Peter Nohlmans, directeur Van der Sluijs Groep:
"Groei als doelstelling neerzetten, is gevaarlijk"
Met een jaaromzet van twee miljard euro, een medewerkeraantal van 650 en zes miljard liter
olie die jaarlijks verhandeld wordt, is Van der Sluijs Groep een topbedrijf. Opslag, transport
en handel van olie zijn de kernactiviteiten van het bedrijf. Vanaf de olieraffinaderijen brengt
Van der Sluijs Groep de olie naar de tankstations. Peter Nohlmans, directeur Van der Sluijs
Groep, is uitgenodigd als spreker op het Regionaal Ondernemers Congres in Breda om andere
ondernemers te inspireren.
Peter Nohlmans, directeur Van der Sluijs Groep
Van der Sluijs Groep is in 1918 begonnen in Raamsdonksveer en uitgegroeid tot de grootste
onafhankelijke speler in de oliemarkt van de Benelux. Het bedrijf huisvest tegenwoordig in
een ultramodern gebouw in Geertruidenberg. Peter Nohlmans (40 jaar) werkt zeven jaar bij
Van der Sluijs. Vijftien jaar geleden kwam hij in de oliebranche terecht, waar hij zijn
loopbaan bij Esso begon. Bij Van der Sluijs is hij als één van de drie directieleden onder
andere verantwoordelijk voor de strategie van het bedrijf.
Peter Nohlmans deelt niet de mening dat elk bedrijf elk jaar moet groeien. Voor hem is het
belangrijker dat continuïteit gewaarborgd blijft: ,,Groei als doelstelling stellen is
gevaarlijk.
Als je dit doet, loop je kans dat de historische activiteiten verslapt raken; dat er
meer aandacht is voor groeikansen dan voor de huidige succesvolle activiteiten." Peter
Nohlmans ziet groei dan ook liever als een middel om het doel te bereiken: ,,Je kunt
wel zeggen dat jouw bedrijf het komende jaar 40 procent meer omzet moet genereren, maar
dit zal niet realiseerbaar zijn als je de afgelopen jaren telkens maar zes procent
gegroeid bent.
Als je in zo'n situatie écht wilt groeien, moet je andere dingen gaan doen dan je deed
in het verleden. Zo'n verandering is risicovol en kan leiden tot een situatie die niet
te overzien is. Ik ben van mening dat je bij situaties van sterke concurrentie
voortdurend moet werken aan de kosten. Deze moeten immers zo laag mogelijk worden,
zodat de marge gezond blijft. Daarnaast bepaalt de kracht van de eigen organisatie
de groei van je bedrijf. Je mensen moeten in staat zijn om de gewenste groei te
realiseren. Niet alleen het aantal medewerkers moet afgestemd zijn op de groei,
maar ook de kwaliteit van deze medewerkers is hierbij belangrijk."
Wij kiezen ervoor de wereldspelers te volgen
Peter Nohlmans vervolgt: ,,De oliemarkt wordt gedomineerd door grote spelers, toch is
er ruimte voor een bedrijf zoals het onze. Eigenlijk bepalen de wereldspelers zoals
Shell en Esso hoe wij innoveren. Wij kiezen ervoor de wereldspelers te volgen. Daarom
zullen wij nooit een innovatieprijs winnen. We ontwikkelen geen nieuwe producten. Wel
werken wij voortdurend aan de kwaliteit van onze dienstverlening. We kopiëren
succesvolle dienstverlening naar nieuwe markten. Zo hebben we ons in het verleden
vooral gericht op Nederland. Sinds zes jaar zijn wij zeer succesvol actief in België
met een kopie van het Nederlandse bedrijfsmodel. Op deze manier zijn we de afgelopen
jaren sterk gegroeid." Peter Nohlmans verwacht dat deze groei de komende jaren door
zal zetten naar nieuwe markten.
Communicatie belangrijk
Het moeilijkste binnen zijn functie als directeur vindt Peter Nohlmans, dat hij er
de organisatie steeds van moet overtuigen waarom Van der Sluijs Groep bepaalde
doelstellingen na wil streven en waarom bepaalde veranderingen noodzakelijk zijn:
,,Mensen die hier werken, moeten daardoor steeds bij gepraat worden.
Zij moeten begrijpen waarom je geen dag stil kunt staan. Communiceer je niet goed,
dan verlies je onderweg mensen en dat is zonde, want ervaring en kennis heb je
altijd nodig."
|