In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Oktober 2005

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
www.deondernemer.com
www.storimansenpartners.nl%2F%3Fmakelaar%3Dbreda

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

Peter Nohlmans, directeur Van der Sluijs Groep:
"Groei als doelstelling neerzetten, is gevaarlijk"

Met een jaaromzet van twee miljard euro, een medewerkeraantal van 650 en zes miljard liter olie die jaarlijks verhandeld wordt, is Van der Sluijs Groep een topbedrijf. Opslag, transport en handel van olie zijn de kernactiviteiten van het bedrijf. Vanaf de olieraffinaderijen brengt Van der Sluijs Groep de olie naar de tankstations. Peter Nohlmans, directeur Van der Sluijs Groep, is uitgenodigd als spreker op het Regionaal Ondernemers Congres in Breda om andere ondernemers te inspireren.


Peter Nohlmans, directeur Van der Sluijs Groep

Van der Sluijs Groep is in 1918 begonnen in Raamsdonksveer en uitgegroeid tot de grootste onafhankelijke speler in de oliemarkt van de Benelux. Het bedrijf huisvest tegenwoordig in een ultramodern gebouw in Geertruidenberg. Peter Nohlmans (40 jaar) werkt zeven jaar bij Van der Sluijs. Vijftien jaar geleden kwam hij in de oliebranche terecht, waar hij zijn loopbaan bij Esso begon. Bij Van der Sluijs is hij als één van de drie directieleden onder andere verantwoordelijk voor de strategie van het bedrijf.

Peter Nohlmans deelt niet de mening dat elk bedrijf elk jaar moet groeien. Voor hem is het belangrijker dat continuïteit gewaarborgd blijft: ,,Groei als doelstelling stellen is gevaarlijk.
Als je dit doet, loop je kans dat de historische activiteiten verslapt raken; dat er meer aandacht is voor groeikansen dan voor de huidige succesvolle activiteiten." Peter Nohlmans ziet groei dan ook liever als een middel om het doel te bereiken: ,,Je kunt wel zeggen dat jouw bedrijf het komende jaar 40 procent meer omzet moet genereren, maar dit zal niet realiseerbaar zijn als je de afgelopen jaren telkens maar zes procent gegroeid bent.

Als je in zo'n situatie écht wilt groeien, moet je andere dingen gaan doen dan je deed in het verleden. Zo'n verandering is risicovol en kan leiden tot een situatie die niet te overzien is. Ik ben van mening dat je bij situaties van sterke concurrentie voortdurend moet werken aan de kosten. Deze moeten immers zo laag mogelijk worden, zodat de marge gezond blijft. Daarnaast bepaalt de kracht van de eigen organisatie de groei van je bedrijf. Je mensen moeten in staat zijn om de gewenste groei te realiseren. Niet alleen het aantal medewerkers moet afgestemd zijn op de groei, maar ook de kwaliteit van deze medewerkers is hierbij belangrijk."

Wij kiezen ervoor de wereldspelers te volgen
Peter Nohlmans vervolgt: ,,De oliemarkt wordt gedomineerd door grote spelers, toch is er ruimte voor een bedrijf zoals het onze. Eigenlijk bepalen de wereldspelers zoals Shell en Esso hoe wij innoveren. Wij kiezen ervoor de wereldspelers te volgen. Daarom zullen wij nooit een innovatieprijs winnen. We ontwikkelen geen nieuwe producten. Wel werken wij voortdurend aan de kwaliteit van onze dienstverlening. We kopiëren succesvolle dienstverlening naar nieuwe markten. Zo hebben we ons in het verleden vooral gericht op Nederland. Sinds zes jaar zijn wij zeer succesvol actief in België met een kopie van het Nederlandse bedrijfsmodel. Op deze manier zijn we de afgelopen jaren sterk gegroeid." Peter Nohlmans verwacht dat deze groei de komende jaren door zal zetten naar nieuwe markten.

Communicatie belangrijk
Het moeilijkste binnen zijn functie als directeur vindt Peter Nohlmans, dat hij er de organisatie steeds van moet overtuigen waarom Van der Sluijs Groep bepaalde doelstellingen na wil streven en waarom bepaalde veranderingen noodzakelijk zijn: ,,Mensen die hier werken, moeten daardoor steeds bij gepraat worden. Zij moeten begrijpen waarom je geen dag stil kunt staan. Communiceer je niet goed, dan verlies je onderweg mensen en dat is zonde, want ervaring en kennis heb je altijd nodig."


...bedenkt
Nieuwe ideeën belangrijk voor goed ondernemerschap

...onderneemt
Het bedrijf voortzetten

...innoveert
Zonder smokkelaars geen innovatie

...presenteert
Syntens presenteert interactief programma

...start
Meer dan alleen een inschrijving

...verheldert
Feedback nuttig

...adviseert
Startersdag op 5 november

...viert
5 jaar de Ondernemer

...verkoopt
Voorbereiding bepaalt succesvolle verkoop

...vertelt
Goed relatiebestand is goud waard

...verwacht
600 Deelnemers verwacht op het Regionaal Ondernemers Congres in Breda

...netwerkt
Tevreden medewerkers, tevreden klanten

...inspireert
Inspirerende aansprekende topondernemers

...durft
Risico's nemen, meer bereiken

...streeft
Groei als doelstelling gevaarlijk

...beweegt
Etten-Leur blijft in beweging

...plant
Etten-Leur in kaart gebracht

...bruist
Etten-Leur bruist!

...vertelt
Wereldwijze ondernemersvoorzitter

...spreekt
In 't kort

...rijdt
Corvette, Opel Astra en Toyota Avensis

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...bouwt
Rolverdeling bouw op de schop

...verhuist
Dynamiek onder bedrijfsruimtegebruikers

...vraagt
Actuele kantoor- en bedrijfsruimtevraag stijgt