep, smart en Dodge, ook
verleent de Rüttchen Groep service aan deze auto's. Het Bredase bedrijf bestaat vanaf 1948.
Bas Rüttchen en zijn twee broers behoren tot de tweede generatie. ,,De afgelopen jaren
hebben we vooral groei gekend door overname van andere bedrijven. Het was dus niet alleen
autonome groei," legt Bas Rüttchen uit.
Het is moeilijk geschikte werknemers te vinden
,,In onze groei hebben we geleerd wat onze medewerkers belangrijk vinden binnen het bedrijf",
zegt Bas Rüttchen. ,,Want je leert van je fouten." Bas Rüttchen verwacht dat hij veel over het
onderwerp personeel & organisatie kan vertellen in Breda tijdens het Regionaal Ondernemers
Congres. Bas Rüttchen: ,,Wij proberen onze medewerkers duidelijkheid te geven in hun functie,
zodat ze weten waar hun verantwoordelijkheid ligt. In 1997 hebben we een functieplan
ontwikkeld en iedere werknemer heeft naast zijn arbeidsovereenkomst een duidelijke
functieomschrijving ontvangen. Twee keer per jaar hebben de werknemers een evaluatie en/of
beoordelingsgesprek. We kunnen dan samen met hen bekijken welke eigenschappen nog bijgestuurd
moeten worden."
De juiste mensen binnenhalen vindt Bas Rüttchen de moeilijkste taak van het ondernemerschap.
Waarom vindt Rüttchen dit moeilijk? Er zijn toch genoeg werklozen die kunnen en willen werken?
Bas Rüttchen: ,,Afgelopen week hebben we weer een grote advertentie in de krant gezet. Maar het
blijft heel moeilijk de geschikte kandidaat te vinden. De werkdruk binnen ons bedrijf is
behoorlijk hoog, dit vraagt meer inzet van de werknemers. Ook ligt de verantwoordelijkheid op
de werkvloer. Onze kracht ligt bij service en dienstverlening. Bovendien staan wij altijd klaar
voor onze klanten: 24 uur per dag, zeven dagen per week. Daarom verwachten we van onze
medewerkers een uitermate flexibele instelling." Eén keer per jaar houdt de Rüttchen Groep een
'medewerkers tevredenheidsonderzoek'. ,,Want als de medewerkers niet tevreden zijn over het
bedrijf waar ze werken, dan kunnen wij ook niet streven naar tevreden klanten. De onderzoeken
laten zien welke zaken we nog moeten verbeteren. In het belang van de klant en van de medewerker,"
vertelt Bas Rüttchen.
Mond-tot-mondreclame door tevredenheid
,,Voor onze klanten is de prijs natuurlijk een belangrijk element. Maar ze vinden het belangrijker
dat ze altijd met problemen aan hun auto bij je terechtkunnen. Ook al is het midden in de nacht",
zegt Bas Rüttchen. Dat de klanten tevreden zijn, is een belangrijk speerpunt van de organisatie.
Bas Rüttchen: ,,Als de klanten tevreden zijn, geven ze weer door aan anderen en zo krijgen wij
weer nieuwe klanten."
|